رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: باید افتخار کنیم که در دورانی زندگی می‌کنیم که الگویی مانند امام راحل در آن می‌زیست و پس از ایشان هم رهبر معظم انقلاب زمام امور را در دست گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر امروز در جمع فرماندهان و مدیران تیپ 83 امام صادق (ع) اظهار داشت: مهمترین هدفی که قرآن از نظر علمی، معرفتی و عملی آن را دنبال می‌کند، توحید است.

وی افزود: قرآن می‌گوید بیشتر کسانی که ایمان می‌آورند اهل شرک هستند؛ این بدان معناست که مراتبی از ایمان با مراتبی از شرک قابل جمع است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نسبت ایمان به شرک متفاوت خواهد بود، گفت: ایمان خالص داشتن بسیار کم است و شرک خالص هم همینگونه است و هرگاه انسانی کار خوبی انجام دهد ظهور ایمان و هرگاه به سمت کارهای بد رفت، بروز شرک خواهد بود.

وی ادامه داد: امام معصوم (ع) می‌فرماید اگر آنچه سلمان می‌دانست، ابوذر بدان آگاهی می‌یافت تحمل نمی‌کرد و به گمان مشرک بودن او را به قتل می‌رساند و این در شرایطی است که ابوذر و سلمان از نظر ایمان نزدیکی زیادی با یکدیگر داشتند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی امتحانات الهی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: این آزمون‌ها، میزان ایمان و شرک انسان‌ها را مشخص می‌کنند؛ از نشانه‌های شناخت میزان ایمان و شرک می‌توان به نخستین شاخصه ذکر شده در قرآن برای متقین اشاره کرد که می‌فرماید الذی یومنون بالغیب.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه بلاها و مشکلات در ایمان گروهی از انسان‌ها هیچ تزلزلی ایجاد نمی‌کند، گفت: در مقابل بعضی دیگر با خوردن یک سیلی از معرکه فرار خواهند کرد؛ ایمان افراد در همه حوزه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی و اینکه تا چه حد مسائل شرعی و دستورات خداوند رعایت می‌شود قابل تشخیص است.

وی در ادامه به بیان داستانی از یکی از منبری‌های تهران اشاره کرد و افزود: بزرگان و علما به این شخص ارادت داشتند و این به دلیل تقوای او بود؛ می‌گفتند شیخ مرتضی زاهد شبانه‌روز در خدمت امام عصر(عج) است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی ادامه داد: یکی از تجار تهران مرید شیخ زاهد بود و وجوهاتش را به او می‌سپرد و زاهد هم آن را به مراجع تقلید تحویل می‌داد؛ این تاجر شبی از رمضان شیخ زاهد را به افطار دعوت و زیر یکی از درخت‌های خانه‌اش سجاده‌ای برای او پهن کرده بود ولی زاهد سجاده را جابه‌جا کرد و در مقابل سئوال مرید در مورد دلیل این کار پاسخ داد رشد ریشه این درخت را در زمان حساب کردن وجوهات در نظر نداشته‌ای و خمسش را پرداخت نکرده‌ای به همین دلیل بر روی زمینی که ریشه این درخت در آن هست نماز نمی‌خوانم؛ شبانه‌روز در خدمت امام زمان (عج) بودن به همین معناست.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه رعایت تقوا باید با الگو قرار دادن ائمه اطهار (ع) باشد، گفت: راهی که خداوند و اولیای او نشان داده‌اند همان تقواست و ملاک تقوا نیز ایمان به غیب است؛ انسان باید خدا را حاضر و ناظر بر تمام اعمال و رفتارش ببیند و بداند که دست دیگری در زندگی‌اش جریان دارد و هر حادثه‌ای را وسیله امتحان خویش بداند.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای شروع جنگ تحمیلی برخی ارتشیان می‌گفتند احساس می‌کنیم صدام در صدد حمله است ولی امام خمینی (ره) زمانی که گروهی از فرماندهان در یک جا به شهادت رسیدند آنچنان اعتقادی به خداوند داشت که هیچ احساس نگرانی نداشتند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی تصریح کرد: باید افتخار کنیم که در دورانی زندگی می‌کنیم که الگویی مانند امام راحل در آن می‌زیست و پس از او هم رهبر معظم انقلاب زمام امور را در دست گرفته است و اگر در مسئله‌ای با مشکل مواجه شدیم به شرطی که ببینیم و عمل کنیم، راه را خواهیم یافت./س

برچسب ها: قم ، عصر ، شخصیت ، امام ، خمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.