يکي از عوامل اجتماعي نشدن ناشنوايان در جامعه نقص ارتباطي موجود در رفتار ماست.

 معصومه رفيقي‌مرند آسيب‌شناس اجتماعي درباره آسيب‌هاي وارده بر ناشنوايان در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: شنوايي يکي از نعمتهاي بزرگ الهي و يکي از راههاي بسيار مهم براي آموختن و فهميدن است از اين رو خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «بگو اگر خداوند شنوايي و ديدگان شما را بگيرد و بر دلهايتان مهر بزند کدام معبود آن را به شما مي‌دهد؟» اين آيه بيان اين نعمت بزرگ بهره‌گيري خداپسندانه و مسئولانه از آن است اما از سوي ديگر کساني هستند که از اين نعمت بي‌بهره هستند.
 
وي با اشاره به اينکه موانعي در ارتباط اجتماعي ناشنوايان با جامعه وجود دارد يکي از مهمترين موانع نقض ارتباطي موجود رفتارها است و افزود: نادرستي ارتباطها، اجتماعي شدن ناشنوايان و تعليم و تربيت آنان را خدشه‌دار ساخته است.
 
وي درباره ابعاد رفتارهاي ترحم‌آميز نسبت به ناشنوايان اظهار داشت: يکي از مهمترين موانع برقراري ارتباط ناشنوايان با جامعه رفتارهاي ترحم‌آميز اطرافيان و اجتماع است اگرچه آموز‌ه‌هاي اخلاقي و ديني درباره رعايت رحم و انصاف بسيار سفارش شده است ولي بايد توجه داشت،‌عدالت حکم مي‌کند که رفتارهاي ترحم‌آميز به جا استفاده مي‌شود.
 
رفيقي‌مرند در ادامه اين موضوع تصريح کرد: يکي ديگر از عوامل اينگونه رفتارهاي ترحم‌آميز بعد آموزشي است ترحم بي‌مورد، بي‌اندازه به مظلوم‌نمايي و افت اين رفتارها موجب مي‌شود فرد ناشنوا خود را موجودي مستحق ترحم بداند.
 
وي درباره علل بيکاري در افراد ناشنوا گفت: ناشنوايان همانند ساير معلولان با مشکلاتي دست و پنجه نرم مي‌کنند که اين مشکلات را مي‌توان به دو دسته عمومي و اختصاصي طبقه‌بندي کرد، در بعد عمومي، مشکلات ناشنوايان مانند ساير معلولان ناشي از برخورد نامناسب با اين قشر، مناسب نبودن اماکن و معابر عمومي نداشتن حقوق برابر با ديگران و ... است در بعد اختصاصي عدم رعايت قانون مبني بر استخدام و يا مزاياي مشخصي براي ناشنوايان و يا معلولان است که نيز بر بيکاري افراد ناشنوا و يا معلول مي‌افزايد.
 
رفيقي‌مرند درباره راهکاري موثر جهت حل مشکلات ناشنوايان در جامعه گفت: راهکارهايي در دست برنامه‌هاي سازمان ملي ناشنوايان است، در برنامه اين سازمان پيشگيري درمان، آموزش و همچنين تامين اشتغال در رفاه گروه ناشنوايان، نيمه ناشنوا است، اين سازمان همواره در تلاش است تا شخصيت اين افراد را پرورش دهد و آنان را با اجتماع سازگار کند و با به کار بردن روشهاي جديد آنها را براي خدمات گوناگون آماده سازد./
انتهاي پيام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار