امضای نخستین قانون اساسی ایران توسط «مظفرالدین شاه»، تغییر نام خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی، آزمایش اولین ماشین بخار و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 دی 1392 خورشیدی برابر با 26 صفر 1435 هجری و 29 دسامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است: 

امضای نخستین قانون اساسی ایران توسط «مظفرالدین شاه» با نام نظامنامه سیاسی (1285 ش)
نخستین قانون اساسی مشروطه با نام نظامنامه سیاسی که توسط اولین مجلس شورای ملی ایران در 51 ماده تهیه و تدوین شده بود، در هشتم دی ماه 1285 ش به امضای پادشاه وقت ایران، مظفرالدین شاه قاجار، رسید و مظفرالدین شاه، خود پس از ده روز درگذشت. قانون اساسی امضا شده توسط شاه، در برگیرنده خواست واقعی مردم و علما نبود و اصولاً بدون وقت کافی و با عجله به طور عمده در جهت مسائل مجلس شورای ملی تدوین شده بود.

این قانون همچنین از بسیاری مسائل مهم و اساسی دیگرِ حقوقی که می‌باید در آن مطرح می‌شد، بی‌بهره بود. از سوی دیگر، روشنگری‌های روحانیت که در صف مقدم نهضت و مبارزات مشروطیت حضور داشتند، علی‌رغم کارشکنی‌های مداوم درباریان، شرایطی را به وجود آورد که پس از مرگ مظفرالدین شاه، در همان آغاز سلطنت محمدعلی شاه، کمیسیونی در مجلس شورای ملی به منظور تهیه متمم قانون اساسی تشکیل شد. متمم قانون اساسی سرانجام در 107 ماده تصویب و در 15 مهر 1286 ش به امضای محمدعلی شاه قاجار رسید.

تصویب قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)

در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمانی است مستقل و مستقیماً زیر نظر قوای سه‌گانه: قضاییه، مقننه و مجریه و بدین منظور هر یک از قوا یک نماینده تعیین و به صورت شورای سرپرستی سازمان را اداره خواهند نمود

شهادت «محمد بن‌ابی بکر» از یاران امام علی (ع) در مصر توسط معاویه (38 ق)

محمد بن ابی بکر ابن ابی قَحافه، یکی از یاران وفادار امام علی (ع) بود که مادرش، اسماء دختر عُمِیس پس از ابوبکر با امام علی (ع) ازدواج کرد. او از کودکی در دامان علی (ع) تربیت شد و به شایستگی، مهر علی در دلش جای گرفت. از این رو، وی از حواریّون و اصحاب خاصِّ آن حضرت شد و مورد عنایت ویژه‌ی امام قرار داشت. محمد در جنگ جمل در رکاب امیرالمؤمنین بود که از جانب امام به حکومت مصر انتخاب شد. امّا مردم مصر از دَرِ نیرنگ با او وارد شده و در این هنگام، سپاه معاویه به فرماندهی عمروعاص بر مصر تاخت در حالی که مردم مصر، علیه او شورش کردند. جنگ شدیدی روی داد تا این که لشکر محمد بن ابی بکر رو به ضعف نهاد. سرانجام، محمد دستگیر و به فجیع‌ترین وجهی به شهادت رسید. او علاوه بر شجاعت و شهامتِ زایدالوصفی که داشت، از علم و درایت و فهم و فراست و زهد و عبادتِ فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. امیرالمؤمنین علی (ع)، چون خبر شهادت محمد بن ابی بکر را شنید، سخت بی‌تابی نمود و چندین بار در خطبه‌های خویش، وی را به این صفات می‌ستود.

تغییر نام خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی (1360 ش)

خبرگزاری یا آژانس خبری پارس به عنوان خبرگزاری رسمی ایران، در سال 1313 ش به عنوان یکی از واحدهای تحت نظر وزارت امور خارجه تأسیس شد. آژانس پارس در سال 1319 ش که اداره کل انتشارات و رادیو به وجود آمد، از آن وزارت به این اداره منتقل گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت و کار خود را وسعت بیشتری بخشید. این خبرگزاری در آغاز دفتری بیش نبود ولی در حال حاضر دستگاهی مجهز است که آخرین خبرهای ایران و جهان را اعلام می‌نماید.

درگذشت "ثابت بن قره حرانی" ریاضی‌دان، طبیب و فیلسوف عراقی (288 ق)
ثابت بن قره حرانی ریاضی‌دان و منجم عراقی در سال 211 ق متولد شد. او از دانشمندان بزرگ زمان خود به شمار می‌رفت و در ترجمهٔ متون علمی از زبان‌های سریانی و یونانی به عربی مهارت زیادی داشت. بسیاری از آثار یونانیان توسط ثابت و یا تحت سرپرستی او به زبان عربی برگردانده شده است و او از این نظر سهم مهمی در پیشرفت علوم دارد. برخی از مورخان، تعداد آثار ترجمه شده توسط این دانشمند را متجاوز از 130 کتاب و رساله ذکر کرده‌اند. ثابت بن قره، علاوه بر ترجمهٔ بسیاری از کتب، تالیفات ارزنده‌ای نیز از خود به یادگار گذاشته است که از آن میان، کتاب مسایل الهندسه و اعداد قابل ذکر می‌باشد. وفات ثابت در 77 سالگی روی داد.

حملهٔ "سلطان مراد عثمانی" به ایران (986 ق)
در سال 986 ق، سلطان مراد عثمانی لشکری متجاوز از صد هزار تن، از جمله نیروی بزرگی از تاتارهای کِریمه را برای تسخیر آذربایجان فرستاد. با این اقدام، دورهٔ طولانی صلح ایران و عثمانی به پایان رسید. در این جنگ نیروهای صفویه متحمل شکست‌های پی در پی شدندو بخش‌های بزرگی از گرجستان به اشغال عثمانی درآمد.

آزمایش اولین ماشین بخار توسط "ژوزف کونیو" مبتکر فرانسوی (1770م)
نخستین اتومبیل بیش از دو قرن پیش اختراع شد. سازندهٔ آن یک مهندس فرانسوی بود به‌نام ”ژوزف کونیو" که در ارتش خدمت می‌کرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشین‌آلات داشت. اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری می‌شود، به‌منظور حمل‌ونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود که دارای سه چرخ چوبی مانند چرخ‌های گاری بود.

 بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب می‌ریختند و به‌وسیله ذغال‌سنگ بخارآب تولید می‌کردند و نیروی محرکه بخارآب اتومبیل را به حرکت درمی‌آورد. اما این اتومبیل ابتدائی حداکثر می‌توانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و به‌علاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار می‌شد، هر ۱۵ دقیقه یک بار می‌بایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!

مرگ "کِلِمِنْسْ مِتِرنیخْ" صدراعظم معروف و مقتدر اتریش (1859م)
کلمنس وِنتِسل لوتار مِتِرنیخ شاهزاده و سیاست‌مدار معروف اتریش در اولین روز اوت سال 1773م به دنیا آمد. وی از سنین جوانی وارد عرصه سیاست شد و از 36 سالگی به عنوان وزیرخارجه اتریش انتخاب گردید و از همین زمان مقام صدراعظمی این کشور را نیز بر عهده گرفت و تا حدود 40 سال بعد، به صورت چهره اصلی سیاست اروپا مطرح بود. جاسوسی، سانسور و سرکوبی مسلحانه جنبش‌های آزادی‌خواهی، از مشخصات اصلی سیاست او بود. سه اصلِ پشتیبانی از حاکمیت مطلق، جلوگیری از تمایلات ناسیونالیستی و حفظ وضعِ موجود، از مختصات عمده مدام و مسلک مترنیخ به شمار می‌رفت. مترنیخ در مقام یک اتریشی متعصب در همه احوال منافع کشورش را بر دیگران ترجیح می‌داد اما با این همه، به علت اعمال شیوه‌های دیکتاتوری مورد نفرت مردم کشورش بود. عصر مترنیخ که سال‌های 1815 تا 1848م را پوشش می‌داد. با انقلاب‌های سال 1848 که همه اروپا را فرا گرفت به پایان رسید و با سرنگونی و فرار او از اتریش در سال 1848 دوره 40 ساله زمام‌داری وی نیز خاتمه یافت. کلمنس مترنیخ سرانجام در 29 دسامبر 1859 در سن 86 سالگی درگذشت.

امضای قرارداد استقلال "ایرلند" بین رهبران ایرلند و انگلستان (1937م)
در 29 دسامبر 1937م قرارداد استقلال ایرلند به امضای رهبران جمهوری خواه ایرلند و دولت انگلیس رسید، اما به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، دولت انگلیس از اجرای این قرارداد خودداری کرد. پس از جنگ جهانی دوم، جمهوری ایرلند جنوبی، در سال 1949م، رسماً استقلال خود را از انگلیس اعلام کرد. استقلال جمهوری ایرلند، نتیجه هشت قرن مبارزه جمهوری‌خواهان ایرلند با انگلیس بود. البته انگلیس در سالیان قبل از آن، برای پایان دادن به مبارزات ایرلندی‌ها، اختیاراتی در زمینه اداره امور داخلی به کاتولیک‌های جمهوری خواه این کشور داد. اما شش ایالت شمالی ایرلند که اکثریت جمعیت آن را پروتستان‌های طرفدار انگلیس تشکیل می‌دادند، همچنان زیر حاکمیت مستقیم لندن باقی ماندند. به همین دلیلْ، اقلیت کاتولیک ایرلند شمالی به مبارزه برای خروج انگلیس از ایرلند شمالی و وحدت دو ایرلند، ادامه می‌دهد. کشور ایرلند جنوبی با بیش ازهفتاد هزار کیلومتر مربع مساحت، قسمت اعظم جزیره ایرلند را تشکیل می‌دهد که با فاصله کمی در غرب انگلستان قرار دارد.

درگذشت لئوپولد کرونکر، ریاضی‌دان و منطق‌دان آلمانی (1891م)
لئوپولد کرونکر Leopold Kronecker) , دسامبر ۱۸۲۳-۲۹ دسامبر ۱۸۹۱) ریاضی‌دان و منطق‌دان آلمانی بود معتقد بود حساب و آنالیز باید بر پایه عددهای صحیح بنا شوند.

درگذشت آندری تارکوفسکی، کارگردان و فیلمساز روسی (1986م)
در ۴ آوریل ۱۹۳۷ در روستایی در استان کوستروما به دنیا آمد و کودکی‌اش را در منطقه ایوانوونای شوروی گذارند. پدرش شاعر برجسته آرسنی تارکوفسکی و مادرش ماریا ایوانووا ویشنیاکووا بود. پیش از نام نویسی در مدرسه فیلم در دو رشته موسیقی و عربی تحصیل می‌کرد. وی با ساخت اولین فیلم بلند خود با عنوان کودکی ایوان در سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت پانزده جایزه بین‌المللی از جمله شیر طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و جایزه بزرگ جشنواره سان فرانسیسکو شد. دید تلخ شاعرانه و ذهنیت بی نظیر او در نخستین فیلم بلندش متجلی است. بعد از این فیلم در سال ۱۹۶۶ آندره روبلوف را کارگردانی کرد. سولاریس فیلم بعدی این کارگردان است که در سال ۱۹۷۲ ساخته شد. تارکوفسکی آینه (فیلم) را در سال ۱۹۷۴ ساخت. می‌توان گفت که مضمون آینه (۱۹۷۵) نیز همین است. وی در ۲۹ دسامبر ۱۹۸۶به دلیل سرطان ریه در پاریس در گذشت.

تأسیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد (1977م)
نخستین اقدام برای تأسیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی در جریان کنفرانس جهانی خواربار در رُم ایتالیا در سال 1974م انجام یافت. در 29 دسامبر 1977م، با تصویب مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، بین‌المللی توسعه کشاوری صندوق موسوم به ایفاد، به عنوان یکی از کارگزاری‌های تخصصی سازمان ملل تأسیس گردید. از جمله اهداف ایفاد، مبارزه با گرسنگی و فقر روستاییان در کشورهای در حال توسعه از طریق ارائه وام و کمک‌های بلاعوض به منظور رشد و توسعه امور کشاورزی در این‌گونه کشورها عنوان شده است.

منابع مالی این صندوق توسط بانک جهانی، بانک‌های عمران منطقه‌ای و سایر مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد و هم‌چنین کمک‌های داوطلبانه برخی کشورها، باز پرداخت وام‌ها و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های صندوق تامین می‌شود. مقر این صندوق در شهر رُم پایتخت ایتالیا است. اعضای صندوق در سه دسته قرار گرفته‌اند: کشورهای پیشرفته صنعتی، کشورهای عضو اوپک و کشورهای در حال توسعه. این صندوق دارای یک شورای حکام، یک هیأت مدیره و رئیس دبیرخانه می‌باشد و هیأت مدیره صندوق مسئول عملیات کلی صندوق می‌باشد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۷:۱۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
فیض بردیم ممنون
آخرین اخبار