معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري بر لزوم پيگيري حقابه جمهوري اسلامي ايران از رودخانه هيرمند تاكيد كرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت نيرو، محمدباقر نوبخت در جريان بازديد از محل ورودي آب رودخانه هیرمند، اظهار داشت: در مقابل خدمات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، حقابه ایران پیگیری و وصول شود.

در این بازدید که شماري از نمایندگان و مدیران دستگاهای اجرايی استان سيستان و بلوچستان نيز حضور داشتند، مدیرعامل آب منطقه ای سيستان و بلوچستان گفت: رودخانه هیرمند تنها تامین کننده آب و زندگی بخش دشت سیستان است و به دليل نبود منابع آب زیر زمینی، حیات این منطقه کاملا وابسته به جریان هیرمند است.

احمد عاقبت بخیر مدیرعامل آب منطقه ای سيستان و بلوچستان افزود: رودخانه هیرمند از کوههای هندوکش در افغانستان سرچشمه می گیرد و با پیمودن مسافت بیش از 1500 کیلومتر وارد خاک ایران می شود و پس از آبیاری زمين هاي دشت سیستان به دریاچه هامون می ریزد.

به گفته وي،‌ این دریاچه به عنوان هفتمین تالاب بین المللی و تنها تالاب آب شیرین فلات ایران، تاثیر زیست محیطی بسزایی در منطقه داشته است که متاسفانه در زمان حاضر، به دليل قطع آب و اجرا نشدن پروتکل هیرمند از طرف کشور افغانستان، کاملا خشک بوده و مشکلات زیادی ازجمله گرد و غبار را برای مردم منطقه به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: تمامی این مشکلات از کمبود آب در منطقه ناشی شده است لذا پیگیری و وصول حقابه ایران بخش زیادی از این مشکلات را مرتفع خواهد كرد.

مدیرعامل آب منطقه ای سيستان و بلوچستان تاکید کرد: ما می توانیم درقبال ارایه خدمات به افغانستان، حقابه هیرمند را مطالبه و وصول كنیم که امیدواریم با دیپلماسی فعال کشورمان این امر بزودی محقق شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: رودخانه ، هیرمند ، حقابه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار