عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: افراد باید در نظر داشته باشند که روز اربعین فرصتی برای احیای دوباره جانفشانی‌های اباعبدالله الحسین(ع) و یاران ایشان در سرزمین کربلا است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین به معنای چهلم است و عدد 40 در معارف اسلامی رمز و اسراری دارد و در روایات مختلف روی این عدد تاکید شده است.

وی با اشاره به موارد مورد تایید عدد 40 گفت: اگر فرد مومن دعایی را 40 بار در مدت 40 روز بخواند، پس از این مدت گشایش حاصل می‌شود و از موارد دیگر می‌توان ذکر کرد که پیامبر اکرم(ص) در سن 40 سالگی به رسالت رسید.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به اهمیت زیارت اربعین اشاره کرد و افزود: امام حسن عسگری(ع) در سخنی ویژگی‌های مومنان را پنج مورد ذکر کرده و یکی از این موارد زیارت اربعین است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در مورد اینکه کاروان اسرا در مسیر برگشت از شام به کربلا رسیدند اختلافی بین محققان وجود دارد، برخی معتقدند کاروان روز اربعین رسیده و عده‌ای معتقدند چند روز بعد رسیده است.

نادری ادامه داد: زیارت روز اربعین مستحب موکد است و این مسئله از نظر روایات و معارف اسلامی امری قطعی است، به همین دلیل علمای ما از قدیم از این امر مواظبت می‌کردند و اصرار بر انجام زیارت اربعین داشتند تا روز اربعین به زیارت مشرف شوند.

وی با بیان اینکه کاروان اسرا از کوفه تا کربلا پیاده مسیر مذکور را طی می‌کردند گفت: این سنت از قدیم بوده و سپس قوی‌تر شده و اکنون شیعیان در کشورهای مختلف اصرار عجیبی برای انجام زیارت اربعین و پیاده‌روی از نجف تا کربلا دارند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد:‌ این امر سبب می‌شود یاد و نام امام حسین(ع) و خط فکری نهضت عاشورا زنده بماند و اینکه ائمه اطهار(ع) به زیارت اربعین تاکید کرده‌اند، به این دلیل است که می‌خواستند به هر مناسبتی یاد و خاطره کربلا و جریان عاشورا در اذهان مردم زنده شود و مردم به هر بهانه‌ای به سوی جریان عاشورا و کربلا توجه و سوق داده شوند.

وی عنوان داشت:‌ امروز نزدیک 20 میلیون نفر زائر روانه کربلا هستند در حالی که در بزرگترین گردهمایی که ایام حج است، سه میلیون نفر حضور پیدا می‌کنند.

نادری خاطرنشان کرد: کسانی که برای اباعبدالله الحسین(ع) از ابتدای محرم عزاداری می‌کنند با عزاداری 40 روزه و اربعین به کمال می‌رسند و روز اربعین بهانه‌ای برای احیای یاد و خاطره کربلا و اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی با تاکید بر احیای جریان کربلا در بین مردم با زیارت اربعین گفت: کسانی که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند، فضای معنوی و پیاده‌روی بر آنها تاثیر می‌گذارد و در نتیجه تاثیر زیارت بر روح و روان شیعیان قابل مشاهده است./س

برچسب ها: قم ، اربعین ، حسینی ، فرصت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.