وزیر کشور در قم با بیان اینکه از قمی باید الگوی مناسبی در حوزه سیاسی و اقتصادی تدوین کند گفت: هر جا به مردم تکیه کردیم، موفق بودیم و مردم رکن جمهوری اسلامی هستند و ما در مقابل همه مردم مسئول هستیم و باید آن را ایفا کنیم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر دیروز در مراسم تودیع و معارفه استاندار قم که در تالار معصومیه برگزار شد اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه‌ای که استاندار قم انتخاب شد صحبتی مفصل در مورد قم و سوابق این استان داشت.

وی افزود: توصیه‌ها و سفارشات زیادی در مورد قم به استاندار جدید و سایر مسئولان و مدیران کشور از سوی رئیس جمهور صورت گرفته است.

وزیر کشور با بیان اینکه پس از تغییر رئیس جمهور، تغییر در گفتمان به وسیله رأی مردم حاصل می‌شود خاطرنشان کرد: به همین دلیل مدیرانی که بتوانند این گفتمان را اجرایی کنند منصوب می‌شوند.

وی ادامه داد: پیریایی، استاندار سابق قم در این سمت و سایر مسئولیت‌هایی که داشته توانسته است کارنامه خوبی از خود به جا بگذارد و امیدواریم این اقدامات ذخیره آخرتشان قرار گیرد.

رحمانی فضلی انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش را یک توفیق دانست و تصریح کرد: این لطف خدا بود که شامل حال وی شده و به سمت استانداری قم منصوب شده است.

وزیر کشور منش و اخلاق حجت‌الاسلام صالحی‌منش را مورد توجه قرار داد و افزود: امیدواریم وی در روابط اداری و شخصی خود در قم و تعیین همکاران مناسب و شایسته، از نظر اجرایی موفقیت خوبی در قم داشته باشد و ما نیز در وزارت کشور هرگونه همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: از نظر دولت، قم شهری بین‌المللی است و رویکردها و اندیشه‌های ناب دینی و اسلامی از این شهر به سراسر جهان صادر می‌شود و هر چه زمان بگذرد این رویه بیشتر تقویت می‌شود بنابراین باید قم را به الگویی برای جهانیان تبدیل کنیم و همگان در این مسیر باید احساس مسئولیت کنند.

رحمان فضلی با بیان اینکه گفتمان دولت یازدهم، اعتدال است و شخص آقای روحانی به این امر اعتقاد دارد گفت: در انتخاب همه استانداران، رئیس جمهور با همه آنها صحبت اعتدال را به آنها توصیه کرده است.

استاندار قم اعتدال را در عمل اجرایی کند

وزیر کشور تصریح کرد: فطرت آدمی با اعتدال که حسنی ذاتی دارد مربوط است؛ امیدواریم استاندار جدید قم این اعتدال را در عمل اجرایی کند؛ مهم نیست که هر کس چه اعتقاد سیاسی دارد بلکه آنچه اهمیت دارد اینکه افراطی‌گری و خشونت وجود نداشته باشد.

وی افزود: در بحث عدالت نیز عقیده داریم جمهوری اسلامی داعیه این مسئله را در عرصه بین‌المللی دارد و این سوای از تفکر جهان‌بینی مادی سوسیالیسیم است؛ معتقدیم عدالت و آزادی ما دارای منشأ توحید و وحدانیت است و اراده خداوند موجب هستی‌بخشی به عالم می‌شود بنابراین باید به عنوان یک مسلمان، عدالت را در چارچوب وظایف خود پیاده کنیم.

رحمانی فضلی بیان داشت: از حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش با توجه به اینکه عالم دین است توقع می‌رود تمام انرژی و تلاش خود را برای پیاده کردن عدالت در قم به کار بگیرد و در حوزه اجرا نیز آنچه می‌تواند منجر به عدالت شود، قانون‌مداری است و استاندار قم نیز به عنوان نماینده عالی دولت باید برای اجرای قانون دلسوز باشد و در کنار آن اعتقادات دینی را در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اجتماعی مد نظر قرار دهد.

