صدور پیام تشکر امام (ره) از اعتصاب شرکت نفت، قطع صادرات نفت ایران، ایجاد "صندوق بین المللی پول"، آغاز تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۶ دی ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۴ صفر ۱۴۳۵ هجری و ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

صدور پیام "امام خمینی"(ره) مبنی بر تشکر از اعتصاب شرکت نفت در اعتراض به رژیم پهلوی (1357ش)
پس از گسترده شدن اعتصاب کارکنان شرکت نفت ایران و قطع صدور نفت، حضرت امام خمینی(ره) در ششم دی ماه 1357، طی پیامی از پاریس، ضمن محکوم کردن اعمال وحشیانه دولت نظامی و غیرقانونی ازهاری در کشتار مردم، از این اعتصاب پشتیبانی کرد و از شرکت کنندگان در آن تشکر نمودند.

ایشان همچنین در این پیام، مردم را به حمایت از کارکنان شرکت نفت فراخوانده و سفارش کردند که باید جلوی صدور نفت به دولت غاصب اسراییل گرفته شود. در پی صدور این پیام، کارکنان شرکت نفت نیز از این روز کلیه صادرات نفتی کشور به خارج را قطع کرده و به مقدار مصارف داخلی، نفت و سوخت عرضه کردند.پ

درگذشت آیت اللَّه "میرزا احمد کفایی" فرزند "آخوند خراسانی" (1350ش)
آیت‌اللَّه میرزا احمد کفایی فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، در نجف اشرف دیده به جهان گشود و پس از تحصیل مقدمات و سطوح عالیه، از محضر پدر ارجمندش، آخوند خراسانی و دیگر بزرگان حوزه علمیه نجف بهره‌مند گردید. وی پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزیمت نمود و در مسجد گوهرشاد به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال ورزید. این عالم ربانی سرانجام در ششم دی ماه 1350 برابر با هشتم ذی قعده 1391 قمری بدرود حیات گفت و در آستان مقدس رضوی مدفون گردید. حاشیه بر کفایةُالاصول از آثار وی می‌باشد.

قطع صادرات نفت ایران در پی اعتصابات کارکنان شرکت نفت (1357 ش)
مهمترین شاخص‌های بحران انقلابی در ایران در واپسین ماه‌های عمر رژیم پوسیده پهلوی، اعتصاب کارخانجات، ادارات و بخش‌های آموزشی کشور بود. در این میان کشتار مردم توسط عوامل مزدور رژیم، به جای این که انقلاب را متوقف نماید به آن شتاب بیشتری بخشید و باعث گسترش اعتصابات شد. در این میان کارکنان صنعت نفت کشور در نوزدهم شهریور 1357 اولین اعتصاب خود را از پالایشگاه تهران آغاز کردند و این اعتصاب به تدریج مناطق نفتی جنوب و آبادان را نیز در برگرفت. در پی اعتصاب گسترده شرکت‌های نفتی در ایران، سرانجام در روز ششم دی ماه 1357، صادرات نفت کشور به خارج به کلی متوقف شد و سوخت تنها در حد نیازهای داخلی عرضه گردید. با قطع کامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازی شاه، محمدرضا پهلوی از اصلی‌ترین منبع درآمد خود محروم گردید و مراحل سقوط او تشدید و تسریع گردید. به این ترتیب اعتصاب به همراه راهپیمایی، مبدل به مؤثرترین ابزار براندازی انقلابی شد و اعتصاب صنعت نفت، محوری‌ترینِ آنها بود که هم به طور روانی موجبِ فلجِ ذهنی شاه گردید و هم به طور واقعی، قلب اقتصاد و قدرت مالی نظام را از کار انداخت. این عمل، مورد حمایت و پشتیبانی حضرت امام خمینی نیز قرار گرفت.

ایران ناسیونال یک صد دستگاه اتوبوس به رومانی فرستاد. این ششمین باری است که به رومانی اتوبوس صادر می شود(1350ش)

بهای بنزین هواپیما از هر لیتر 5 ریال به ده ریال افزایش یافت(1352ش)

درگذشت "ابن دُرُستویه" عالم نحو و حدیث (347 ق)
ابومحمد، عبداللَّه بن جعفر بن محمد ابن‌دُرستویه، نحوی بزرگ، لغوی و ادیب، متولدِ سال 258 ق در بغداد می‌باشد. وی در علم حدیث نیز دست داشت و در نحو از علی بن عیسی رمانی و مُبرّد و ابن جِنّی پیروی می‌کرد. از آثار وی می‌توان کتاب الارشاد، الکتّاب، اخبارالنحویین و معانی شعر را نام برد. وفات ابن درستویه در 88 سالگی در بغداد واقع شد.

رحلت "اسماعیل بن عُبّاد" وزیر دانشمند آل بویه (385 ق)
ابوالقاسم اسماعیل بن عُبّاد فرزند عباس معروف به صاحب بن عُبّاد در سال 326 ق در اصفهان به دنیا آمد. صاحب، تا آخرین لحظات عمر از علم اندوزی غافل نگردید و دانش گستری را سرلوحهٔ خویش قرار داد. همچنین آثار و تالیفات فراوانی از وی به جا مانده است که بیان گر احاطهٔ او بر علوم زمان می‌باشد. صاحب در فن نویسندگی و کتابت نیز مهارتی عجیب داشت و در این زمینه دارای سبک و روش بود. وی در اواخر عمر علی رغم بیماری، از امور کشور مطلع می‌گشت. سرانجام مشتاقانه به لقای پروردگار رسید و در 59 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر آن عالم فرزانه در میان حزن و اندوه دوستداران در اصفهان به خاک سپرده شد. معروف‌ترین اثر صاحب بن عباد، المُحیط نام دارد که در باب لغت و در 7 جلد گردآوری شده است. همچنین کتب امامت، الانوار و الاعیاد از اوست.

پایان دورهٔ حکومت پانصد سالهٔ خلافت عباسی (656 ق)
پس از تسخیر بغداد، پایتختِ حکومت عباسیان توسط مغولان و کشتار مردم و تسلیم شدن خلیفه وبزرگان شهر و نیز غارت و ویران کردن آن، هلاکوخان مغول در 24 صفر 656 ق المستعصم باللَّه، خلیفهٔ وقت را به حضور طلبید و او را به همراه پسر بزرگش به قتل رسانید. به این ترتیب دولت پانصد و چند سالهٔ بنی عباس سرنگون گردید. دولت بنی‌عباس با قیام ابومسلم خراسانی علیه بنی‌امیه و با روی کار آمدن عبداللَّه سَفّاح در سال 132 ق، آغاز شده بود و پس از به قدرت رسیدن 38 تن از این خاندان در مدت 524 سال، سرانجام در سال 656 ق با قتل مستعصم، به زوال رفت. بنی‌عباس در ابتدای کار همانند بنی‌امیه، از وجود امامان معصوم در هراس بودند و هر کدام را به طریقی از سر راه خود برداشتند.

شهادت آیت اللَّه میرزا "علی غروی تبریزی" توسط مزدوران بعث (1419 ق/ 29 خرداد 1377 ش)
در چنین روزی در سال 1419 ه ق حاج میرزا علی غروی تبریزی از بزرگان شیعه در بازگشت از زیارت کربلا به نجف توسط دشمنان اسلام به در جه شهادت نایل آمد . ایشان یکی از بزرگترین علمای شیعه در عصر خویش بود .

ایجاد "صندوق بین المللی پول" در سازمان ملل متحد (1945م)
صندوق بین‌المللی پول موسوم به ایمف در ژوئیه 1944م با شرکت 44 کشور تأسیس گردید و مفاد قراردادِ صندوق در 27 دسامبر 1945م به اجراء گذاشته شد. این صندوق دارای هیأت مدیره، هیأت اجرایی و مدیر کل است و به طور سالانه تشکیل جلسه می‌دهد. اهداف صندوق بین المللی پول که از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد و در عین حال، یک نهاد مستقل بین‌المللی است عبارتند از: تسهیل همکاری پولی بین‌المللی؛ ایجاد ثبات در نرخ برابری ارزها و تنظیم این نرخ‌ها، کمک به برقراری یک نظام چند جانبه، پرداخت‌های ارزی و از میان برداشتن محدودیت‌های ارزی، ارائه کمک‌های لازم برای تامین منابع مالی کشورها در جهت حفظ موازنه پرداخت آن‌ها.

وظیفه اصلی ایمف، تامین اعتبارات موردی و موقت برای اعضایی است که در موازنه پرداخت‌های خود با مشکل مواجه شده‌اند. در عوضْ کشورهایی که از این اعتبارات استفاده می‌کنند موظفند اصلاحاتی را که صندوق بین‌المللی پول برای رفع این اشکالات توصیه می‌نماید، اجرا کنند. حق رای در صندوق بین‌المللی پول بر اساس میزان سهام است، به همین دلیل، کشورهای غربی به ویژه امریکا که مقر این نهاد است، نفوذ فراوانی در این سازمان دارند. از اقدام‌های مهم این صندوق، سرمایه‌گذاری در طرح‌های سودآور و اعطای وام به اعضا است. با وجود این، شرایط سودجویانه و غیرواقع بینانه این صندوق برای پرداخت وام، باعث اعتراض کشورهای وام گیرنده شده است. تعداد اعضای صندوق بین‌المللی پول تا سال 2002م، 181 کشور می‌باشد.

تأسیس "بنگاه گالوپ" معتبرترین و بزرگترین مؤسسه آمارگیری جهان (1935م)
از جمله روش‌های آماری در روان‌شناسی اجتماعی، مراجعه به عقاید و آراء عمومی است. روان‌شناسان اجتماعی تلاش کرده‌اند با استفاده از فنون و روش‌های آزمایشی، راه‌هایی برای اندازه‌گیری و توجیه رفتار انسان‌ها به دست آورند. در این راستا، منشاء پیدایش و چگونگی شکل‌گیری عقاید و افکار، تأثیر روابط بین‌المللی بر افراد و مسائلی از این قبیل مورد توجه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، امور اجتماعی، سیاسی و اخلاقی به طور عام و یا وضعیت رفتار و اخلاق یک فرد، به طور خاصْ ضمن مراجعه به مردم آن جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. استخراج عقاید و آراء عمومی به این صورت، به ویژه در امور سیاسی و تجاری، رواج یافته و فراگیر شده است. بر این اساس، جورج هاوس گالوپ یکی از متخصصین استفاده از روش‌های آماری در مطالعه افکار و عقاید عمومی، در 27 دسامبر 1935م مؤسسه استخراج عمومی را بنیاد نهاد که به نام خود وی گالوپ خوانده می‌شود. مخارج این مؤسسه از حق اشتراک مؤسسات تبلیغاتی و تولیدی در ایالات متحده امریکا تأمین می‌شود. بسیاری از کشورهای جهان در مواردی گوناگون، جهت اطلاع از افکار عمومی به این مؤسسه مراجعه می‌کنند. با این حال گالوپ به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین مرکز آمارگیری جهان در رابطه با افکار عمومی، غالباً در خدمت اهداف و منافع قدرت‌های سیاسی و اقتصادی امریکا قرار گرفته و در جهت مطامع آنان گام برمی‌دارد.

عقد قرارداد مسکو درباره تقسیم شبه جزیره کره (1945م)
در پی شکست نهایی ژاپن در جنگ جهانی دوم و تصرف شمال شبه جزیره کره به دست ارتش شوروی و منطقه جنوبی آن توسط نیروهای امریکایی و نیز توافقات سران متفقین، مقدمه تجزیه این سرزمین به دو کشور فراهم شد. در27 دسامبر 1945م کنفرانسی در مسکو برگزار گردید که در آن نمایندگان شوروی سابق، امریکا و انگلستان حضور داشتند و چون توافقی برای حل مسئله کره حاصل نشد، قرارداد مسکو شبه جزیره کره را به صورت رسمی به دو قسمت در طرفین شمالی و جنوبی مدار 38 درجه تقسیم نمود. در نتیجه تلاش و امید مردم این منطقه برای اتحاد و یک پارچگی به علت وجود تضادهای عقیدتی و اختلافات سیاسی و مصالح و منافع دو ابرقدرت آن زمان به یأس مبدل شد. این جدایی، زمینه‌ساز جنگ دو کره در سال 1950م و تشدید مخاصمات دو طرف گردید. با این حال، در سال 1991، با امضای پیمانی که به "قرارداد آشتی، عدم تجاوز، مبادله و همکاری" موسوم است، تا اندازه‌ای زمینه همکاری دوکره فراهم گردید و اولین و مهم‌ترین گام در جهت اتحاد و یک‌پارچگی مجدد دو کشور برداشته شد.

پیروزی جبهه نجات اسلامی در انتخابات پارلمانی الجزایر (1991م)
دولت‌هایی که پس از استقلال الجزایر در سال 1962م بر سر کار آمده بودند، علی‌رغم اکثریت مسلمانان در این کشور، نه تنها مبنای اسلامی نداشتند بلکه سرسختانه با افکار اسلامی نیز مبارزه می‌کردند. در این میان با تشکیل جبهه نجات اسلامی الجزایر و حمایت مردم از آن، بنیادگرایان اسلامی که از موقعیت اجتماعی محکمی برخوردار بودند خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات پارلمانی گردیدند. دور اول انتخابات در 27 دسامبر 1991م با روی کار آمدن مجدد شاذلی بن جدید رئیس جمهور وقت الجزایر و پیروزی گروه‌های اسلامی پایان یافت. اما بن جدید که از پیروزی بنیادگرایان اسلامی احساس خطر می‌کرد و از سوی نظامیان و گروه‌های مخالف اسلام گرایان نیز به شدت تحت فشار بود از مقام خود استعفا داد و جای خود را به یک شورای چهار نفره مرکب از سه تن از افسران عالی رتبه ارتش و نخست‌وزیر سپرد. شورای مزبور در اوایل سال 1992م تشکیلات بنیادگرایان اسلامی را منحل کرد و آراء حدود چهارصد شهر و آبادی را که اسلام گرایان در آن‌ها به پیروزی رسیده بودند باطل نمود. این مساله دامنه اختلافات بین دولت و اسلام گرایان را هر چه بیشتر گسترش داد و زد و خوردهای خیابانی را شدت بخشید. این درگیری‌ها در سال‌های دهه 1990م با شدت و ضعف ادامه یافت تا این‌که انتخابات پارلمانی الجزایر در ماه مه 2002م با پیروزی جبهه آزادی بخش ملی به انجام رسید و درگیری‌ها پایان پذیرفت.

آغاز تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان و سرنگونی دولت این کشور(1979م)
در 19 سپتامبر 1979م، حفیظ اللَّه امین رئیس جمهور پیشین افغانستان، در پی یک کودتای خونینِ درون حزبی، نور محمد ترکی رئیس جمهور وقت را سرنگون ساخت و خود زمام امور را در دست گرفت. ولی روس‌ها در 27 دسامبر 1979م، با پیاده کردن بیش از پنج هزار نفر از نیروهای هوابرد خود در کابل، حکومت 98 روزه حفیظ اللَّه امین را سرنگون ساختند. دولت شوروی در توجیه تجاوز نیروهای خود به افغانستان مدعی شد که به تقاضای دولت افغانستان و برای دفع خطری که از خارج، این کشور را تهدید می‌کرد در افغانستان نیرو پیاده کرده است، در حالی که اگر دولت افغانستان از شوروی تقاضای کمک کرده بود، حفیظ اللَّه امین، رئیس قانونی این دولت به دست نیروهای اشغال‌گر به قتل نمی‌رسید.

دخالت نظامی شوروی در افغانستان با مخالفت شدید غرب و کشورهای مسلمان جهان روبرو شد و نیروهای مخالف رژیم دست نشانده افغانستان که با دریافت اسلحه و کمک‌های مالی از خارج تقویت می‌شدند در نقاط مختلف افغانستان سر به شورش برداشتند. دولت شوروی سرانجام پس از هشت سال جنگ بی‌حاصل، شکست در برابر مجاهدان افغان را پذیرفت و خاک این کشور را ترک کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار