تولد حضرت "عیسی مسیح(ع)"، عید کریسمس، درگذشت "چارلی چاپلین"، تولد کاشف قانون جاذبه، استعفای آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۴ دی ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۲ صفر ۱۴۳۵ هجری و ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تولد پیامبر خدا حضرت "عیسی مسیح(ع)" (سال اول میلادی، 622 سال قبل از هجرت)
حضرت عیسی بن مریم(ع) پیامبر بزرگ الهی و اولوالعزم، در روز 25 دسامبر سال اول میلادی، 622 سال قبل از هجرت پیامبر بزرگ اسلام(ص)، در بیت لحم واقع در سرزمین فلسطین به دنیا آمد. حضرت عیسی(ع) به فرمان خداوند، به گونه‌ای اعجازآمیز از مادری باکره و مقدس متولد شد و سپس در گهواره شروع به سخن گفتن کرد و پیامبری خود را بشارت داد. معجزات فراوان، تبیین مسائل اخلاقی به همراه مثال‌ها، شفای بیمارانِ علاج‌ناپذیر و بالاخره پافشاری بر اطاعت از شریعت و پرستش خدای یکتا باعث شد تا تعداد زیادی گرد وی جمع شوند.

در این میانْ، پیروان نزدیک و خاص او حواریون نام داشتند که دوازده نفر بودند و همیشه همراه حضرت بودند. مسیح(ع) که از 30 سالگی به نبوت برگزیده شد، سرانجام مورد تهدید بزرگان یهود واقع شد و آنان تصمیم به قتل وی گرفتند. روی گردانی یهودیان از بزرگان خود باعث شد تا سران یهود به این نتیجه برسند که باید عیسی(ع) را برای حفظ قوم خود، قربانی نمایند. در آن حالْ، چون خواستند آن حضرت را از میان بردارند، خداوند مسیح(ع) را به آسمان‌ها برد و یهودیان فردی شبیه به عیسی(ع) را به صلیب کشیدند. در روایات اسلامی و شیعی، بازگشت عیسی(ع) مسیح(ع) در زمان ظهور حضرت مهدی موعود(عج) تصریح شده و به نمازگزاردن آن حضرت پشت سر امام عصر اشاره گردیده است. کتاب حضرت عیسی(ع) انجیل نام دارد. نام حضرت عیسی(ع) در سیزده سوره قرآن، 45 بار تکرار شده است.

شهادت عالم مجاهد آیت اللَّه "آقانوراللَّه نجفی اصفهانی" (1306ش)
آیت‌اللَّه مهدی معروف به آقانوراللَّه نجفی اصفهانی در سال 1240 ش در اصفهان به دنیا آمد. آیت‌اللَّه نجفی اصفهانی با ظل السلطان فرزند خون‌خوار ناصرالدین شاه که 30 سال حاکم اصفهان بود مبارزه کرد و وی را از اصفهان اخراج نمود. او در جریان نهضت مشروطه، از ارکان نهضت عدالت‌خانه و مهاجرت کبرای قم نیز به شمار می‌رود. آیت‌اللَّه اصفهانی انجمن مقدس ملی اصفهان را تأسیس و بعد از اخراج ظل‌السلطان دست به اصلاحاتی مانند تأسیس بیمارستان و مدرسه زد. این عالم مجاهد سرانجام از سوی رضاخان (که مبارزات زیادی با او کرده بود) مسموم، و در 4 دی ماه 1306 ش برابر بااول رجب 1346 ق در 66 سالگی به لقاءاللَّه پیوست. پیکر این عالم ربانی به نجف منتقل شد و در مقبره جد مادری خود آیت‌اللَّه العظمی شیخ جعفر کاشف الغطاء دفن گردید.

مرگ "ناصرالملک" سیاستمدار و نایب السّلطنه قاجار (1306 ش)
با روی کار آمدن احمد شاه قاجار،ناصرالملک پس از مرگ عضدالملک نایب السلطنه، به نیابت سلطنت انتخاب شد و همچنان با ارسال تلگراف، از اروپا دستورات خود را صادر می‌کرد و به اداره امور کشور می‌پرداخت. این طرز حکومت، کشور را با مشکلات متعددی روبرو ساخت تا این که ناصرالملک را مجبور به سفر به ایران نمود. وی حکومت قانون و مشروطه را برای ایران زود می‌دانست و از این رو با مشروطه‌خواهان هماهنگی نکرد. هنگامی که به نیابت سلطنت رسید، از انجام انتخابات طفره رفت و در مدت سه سال و نیم نیابت سلطنت او، ایران مجلس نداشت و مطبوعات به شدت در فشار و مضیقه بودند. در این هنگام تصمیم به برکناری او گرفته شد ولی نه استعفا داد و نه به ایران آمد و تا روز آخر نیز حقوق خود را کامل وصول نمود. سرانجام این سیاستمدار عیاش در چهارم دی ماه 1306، پس از آن که مدتی قبل به دعوت رضاخان پهلوی به ایران آمده بود، در تهران درگذشت.

تظاهرات عظیم مسلمانان در حمایت از قیام اسلامی مردم فلسطین (1366ش)

درگذشت "ابن نُقطه" عالم و حدیث شناس (629 ق)
محمد بن عبدالغنی بن ابی بکر معروف به ابن نقطه از کودکی به حدیث علاقه داشت و برای استماع حدیث سفرهای بسیار کرد. وی بدین منظور به خراسان، شام و مصر عزیمت نمود و ضمن گردآوری حدیث، شاگردان زیادی نیز تربیت کرد که آنان از استاد خود، احادیث فراوانی روایت کرده‌اند. از میان شاگردان ابن نقطه می‌توان ابن عساکر را نام برد. الاستدراک کتاب معروف ابن نقطه می‌باشد.

تولد میرزا "محمدباقر خوانساری" فقیه و محدّث (1226 ق)
میرزا محمدباقر بن میرزا زین العابدین خوانساری از علمای بزرگ قرن سیزده و چهارده هجری، در 1226 ق در خوانسار به دنیا آمد. وی فقیه اصولی، محدث رجالی، ادیب و محقق برجسته بود و ریاست علمی مذهبی در اصفهان را به عهده داشت. حوزهٔ درس او محل استفادهٔ افاضل بسیاری از جمله شیخ الشریعهٔ اصفهانی، سیدابوتراب خوانساری و سیدمحمدکاظم یزدی و دیگران بوده است. احسنُ العطیه، حاشیهٔ شرح لمعه، قرةالعین، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات و... از تالیفات این عالم برجسته می‌باشند.

تولد "کلارا بارتون" بنیان‌گذار صلیب سرخ امریکا(1821 م)
کلارا هارلو بارتون در ۲۵ دسامبر ۱۸۲۱ در آکسفورد ماساچوست متولد شد. در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۱۸۶۱ جنگ داخلی آمریکا آغاز شد. او حدود یک سال از تاسیسات اداری برای ارسال داروهای پزشکی به جبهه‌ها دادخواهی کرد که تا به حال اجازه این امر به کسی داده نشده بود، تا زمانی که این اجازه به وی داده شد و بارتون به «فرشته پرستار» سربازانی که در خونین‌ترین جنگ‌ها شرکت کرده بودند، تبدیل شد. پس از پایان جنگ هم او اداره یک دفتر دولتی به نام «دفتر سربازان مفقودالاثر» را برعهده گرفت و توانست حدود ۲۲ هزار مفقودالاثر را در فاصله سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۸ مکان‌یابی کند.کلارا بارتون بعدها صلیب سرخ را در ایالات متحده پایه‌گذاری کرد. بارتون در سال ۱۹۰۴ از ریاست این سازمان کناره‌گیری کرد ولی تا آن زمان موفق شده بود که ایالات متحده آمریکا را وادار به امضای کنوانسیون ژنو سال ۱۸۶۴ و عضویت در سازمان بین‌المللی صلیب سرخ کند.او در نهایت در ۹۰ سالگی در ۲ آوریل ۱۹۱۲ در ایالت مریلند از دنیا رفت.

درگذشت "چارلی چاپلین" کمدین و هنرپیشه معروف سینما (1977م)
سِر چارلز اسپنسر چاپلین (۱۶ آوریل ۱۸۸۹ - ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷) یکی از مشهورترین بازیگران و همچنین کارگردان و موسیقی‌دان برجستهٔ هالیوود و برندهٔ جایزه اسکار است. بیشتر فیلم‌های او کمدی و صامت هستند. چاپلین در زمینه سینما بیش از ۶۵ سال فعالیت کرد که شروع فعالیتهای وی از سالن ویکتوریا انگلستان به عنوان پسربچه‌ای آغاز شد و تا سن ۸۸ سالگی ادامه یافت.

وی در سال ۱۹۱۹ همراه با تعدادی از دوستان سینمایی خود اتحادیه سینماگران را تاسیس کرد. او به خاطر بیماری‌دیابت در 88 سالگی، چشم از جهان فروبست.فرزندان و همسرش برای او مراسم ترحیم‌باشکوهی برگزار کردند و او را در قبرستان«کروسر سرووی» سویس به خاک سپردند.

درگذشت "حسن پورصناعی" هنرمند قلم کار ایرانی (1375 ش)
استاد حسن پورصناعی کار هنری را از پنج سالگی در محضر پدرش مرحوم مشهدی عبدالخالق آغاز کرد و در زمانی کوتاه، در زمره یکی از بهترین طراحان و نقشه‌پردازان درآمد. پرده‌ها، کتیبه‌ها، خیمه‌ها، سجاده‌ها و مجالس بسیاری از استاد پورصناعی به جای مانده است. آثار وی همواره، زینت‌بخش حسینیه‌ها، تکایا و اماکن مذهبی شهرهای ایران بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی از وی دعوت شد تا در دانشگاه به تدریس عملی هنرش بپردازد. استاد پورصناعی به هنگام فوت 85 سال داشت.

نخست وزیر یوگسلاوی وارد تهران شد(1353ش)

نرخ آب در تهران تصاعدی شد(1354ش)

تأسیس "کمپانی هند شرقی فرانسه" در هندوستان (1665م)
کمپانی هند شرقی فرانسه در زمان سلطنت لویی چهاردهم، برای رقابت سیاسی، اقتصادی و استعماری با دولت بریتانیا در هندوستان تأسیس شد. اگرچه این شرکت در 25 دسامبر 1665م شکل گرفت اما از سال 1719م در هندوستان مستقر گردید. دولت انگلیس نیز 66 سال قبل از تأسیس کمپانی فرانسه، کمپانی تجاری هند شرقی خود را ایجاد کرده بود. از نتایج تأسیس کمپانی هند شرقی، انجام فعالیت‌های استعماری دولت‌های انگلیس و فرانسه در شبه قاره هند و سرزمین‌های مجاور آن بود که تا مدت‌ها، از طریق این کمپانی‌ها انجام می‌شد، هر چند که کمپانی فرانسوی در مقایسه با کمپانی انگلیسیِ هند شرقی به موفقیت دست نیافت. این شرکت به علت مشکلات مالی در سال 1769م منحل گردید.

تولد "محمد انور سادات" رئیس جمهور پیشین مصر (1918م)
محمد انور السادات سیاست‌مدار، نظامی و دیکتاتور مصری بود. او سومین رئیس جمهور مصر بود و این سمت را از تاریخ ۱۵ اکتبر ۱۹۷۰ تا روز ترورش توسط جهاد اسلامی مصر در تاریخ ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به عهده داشت. وی اولین حاکم یک کشور عرب بود که پیمان سازش را با دولت اسرائیل امضاء نمود و این کشور را بی چون و چرا به رسمیت شناخت. که به دلیل همین تلاش وی برای برقراری سازش موفق به دریافت جایزه صلح نوبل توسط بنیاد غربی نوبل در ۱۹۷۸ گردید. هرچند این پیمان در افکار عمومی غرب و اسراییل یک موفقیت جدی برای اسراییل محسوب میشد و انورسادات بعنوان فردی صلح طلب معرفی میشد اما افکار عمومی مسلمانان جهان با اعطای لقب "فرعون مصر" از وی ابراز انزجار میکردند. در سپتامبر سال ۱۹۸۱، سادات اقدام به سرکوب و دستگیری گروه‌های مختلف سیاسی در جهت آرام کردن و کنترل کامل اوضاع مصر نمود که موج دستگیری‌ها در خارج از مصر با محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد.

تولد "اسحاق نیوتن" ریاضی‌دان انگلیسی و دانشمند برجسته جهان (1643م)
اسحاق نیوتن در 25 دسامبر سال 1642م در انگلستان به دنیا آمد. نیوتن در 24 سالگی قوانین اساسی فیزیک را تنظیم کرد و آن‌ها را درباره اجرام آسمانی به کار برد. مهم‌ترین کشف نیوتن، قانون اصلی جاذبه است. کشفیات علمی نیوتن، پایه بسیاری از اکتشافات بعدی دانشمندان درباره قوانین حاکم بر طبیعت و اصول ریاضی و هندسی شد. نیوتن را به دلیل مطالعه آثار ریاضی‌دانان بزرگ و به ویژه پایه‌گذاری اساس حساب و جبر و آنالیز، به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصول ریاضیات عالی می‌دانند. دیدگاه‌های این دانشمند بزرگ جهان درباره دین، فلسفه و اخلاق نیز مورد توجه بسیاری از دین شناسان و متفکران قرار گرفته است. نیوتن آثار متعددی به نگارش درآورده است که کتاب مبانی ریاضی فلسفه طبیعی درباره حرکت اجسام، مهم‌ترین اثر اوست. نیوتن در این کتاب پیروی حرکات اجسام در زمین و آسمان را بر اساس قوانین واحد اثبات می‌کند و قوانین مهم سه‌گانه خود را در این‌باره مطرح می‌سازد. اسحاق نیوتن سرانجام در 20 مارس سال 1727م در 85 سالگی درگذشت و در کلیسای وست مینْسْتِر که مدفن بزرگان بسیاری است به خاک سپرده شد.

عید کریسمس
کریسمَس یا نوئل نام جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند. ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده است.

استعفای "میخائیل گورباچف" رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991م)
با روی کار آمدن میخائیل گورباچف در مقام رهبری اتحاد جماهیر شوروی سابق، وی دست به اصلاحات گسترده اقتصادی و سیاسی زد و سعی نمود تا اوضاع افسارگسیخته کشور را کنترل کند. در روز 19 اوت 1991م کودتایی از جانب عناصر هوادار بازگشت به روش‌های سنتی کمونیسم برای قبضه کردن قدرت به وقوع پیوست که با مقاومت بوریس یِلْتْسین، رئیس جمهور جدید فدراسیون روسیه و مخالفت مردم، به شکست کامل انجامید. این امر موقعیت یلتسین را بیش از پیش تقویت کرد و او را در جایگاهی برتر از گورباچف قرار داد.

یلتسین هم‌چنین با تحت فشار قرار دادن گورباچف، او را به استعفا از دبیر کلی حزب کمونیست شوروی وادار ساخت و زمینه‌های انحلال حزب کمونیست را نیز فراهم آورد. در نهایت، گورباچف که دیگر اختیاری در مقام ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی نداشت، در شب کریسمس برابر با 25 دسامبر 1991م از مقام خود استعفا داد و رسماً اعلام داشت که دیگر کشوری به نام اتحاد جماهیر شوروی وجود ندارد. بدین سان، ابرقدرت شوروی که طی سال‌های 1990 و 1991م عملاً از میان رفته بود، اسماً و رسماً از میان رفت و دنیا سال 1992م را با یک ابرقدرت در صحنه سیاست بین‌المللی آغاز کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود ممنونم
آخرین اخبار