رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به رقبای خود هشدار داد اگر از رسوایی مالی گسترده در این کشور برای تضعیف حکومت وی استفاده کنند، « دست آنها را قطع خواهد کرد » این در حالیست که پلیس ضد شورش ترکیه برای پراکندن چند هزار تظاهرکننده در شهر استانبول که خواستار استعفای دولت حزب عدالت و توسعه هستند از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در جمع طرفداران خود از حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: هر کسی به جایگاه آنها پی خواهد برد.

این جدیدترین بخش از واکنش پرخاشجویانه اردوغان به تحقیقات جنجالی درباره اتهامات درخصوص رشوه خواری و فساد مالی در میان وزیران کابینه او به شمار می رود.

اردوغان تصریح کرد :« هر کس بخواهد به این کشور ضربه بزند یا توطئه کند ، ما دستانش را قطع خواهیم کرد.»

این اظهارات تند اردوغان در حالی مطرح شد که پلیس ضد شورش ترکیه برای پراکندن چند هزار تظاهرکننده در شهر استانبول که خواستار استعفای دولت حزب عدالت و توسعه هستند از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کرد. این تظاهرکنندگان در اعتراض به طرح های عمرانی عظیم دولت و فساد مالی گسترده در ترکیه تظاهرات برپا کرده بودند.

پلیس ضد شورش ترکیه با پرتاب گاز اشک آور و استفاده از خودروی آبپاش با تظاهرکنندگان ضد دولتی در استانبول درگیر شد.

برخی از تظاهرکنندگان جعبه های کفش در دست داشتند تا از این طریق خشم خود را از ادعاهای اخیر در مورد رشوه خواری گسترده اعضای دولت اردوغان نشان دهند.

رسانه های دولتی ترکیه هفته گذشته اعلام کردند پلیس چهار میلیون و 500 هزار دلار پول نقد در جعبه های کفش در خانه سلیمان اصلان رئیس هالکبانک کشف کرده اند.

چندین نفر ازجمله پسر معمر گولر وزیر کشور ترکیه ، پسر ظفر چاقلایان وزیر اقتصاد و رئیس بانک دولتی « هالک بانک » در ارتباط با رسوایی مالی گسترده در این کشور بازداشت شده اند.

ناظران حمله هفته گذشته پلیس و هدف قرار دادن دهها نفر را با تنش ها بین اردوغان و طرفداران جنبش فتح الله گولن مرتبط می دانند. گولن متحد سابق اردوغان است که در سیاست و دستگاه قضائی ترکیه نفوذ دارد.

از زمان آغاز بازداشت افراد مظنون به دریافت رشوه در ترکیه ، دهها نفر از افسران ارشد پلیس از کار برکنار شده اند.

اردوغان در انتقاد خود از یک توطئه مورد حمایت بین المللی علیه ترکیه ، از اشاره به نام گولن به عنوان یکی از عوامل پشت پرده این تحقیقات خودداری کرده است. اما جنبش گولن طی چند ماه اخیر با اردوغان دچار اختلاف و کشمکش بوده است.

اردوغان در انتقاد خود از تحقیقات درباره فساد مالی گسترده در ترکیه گفته است :« این عملیاتی است که از سوی گروه های بین المللی هدایت می شود و عواملی که بازیچه دست آنها در ترکیه هستند این توطئه را اجرا می کنند اما ما تسلیم نخواهیم شد. زمانی که ما 11 سال قبل قدرت را به دست گرفتیم ، درآمد ملی ترکیه 230 میلیارد دلار بود و اکنون درآمد داخلی این کشور بیش از 800 میلیارد دلار است. آیا با وجود چنین فساد مالی در ترکیه می توان درآمد این کشور را تا این حد افزایش داد؟ »

با این حال جایگاه اردوغان با هیچگونه خطر فوری روبرو نیست اما کشمکش بین حزب حاکم عدالت و توسعه وابسته به وی و جنبش وابسته به گولن می تواند به تصمیم گیری در انتخابات محلی که قرار است ماه مارس برگزار شود کمک کند.

سونر کاگاپتای مدیر برنامه تحقیقات ترکیه در مرکز تحقیقاتی واشنگتن گفت :« یک کشمکش سیاسی مهم در ترکیه آغاز شده است و این کشمکش هم اکنون در میان مقامات حزب حاکم جریان دارد.»

وی افزود نبرد علنی ماه مارس آغاز می شود که شامل رقابت برسر شهردار شهر استانبول یعنی پایتخت تجاری ترکیه است. اگر جنبش گولن اکنون بتواند با استفاده از نفوذ خود در میان رای دهندگان و نهادهای مالی ، جریان رقابت را در جهت مخالفان تغییر دهد ثابت خواهد کرد که در برابر اردوغان از قدرت کافی برخوردار است. اما اگر اردوغان در انتخابات شهرداری استانبول پیروز شود ، به عنوان با نفوذ ترین شخصیت سیاسی ترکیه شناخته خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار