رئیس مجلس گفت: افزایش جمعیت فقط با قانونگذاری امکان‌پذیر نیست بلکه باید تدابیر دیگری در این‌باره اندیشیده شود تا جمعیت کشور افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسمی که به مناسبت سوم دی (روز ثبت احوال) در تالار الغدیر وزارت کشور برگزار شد، گفت: دوستان در سال‌های اخیر نسبت به مکانیزه کردن سیستم‌های مدیریتی دریافت اطلاعات جامعه روی آورده‌اند و این کار لازم بود و نتیجه کار آن‌ها در نظام برنامه‌ریزی موثر باشد.  
 
وی ادامه داد: افراد به وسیله سیستم‌های الکترونیک اطلاعات خود را دریافت می‌کنند و به وسیله آرشیو اطلاعات فردی خود دسترسی دارند که این کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.  
 
لاریجانی تاکید کرد: این اقدامات به دستِ دست اندرکاران ثبت احوال در دست انجام است و واقعا جای تشکر دارد که اگر در مسئله شناسنامه‌ها و کارت ملی هوشمند نیز این امر محقق شود، یک زمینه بسیار مهم برای استفاده چندگانه از این مسئله در کشور راه اندازی می‌شود و از این جهت است که این سازمان در این امر باید حمایت شود تا در این برنامه‌ریزی اصولی موفقیت حاصل شود.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در مجلس پشتیبان این مسیری که شما آغاز کردید هستیم زیرا می‌دانیم که این کار به نفع مردم است و می‌توان نسبت به استفاده بهینه از منابع اقدام کرد هم چنین ما در نظام برنامه‌ریزی به چنین تحولی نیاز داریم.  
 
وی ادامه داد: معمولا در سازمان‌هایی که قدمت دارند روش‌های گذشته تبیین شده اما در اشل جمعیتی امروز و استفاده از امکانات الکترونیک باید تحول ایجاد کرد به ویژه برای سازمان‌های ثبت احوال این کار ضروری است و امیدواریم که تلاش‌های دست اندرکاران به نتیجه نهایی برسد.  
 
لاریجانی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگری که در ادامه با استناد به آمارها و اطلاعات جمعیتی به دست می‌آید این است که تغییرات جمعیتی در کشور ما در یک قرن گذشته بسیار مهم بوده و باید به آن‌ها رسیدگی شود در طول یک قرن گذشته جمعیت ما از حدود 9 میلیون نفر به بالاتر از 75 میلیون نفر رسیده است که این به معنای رشد 8 برابری است.
 
لاریجانی ادامه داد: البته این افزایش جمعیت در سال‌های مختلف متفاوت بوده است عمدتا از سال 1330 جمعیت ما سیر صعودی خود را آغاز کرده و در دهه 35 و 45 رشد جمعیت ما 3.1 درصد بود که نرخ پر شتابی است از سال 45 تا سال 55 با باب شدن برخی از برنامه‌های تنظیم خانواده این نرخ به 2.7درصد رسیده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: از سال 55 تا سال 65 با پیروزی انقلاب اسلامی و ادامه یافتن برخی سیاست‌ها این نرخ به 3.9 درصد رسید که نرخ بسیار بالایی است و اگر وضع به همین منوال پیش می‌رفت جمعیت ما هر 18 سال 2 برابر می‌شد. در سال 67 بحث جمعیت و تنظیم خانواده ابتدا در بین سران مطرح و سپس در بین مردم مطرح شد و تا سال 85 نرخ رشد جمعیت به 1.6درصد رسید.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در سال 1390 براساس آخرین برآوردها این رقم به 1.4 درصد رسید که این به معنای این است که رشد جمعیت دچار یک ایست شده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر جمعیت کل دنیا را 7میلیارد در نظر بگیریم و طبق آخرین جمعیت آماری ما جمعیت ایران در سال 92، 79 میلیون نفر باشد حدود یک درصد جمعیت دنیا در ایران زندگی می‌کنند. رتبه ما در دنیا از لحاظ جمعیت هجدهم و در آسیای جنوب شرقی پس از پاکستان و مصر در رتبه سوم قرار دارد.
 
وی با اشاره به اینکه نزدیک به 34 میلیون نفر از جمعیت کشور، معادل 45 درصد در سن میانسالی و پیری زندگی می‌کنند، تاکید کرد: براساس نرخ رشد جمعیت همین مسئله است که برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که طی 20 سال آینده جمعیت ایران یک جمعیت سالخورده خواهد بود و رشد جمعیت ما طی 100 سال آینده رشدی منفی خواهد داشت که از نظر توسعه‌ای شرایط بسیار بدی را برای ما به وجود خواهد آورد.  
 
وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نسبت به بحث جمعیت هشدار دادند، ادامه داد: 44.5درصد از جمعیت ما در سنین میانسالی و سالخورده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش جمعیت فقط با قانونگذاری امکان‌پذیر نیست بلکه باید تدابیر دیگری در این‌باره اندیشیده شود تا جمعیت کشور افزایش یابد.
 
لاریجانی با بیان این مطلب که سالانه در کشور نزدیک به 700 هزار ازدواج ثبت می‌شود گفت: متوسط سن ازدواج برای مردها 27 و برای زن‌ها 23 سال است که افزایش سن ازدواج نیز آسیب مهمی است البته در این بین عوامل بسیاری نقش دارند که می‌توان بحث درس خواندن و یا تامین مسکن اشاره کرد.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه برخی سنت‌ها و آداب سبب افزایش سن ازدواج شده است بیان کرد: عمده کسانی که هم‌اکنون وزیر یا رئیس‌جمهور هستند در سن زیر 20 سال ازدواج کرده‌اند و اینجا هم این مطلب مطرح است که اگر کسی می‌خواهد به جایی برسد باید در سنین پایین ازدواج کند. امیدوارم که دولت بتواند در اینباره کمک‌های مناسبی را ارائه دهد تا ما شاهد افزایش نرخ رشد جمعیت باشیم.
 
وی با اشاره به  افزایش نرخ طلاق در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: تقریبا از هر 6 ازدواج یکی به طلاق می‌انجامد و اغلب طلاق‌ها نیز در 5 سال اول ازدواج هستند و این مسئله به معنای این است که برخی تفاوت‌ها و مشکلات به یک نقصان تبدیل شده و سبب امر مکروه طلاق می‌شود.  
 
لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: برخی از جنبه‌های عقلانی ازدواج سنتی بسیار بهتر از جنبه‌های ازدواج‌های احساساتی فعلی عمل می‌کنند و جلوی چنین اتفاقاتی را می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قانون ، جمعیت ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار