رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قروه گفت: شهرستان قروه بیشترین تنوع را از لحاظ موقوفات در کردستان دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام عباس ایزدی اظهار کرد: موقوفات فرهنگی و قرآنی بیشترین سهم را در میان موقوفات این شهرستان داراست.

وی با اشاره به قدمت موقوفات در این شهرستان افزود: برخی از موقوفات این شهرستان بیش از یک و نیم قرن سابقه دارند که این نشان از اهمیت ویژه این سنت در بین مردم این شهرستان دارد.

وی تعداد رقبات شناسایی شده در این شهرستان را 4 هزار رقبه اعلام کرد و افزود: شهرستان قروه از این نظر نیز در سطح رتبه‌های بالای استان قرار دارد.

ایزدی با بیان اینکه برخی از رقبات این شهرستان در سطح ملی اشتهار دارند، اظهار داشت: بیش از یک چهارم شهر قروه و چندین روستای آن، موقوفه هستند که از نظر وسعت موقوفات نیز می‌توان  این شهرستان را جزو رده بالای استان محسوب کرد.

به گفته این مسئول، موقوفه میرمحمود حسینی نخستین موقوفه‌ای است که در شهرستان قروه وقف شده است و بزرگترین و قدیمی‌ترین موقوفه در کردستان به شمار می‌رود و به نیت خیرات و مبرات در راستای برگزاری روضه حضرت سیدالشهدا (ع) وقف شده است.

وی از ثبت دو موقوفه جدید در سال‌جاری در این شهرستان خبر داد و افزود: این موقوفات شامل وقف مشارکتی در روستای زرین‌آباد و موقوفه مهدویت در روستای شکوه‌آباد است که هر دو برای نخستین بار در کردستان به ثبت رسیده‌اند.

ایزدی خاطرنشان کرد: وقف مشارکتی روستای زرین‌آباد در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع با مشارکت جمعی از اهالی روستا به منظور احداث مسجد و موقوفه دوم نیز قطعه زمین زراعی به مساحت 1.5 هکتار در روستای شکوه‌آباد برای ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار وقف شده است.

وی افزود: ارزش ریالی این دو موقوفه بیش از یک میلیارد ریال است.

ایزدی در ادامه با اشاره به وجود 25 موقوفه در این شهرستان، تصریح کرد: امسال بیش از 5 میلیارد ریال از درآمد موقوفات در زمینه امور فرهنگی، اجتماعی و تعمیر و مرمت و بازسازی مساجد و بقاع متبرکه و فعالیت‌های قرآنی صرف شده است.

وی همچنین از وجود 23 بقعه متبرکه، 150 مسجد و 12 حسینیه در این شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر 10 مسجد با متوسط پیشرفت فیزیکی 70 درصد در دست اجراست.

رئیس اداره اوقاف و امرو خیریه قروه، با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار نفر در قروه دارای اجاره‌نامه اوقاف هستند، تصریح کرد: از این تعداد 700 نفر امسال برای تجدید اجاره مراجعه کرده‌اند و 100 نفر نیز برای اولین بار اقدام به تنظیم اجاره نامه نموده‌اند.

این مسئول با اشاره به دو موقوفه در زمینه غیرمتصرفی و خاص در قروه اشاره کرد و گفت: موقوفه غیر متصرفی واقف خیراندیش «حسنی جهان خانم» شامل 6 دانگ سه روستای پرپیشه، جامه شوران و قلعه‌لان است که درآمد ناشی از آن به عتبات عالیات اختصاص می‌یابد.

وی موقوفه خاص این شهرستان را هم موقوفه اولاد ذکور در روستای شهابیه اعلام کرد.

ایزدی وقف را حلال بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی برشمرد و گفت: پیگیری احیای موقوفات اهمیتی همپای خود سنت وقف دارد.

وی با بیان اینکه احیا و شناسایی موقوفات باید در اولویت امور قرار گیرد، تصریح کرد: برخی اسناد مالکیت موقوفه ابطال شده است که در عمل به فرمایش امام راحل، این موقوفات باید به حالت وقفیت خود بازگردد.

وی با اشاره به کمبود نیرو در این اداره، از ادارات و نهادهای اجرایی خواست تا با نگرش شرعی نسبت به مسئله وقف، زمینه نهادینه شدن فرهنگ احیای وقف و بازگرداندن اموال بیت‌المال مسلمین را فراهم کنند.

ایزدی تصریح کرد: امسال 5 هزار هکتار از موقوفات که به نام منابع ملی تصرف شده بود به حالت وقفیت برگشت.

وی در پایان برگزاری همایش وقف و بانوان، وقف و مبلغین، همه واقف باشیم، تجلیل از هیئت امنای مساجد و بقاع متبرکه، اعزام 30 مبلغ به روستاهای شهرستان، محفل انس با قرآن و مسابقه بزرگ زیباترین و کوتاه‌ترین جمله درباره وقف در بین دانش‌آموزان را از برنامه‌های هفته وقف در قروه اعلام کرد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: وقف ، قروه ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.