ایران سالانه 150 هزار لیتر پلاسمای خون تولید می کند. پلاسمای استاندارد و با کیفیتی که یا به مصرف داخلی می رسد یا به کشورهای اروپایی صادر می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مدیر کل انتقال خون قم از صدور پلاسمانی خون از قم به آلمان خبر داده و گفته است بعد از رفع نیازهای خونی استان قم، پلاسمای مازاد برای تولید مشتقات دارویی به آلمان صادر می‌شود.

علی الهی با اشاره به روحیه ایثار‌گری مردم این استان گفته است: مردم قم در همه ایام سال و مناسبت‌ها با روحیه گذشت و انفاق خود سعی در کمک به هم نوعان خود دارند و در حال حاضر با توجه به زمان اندک نگهداری خون، بعد از رفع نیاز خونی استان، خون مازاد را دیگر استان‌های نیازمند ارسال می‌کنیم.

به گفته الهی، از هر واحد خون چند محصول خونی تهیه می‌شود که در رأس آن پک‌سل یا خون فشرده پلاسما و پلاکت است که عمده نیاز خونی استان پک‌سل است.

مدیرکل انتقال خون استان قم با اشاره به این که سازمان انتقال خون هیچ فراورده خونی را دور نمی‌ریزد می گوید: امسال بیش از 6هزار واحد فراورده خونی را به استان‌های دیگر ارسال کردیم و 12هزار واحد پلاسما را جهت ارسال به آلمان به شرکت پلایش و پژوهش خون ایران تحویل دادیم.

این در حالی است که رییس سازمان انتقال خون ایران هم از نبود بانک پلاسما در ایران خبر داده و گفته است: خوشبختانه ذخیره ویژه پلاسما نداریم. پلاسماهای تولید داخل یا به مصرف می‌رسند یا برای استحصال داروهای پلاسمایی صادر می‌شوند.

دکتر غلامرضا توگه درباره ارسال پلاسما به کره از سال آینده گفته است: ارسال پلاسما به یک کشور آسیایی، با توجه به تحریم‌ها گزینه مناسبی است. همچنین از نظر تعدد پالایشگاه‌ها و منابعی که وجود دارد، کار برای ما با روند مطلوب‌تری پیش می‌رود.

توگه همچنین از مذاکره برای ارسال پلاسما به یک پالایشگاه در کشور کره خبر داده و گفته است: با توجه به مراودات خوبی که با این کشور در بخش‌های دیگر وجود دارد، می‌توان از پیشبرد بهتر کار اطمینان حاصل کرده و همچنین مشکلاتی که بعضا با کشورهای اروپایی داریم، کمتر شود.

رییس سازمان انتقال خون ایران پیش از این از خودکفایی ایران در دو سال آینده برای تولید داروهای مشتق از پلاسما خبر داده بود.

برچسب ها: وبگردی ، پلاسما ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.