معاون وزير امور خارجه گفت: هدف از مذاکرات را تصميم گيري درباره راهکارها و ضابطه هاي اجرايي مربوط به توافقنامه ژنو است و به رغم مذاکراتي که قبلا در وين داشتيم و اکنون در ژنو داريم پيشرفت ما به علت برخي تفاسيری که از مفاد توافق صورت گرفته خيلي سريع نبوده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، معاون وزير امور خارجه گفت: مذاکرات فني و کارشناسي جمهوري اسلامي ايران و 1+5 يک هفته پس از تعطيلات کريسمس از سر گرفته مي شود.

سيد عباس عراقچي افزود: مذاکرات کارشناسي ايران و 1+ 5 اکنون در ژنو جريان دارد؛ مذاکرات بسيار فشرده و طولاني است که به مدت چهار روز از پنج شنبه آغاز شده است.

وي گفت: اين مذاکرات تا ساعت چهار صبح ادامه داشت و دوباره از ساعت 10 و 30 دقيقه از سر گرفته شد.

عراقچي هدف از اين مذاکرات را تصميم گيري درباره راهکارها و ضابطه هاي اجرايي مربوط به توافقنامه ژنو دانست و افزود: به رغم مذاکراتي که قبلا در وين داشتيم و اکنون در ژنو داريم پيشرفت ما به علت برخي تفاسير و برداشت هايي که از مفاد توافق صورت گرفته خيلي سريع نبوده است.

وي گفت: اين تفاسير و برداشت ها از نظر ما درست نيست و بايد دقت بيشتري صورت گيرد، به اين علت در بسياري موضوعات توانسته ايم پيشرفت هايي داشته باشيم اما در برخي موضوعات کماکان اختلاف نظر ميان طرفين باقي است.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان افزود: تماس هاي در سطوح بالاتر و گفتگو ميان بنده و خانم اشميت به تماس تلفني خانم اشتون با آقاي دکتر ظريف منجر شد که حدود 45 دقيقه طول کشيد و برخي موارد اختلافي مرور شد.

وي ادامه داد: در اين تماس تلفني تصميم گرفته شد که اين مذاکرات ادامه يابد اما با توجه به تعطيلات کريسمس که اين هفته در پيش است توقفي را خواهيم داشت و بعد در فاصله يک هفته دوباره اين مذاکرات از سرگرفته خواهد شد.

معاون وزير امور خارجه گفت: اين توقف فرصت خوبي براي ارزيابي دوباره مسايل و مشورت هاي بيشتر در تهران است تا در دور بعدي با جمع بندي بهتري در مذاکرات حاضر شويم.

عراقچي افزود: ممکن است تصميم بگيريم در دور بعدي، سطح مذاکرات را مقداري بالاتر ببريم يا حداقل آغاز مذاکرات در سطح بالاتري باشد تا برخي مسائل که نياز به تصميم سياسي دارد در آن سطح بهتر تصميم گيري شود و ما در نهايت بتوانيم درباره نحوه اجراي توافق نامه ژنو به جمع بندي برسيم.

وي گفت: همچنين در ادامه مذاکرات بايد تاريخي را براي آغاز گام نخست توافق نامه ژنو تعيين کنيم.

عراقچي افزود: در اين مذاکرات کارشناسان فني ما به سرپرستي آقاي بعيدي نژاد، مدير کل سياسي وزارت امور خارجه حضور دارند و گروهي از کارشناسان بخش هاي مربوط به مسائل تحريم و هسته‌اي وي را همراهي مي‌کنند.

وي گفت: ممکن است دور بعدي مذاکرات در سطح معاونان وزير يا حداقل بنده و خانم اشميت آغاز شود تا برخي مسائل که نياز به تصميم گيري و جمع بندي سياسي دارد در همان جلسه تصميم گيري شود.

عراقچي افزود: شکل و جزييات دور بعدي مذاکرات بايد بيشتر بررسي کرد اما آنچه مسلم است دور دوم مذاکرات کارشناسي با توجه به تعطيلات سال نو ميلادي خاتمه خواهد يافت و يک هفته بعد از سر گرفته خواهد شد.

معاون وزير امور خارجه گفت: سفر بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به کشورمان در چارچوب توافق با آژانس انجام شد.

سيد عباس عراقچي در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزي خبر افزود: توافق ژنو هنوز اجرايي نشده و فلسفه مذاکرات جاري براي مشخص کردن ساز و کار اجراي اين توافق است.

وي گفت: بازرسي بازرسان آژانس در روزهاي گذشته مربوط به توافق نامه ديگري ميان ايران و آژانس است که در پي سفر اخير آمانو به تهران امضا شد.

عراقچي افزود: مسائلي مربوط به گذشته و حال ميان ما و آژانس وجود داشت که ارزيابي اين مسائل فراتر از وظايف آژانس و فراتر از تعهدات ما طبق معاهده ان پي تي و توافق نامه پادماني ميان ما و آژانس است، اما براي رفع اين مسائل به تعيين چارچوبي نياز داشتيم تا بر اساس آن ميان ما و آژانس همکاري صورت گيرد.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي گفت: اين توافق در پي چند دور مذاکره با آژانس ميان آقايان آمانو و صالحي امضا شد که آن نيز چند گام دارد که براي اجراي گام نخست اقداماتي در نظر گرفته شد.

وي افزود: سفر بازرسان آژانس به ايران و بازرسي از کارخانه آب سنگين اراک در اين چارچوب انجام شد و اين موضوع مسيري جداگانه است.

عراقچي ابراز اميدواري کرد: مسائل باقي مانده ميان ما و آژانس با حرکت جديد مبتني بر حسن تفاهم و مسائل سياسي ميان ما و 1+5 نيز با حسن نيت حل و فصل شود و پيشرفت مناسبي در حل و فصل نهايي موضوع هسته اي داشته باشيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار