معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حضور متخصصان و شرکت های زیست محیطی کشور ایتالیا درنمایشگاه بین الملی محیط زیست ایران آغاز همکاری زیست محیطی دوکشور و گام اولیه برای سبز شدن روابط دیپلماتیک دو کشور خواهد بود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اما بنینو وزیر خارجه ایتالیا که به تهران سفر کرده است ،در نخستین ملاقات رسمی خود عصر شنبه 30 آذرماه با دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در زمینه مسائل مربوط به محیط زیست و گسترش همکاری های دوجانبه گفتگو کرد.

ابتکار دراین دیدار با اشاره به ظرفیت های موجود اقتصادی، سیاسی، فرهنگی هر دو کشور به ویژه در حیطه محیط زیست، افزود: زمینه های بسیار مناسبی برای همکاری های دوجانبه میان ایران و ایتالیا وجود دارد و این همکاری ها می تواند منجر به تقویت دیپلماسی زیست محیطی شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصاد سبز، صنعت سبز، پیگیری دریافت تکنولوژی سبز، استفاده از تجارب علمی و پژوهشی ایتالیا برای احیای تالاب ها به ویژه احیای دریاچه ارومیه، کنترل گرد و غبار، حفظ تنوع زیستی و حیات وحش از جمله موضوعات کلیدی برای همکاری های دوجانبه زیست محیطی ایران و ایتالیا با تکیه بر فعال شدن بخش دولتی و خصوصی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به راه اندازی صندوق محیط زیست در ایران، گفت: بر این اساس امکان جلب حمایت سایر کشورها من جمله ایتالیا از پروژه های زیست محیطی وجود دارد.

ابتکار با اشاره به این که این دیدار زمینه تبادل تفاهم نامه اولیه در زمینه انرژی و آب و هوا را فراهم کرده است، ابراز امیدواری کرد: زمینه همکاری های چندجانبه، ذیل کنوانسیون های بین الملی در خصوص مشکلاتی همچون گرد و غبار فراهم شود. 

وی ضمن دعوت از متخصصان و شرکت های زیست محیطی کشور ایتالیا برای شرکت در نمایشگاه بین المللی محیط زیست که 24 بهمن ماه در تهران برگزار می شود، تصریح کرد: بدون شک این حضور آغاز همکاری زیست محیطی دوکشور و گام اولیه برای سبز شدن روابط دیپلماتیک دو کشور خواهد بود.
 
*پتانسیل بالایی برای همکاری میان ایران و ایتالیا وجود دارد
 
"اما بنینو" وزیر امور خارجه ایتالیا نیز از حضور در ایران وملاقات با معصومه ابتکارابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: پتانسیل بالایی برای توسعه همکاری بیشتر بین دو کشور وجود دارد.

وزیر امورخارجه ایتالیا ضمن استقبال از دعوت رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای حضور شرکت های محیط زیستی ایتالیا در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران، ابراز امیدواری کرد: شرکت های ایتالیایی دوستدار محیط زیست و فعال در عرصه صنعت با شرکت در این نمایشگاه گام اجرایی برای انتقال تجارب زیست محیطی بین دو کشور برداند.

این گزارش می افزاید ، "اما بنینو" وزیر امور خارجه ایتالیا با حضور در پردیسان از موزه حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست دیدن کرد.

دربدو ورود اما بنینو ،مسئولان موزه توضیحاتی را درباره محیط زیست و گونه های جانوری حاضردر موزه ارائه دادند و سپس وی از بخشهای مختلف موزه دیدن کرد.

وزیرخارجه ایتالیا در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در موزه تنوع زیستی ایران ، گفت : ایران در مسائل محیط زیست عملکرد خوبی داشته و ایتالیا علاقمند است همکاری های زیست محیطی در کشور توسعه یابد. 

انتهای‌پیام/
 
برچسب ها: همکار ، ایران ، ایتالیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار