رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان شرقي گفت: با همکاري اين سازمان و سازمان استاندارد کشور ، محصولات کشاورزي صاحب استاندارد ايران‌گپ مي‌شوند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، اکبر فتحي در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: براي اجراي طرح جامع مهندسي فرايند توليدات کشاورزي سه پروژه استقرار شبکه شرکت‌هاي خدمات فني و مهندسي، تدوين ضوابط و استانداردهاي فرايند توليد و ايجاد وبگاه کشاورزي از طرف سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي در حال پيگيري است.

وي ادامه داد: در راستاي توليد محصول سالم وحفظ امنيت غذايي، استاندارد تشويقي" ايران‌گپ" بر اساس پروژه جهاني گلوبال‌گپ در کشور تدوين شده است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهاي توليدي که تحت پوشش شبکه‌هاي فني و مهندسي قرار گرفته اند، محصولات آنها طي دوره رشد مورد پايش قرار مي‌گيرد و پس از آن شرکت‌هاي بازرسي تحت نظر سازمان استاندارد گواهينامه سلامت به محصولات ارائه مي کنند.

فتحي با بيان اينکه محصولات توليدي اين واحدها از نظر ميزان سموم، کودهاي شيميايي و ساير باقيمانده‌ها در حداقل ممکن بوده و ضمن سلامت مصرف‌کنندگان محيط زيست را نيز مصون نگه مي‌دارد تصريح کرد: اين طرح در راستاي توسعه کشاورزي، توليد سالم با تأکيد بر منابع پايه اجرايي مي‌شود.

وي گفت: طي تفاهمنامه امضاءشده سازمان نظام مهندسي کشاورزي با سازمان ملي استاندارد ايران، ۵۰ استاندارد "ايران‌گپ" تدوين شده که ۲۰ استاندارد در کميته ملي به تصويب رسيده و مابقي نيز در دستور کار است.

وی افزود: ۱۸۹ استاندارد جديد در بخش کشاورزي و زيربخش‌هاي دام، طيور، آبزيان و… پيشنهاد شده است.

رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي افزود: مصرف بيش از حدانواع سموم وکودهاي شيميايي چه از لحاظ تاثير بر سلامت مصرف کنندگان محصولات کشاورزي و غذايي و چه از لحاظ تبعات زيست محيطي از قبيل آلودگي آبهاي زيرزميني و برهم زدن تعادل زيست محيطي در اکوسيستم و چرخه هاي زيستي ريزموجودات، پوششهاي گياهي و جانوري خاک، گياهان و جانوران، از جمله چالش هاي مهم جامعه جهاني مي باشد.

وي ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع و درک عميق سلامتي مصرف کنندگان، رويکرد توليد و عرضه محصولات کشاورزي سالم و گواهي شده همگام با پيشرفتهاي جهاني مورد توجه دست اندرکاران توليد و عرضه محصولات کشاورزي قرار گرفته است.

وی افزود:GAP از ديدگاه سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد( FAO) اصولي است که به فرآيند هاي قبل و بعد از برداشت محصول اعمال شده و به توليد محصول ايمن و سالم کشاورزي با رعايت جنبه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي پايدار منجر مي گردد.

فتحي خاطرنشان کرد: GAP از ديدگاه استاندارد ملي ايران به مجموع روش هاي کشاورزي که از طريق حفظ پايداري زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي، منجر به توليد محصولات کشاورزي غذايي و غير غذايي ايمن و مطلوب مي گردد گفته می شود .

وی افزود: به عبارتی ديگر تمام عمليات مربوط به مديريت توليد محصولات کشاورزي (کاشت، داشت، برداشت، جداسازي، بسته بندي، نگهداري و حمل و نقل) با در نظر گرفتن جوانب اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي براي کاهش آلاينده هاي فيزيکي، شيميائي و ميکروبيولوژي که براي دستيابي به هدف امنيت و ايمني غذائي و ملزومات خاص در زنجيره غذائي لازم است.

وی به حداقل رساندن آلودگي هاي فيزيکي، شيميائي، ميکروبيولوژي در محصول، رديابي معکوس محصول، ارتقای کيفيت و به ويژه کيفيت بهداشتي محصول توليدي، بهبود راندمان مصرف وکاربرد عوامل و منابع توليد، کاهش مصرف ترکيبات شيميائي در توليد، به حداقل رساندن اثر تخريبي فعاليتهاي کشاورزي بر محيط زيست ، اجراي IPM (مديريت تلفيقي آفات) در توليد محصولات کشاورزي، تضمين کارفرما براي توجه به سلامت و ايمني کارگران و دستيابي به امنيت وايمني مواد غذايي را از اهداف استقرار GAP در توليد محصولات کشاورزي عنوان کرد.

وی افزود: سازگاري با محيط زيست، تضمين کيفيت و سلامت غذا براساس نظام مديريت کيفيت (QMS)، احساس مسئوليت در قبال مسائل اجتماعي و بهره وري از ارکان عمليات خوب کشاورزي (GAP) می باشند/س

برچسب ها: محصولات ، کشاورزی ، نشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علی علیپور
۰۹:۱۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۳
سلام
بامشاهده این مطالب خیلی خوشحال شدم زیرا استان آذربایجان شرقی مستعد پیشرفت در زمینه کشاورزی هست لذا با این دیدگاه که دیدگاه کاملا مثبتی است این مورد جایگاه خود را پیدا خواهد کرد بنده نیز چون عضو نطام مهندسی بوده و 8سال در صنعت غذا فعالیت نموده و با عنایت خداوند متعال در زمینه همین استاندارد جهانی 2ساله که فعالیت مستمر داشته لذا آماده همکاری با سازمان محترم بوده