مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه ها وصیانت از آب گفت: در طرح توجیهی انتقال آب کارون، رقم آورد آب وبسیاری از شاخصهای دیگر بسیار غیرعلمی وغیر کارشناسی هستند.

  به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ ˈمهدی قمیشیˈ شنبه در همایشˈ انتقال آب کارون و چالشهای آن ˈ که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی در اهواز برگزارشد ، افزود: آورد رودخانه کارون و دز به طور متوسط 18/77 میلیارد مترمکعب است در حالی که در طرح توجیهی مزبور این رقم بیش از 24 میلیارد متر مکعب اعلام شده که قابل تطبیق با واقعیت موجود نیست.

وی اضافه کرد: دراین طرح نیاز آب شرب هر فرد 1/5 برابر مقدار معمول در نظر گرفته شده وبه جای 180 لیتر برای هر فرد 274 لیتر در نظر گرفته شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از سوی دیگر اگر اصفهانی ها مشکلات انتقال آب در شبکه و پرت آب را حل کنند، آب فعلی آن ها در سال 1410 زیاد خواهد بود و نیازی به انتقال وجود نخواهد داشت.

وی نادیده گرفتن نیروگاه های برقاب موجود در خوزستان در طرح انتقال آب ازسرشاخه های کارون معروف به طرح بهشت آباد را یکی دیگر از نقاط ضعف آن عنوان کرد و گفت: هم اکنون در مسیر رودخانه کارون شش نیروگاه بزرگ برق آبی وجود دارد که در طرح توجیهی انتقال آب کاهش تولید این نیروگاه ها در نظر گرفته نشده است.

قمشی تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن طرح و برداشت سالیانه 770 میلیون متر مکعب آب توسط تونل بهشت آباد، تنها از لحاظ مسایل برقابی 372 میلیارد تومان ضرر به کشور وارد می شود.

مشاور استاندار خوزستان با بیان اینکه انتقال آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود یک مسئله کاملا علمی و تخصصی است ، گفت: این موضوع را نباید سیاسی کردولی واقعیت این است که این طرح درماه های اخیر جنبه اجتماعی پیدا کرده و اخیرا حساسیت مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری نسبت به این موضوع بالا رفته است.

وی تصریح کرد: این مسئله در ده یازده سال گذشته از نظر علمی و تخصصی به صورت کامل بررسی شده و مسائل و مشکلات آن به اطلاع ونظر مسوولان رسیده است.

قمشی با اشاره به اینکه کیفیت آب کارون در حال حاضر بحرانی است ، بیان کرد: نه تنها آب کارون از نظر شرب قابل استفاده نیست بلکه به لحاظ افت کمی و در نتیجه شوری، در کشاورزی نیز مشکلاتی ایجاد کرده و باعث ضرر به کشاورزان شده حال دراین وضعیت بدون تردید برداشت آب با کیفیت عالی از بالا دست و انتقال به مناطق دیگر وضعیت کیفیت آب کارون را درپایین دستی بد تر خواهد نمود.

مشاور استاندار در امور رودخانه ها و صیانت از آب با اشاره به افزایش EC رودخانه کارون درمقطع اهواز گفت: مردم خوزستان آب با EC، 2500 میکروموس مصرف می کنند،از سوی دیگر به بسیاری از کشاورزان خوزستان با استدلال کمبود آب، مجوز برای کشاورزی داده نمی شود، بنابراین در این شرایط نمی توان به مردم خوزستان گفت برای شما آب نیست و آن را به جاهای دیگر منتقل کرد.

وی کاهش حقابه تالابها ی استان خوزستان را یکی دیگر از پیامدهای طرح انتقال آب ازسرشاخه های کارون عنوان کرد و افزود: از بین رفتن تالاب ها علاوه بر اختلال در زندگی مردمی که امرار معاش آن ها به تالاب ها وابسته است مشکلاتی مانند ریزگرد ها را نیزدرپی دارد،به همه اینها مشکلات زیست محیطی مصب کارون به اروند رود و خلیج فارس را هم باید افزود.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و صیانت ازرودخانه ها با اشاره به آثار برون استانی این طرح گفت: انتقال آب از منطقه بهشت آباد به زاینده رود بر آب های زیر زمینی چهارمحال بختیاری نیز شدیدا لطمه وارد می کند و سبب از بین رفتن زمین های زیر کشت منطقه خواهد شد.

قمشی سپس گفت: انتقال آب از کارون باعث بالا رفتن انتظارات می شودو با توجه به تامین نشدن اشتهای سیری ناپذیر تقاضا، مشکل تقاضای آب همچنان باقی خواهد ماند.

مشاور استاندار در امور رودخانه ها و صیانت از آب افزود : سال ها است که آب کارون براساس طرح های مختلف منتقل شده و در حال حاضر 1/5 میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه های کارون و دز منتقل می شود، طرح های کوهرنگ سه و خدنگستان بیش از 9 درصد پیشرفت در اجرادارند و به زودی شاهد انتقال حجمی بیش از 330 میلیون متر مکعب از طریق این طرح ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: مشکل امروز مردم خوزستان طرح انتقال آب با عنوان بهشت آباد است که براساس آن قرار است یک میلیارد مترمکعب آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود برای کشاورزی، شرب، صنعت و زیست محیطی منتقل شود.

قمشی تاکید کرد: در خود استان خوزستان بیش از سه میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که اگر همه آب های جاری در این استان را به کار ببریم کفاف کشت تنها 60 درصدازاین زمین هارا می دهند،در نتیجه 40 درصد زمین های کشاورزی بدون آب خواهد ماند و اگر خوش بینانه برخورد کنیم ممکن است 75 درصد زمین های کشاورزی را بتوان کشت کرد.

وی اضافه کرد: دولت از زمین های کشاورزی خوزستان می تواند بهترین و بیشترین بهره برداری را داشته باشد ودر مجموع اگر همه این موارد را کنار یکدیگر جمع کنیم خوزستان به هیچ وجه آب اضافه ای برای انتقال به مناطق مرکزی ندارد.

همایش ˈانتقال آب کارون و چالشهای پیش روی آنˈ امروز به همت دانشجویان گروه علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات خوزستان در اهواز برگزار شد.

دراین همایش یک روزه ناصرسودانی نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی و برخی از اساتید دانشگاه درخصوص پیامدهای زیست محیطی انتقال آب از سرشاخه های کارون به مناطق مرکزی کشورسخنانی ایراد کردند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.