وزیر کشور با بیان اینکه همه مسئولان و مدیران پس از لطف خداوند و حمایت‌های رهبری مدیون مردم هستند گفت: هر جا از مردم فاصله گرفته شده توفیقی حاصل نشده است بنابراین مردم ولی نعمت مدیران بوده و در مقابل همه آنها مسئولیت داریم؛ اصل ارتباط با مردم برای همگان محفوظ است ولی در مقام اجرا، بیشترین مسائل و ارتباطات با مردم حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: باید در همه مسائل با مردم همراهی کرد؛ باید آنها را وارد تصمیم‌گیری‌ها کرده و در اجرا نیز از مردم کمک گرفت و در این صورت موفق خواهیم شد؛ استاندار قم باید فرآیندی را برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری انتخاب کند که در آن قالب، مسائل و موضوعات مورد نظر مردم مد نظر باشد.

مدیران در میان مردم حضور یابند

رحمانی فضلی با اشاره به ضرورت حضور استاندار قم در میان توده‌های مردم عنوان داشت: نوع نگاه حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی منش می‌تواند در این زمینه به الگویی برای دیگران تبدیل شود.

وی انتخاب همکاران و مدیران برای همراهی با استاندار را مورد توجه قرار داد و افزود: هماهنگی، دلسوزی و پاک‌دستی در انتخاب همکاران اهمیت ویژه‌ای دارد.

وزیر کشور گفت: نیروهای موجود در صورتیکه موفق، مسئولیت‌پذیر و عامل رضایت مردم هستند باقی می‌مانند و در غیر اینصورت تغییراتی حاصل می‌شود.

رحمانی فضلی مهمترین چالش در رویارویی با دشمنان در شرایط کنونی را مسئله کارآمدی نظام دانست و خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی چند ساله اخیر که به سرکردگی آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعمال شده به این دلیل بوده که آنها عقیده دارند با افزایش فشارهای مالی و اقتصادی می‌توانند نظام را به زانو در بیاورند.

وزیر کشور با بیان اینکه دشمنان عقیده داشتند می‌توانند انتخابات ریاست جمهوری اخیر را به چالشی برای نظام اسلامی تبدیل کنند افزود: با این حال با عنایات الهی این مسئله رخ نداد.

وی خاطرنشان کرد: تحلیل دشمنان این بود که رویکرد مذاکره دولت جدید نتیجه اعمال تحریم‌ها و فشارهایی است که وجود دارد ولی مردم ما در 13 آبان امسال جوابی کوبنده به آنها دادند و پس از آن چرخش دشمنان در برخورد با نظام اسلامی کاملا مشخص است.

در عرصه بین‌الملل چیزی به نام اعتماد نداریم

رحمانی فضلی با بیان اینکه به عنوان وزیر کشور موافق سر دادن شعار مرگ بر آمریکا، یکپارچه‌تر و کوبنده‌تر از گذشته در 13 آبان بودم گفت: ما هیچ وقت آمریکایی‌ها را باور نداریم و فریب آنها را نباید بخوریم زیرا در عرصه بین‌الملل مسئله‌ای به نام سهل‌انگاری، عدم دقت و اعتماد وجود ندارد و این یک اصل پذیرفته شده است که اگر سهل‌انگاری شود، فریب خواهیم خورد.

وزیر کشور تصریح کرد: باید هوشیارانه این مسیر را دنبال کنیم و در رأس همه مردم و نظام، دولت باید هوشمندانه عمل کند؛ مذاکرات بنا بر اعتماد نیست ولی هدف ما احقاق حقوق ملت ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در مذاکرات و تمام مراحل پیش رو باید کارآمدی نظام را افزایش دهیم گفت: شرایط موجود آن چیزی نیست که انتظار ما بوده؛ در برنامه پنج ساله، رشد هشت درصدی اقتصادی پیش‌بینی شده ولی فروش کنونی نفت این رقم را محقق نمی‌کند ضمن اینکه اگر بتوانیم در حال حاضر روزانه دو میلیون بشکه نفت 100 دلاری بفروشیم، چیزی برای رشد اقتصادی بیش از یک درصد نخواهیم داشت.

رحمانی فضلی با تاکید بر اعتماد و واگذاری کارها به مردم تصریح کرد: دولت و مجلس باید هوشیارانه و با اتکا به اعتماد به مردم کارها را مدیریت کنند؛ قم با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیت اقتصادی و سیاحتی و زیارتی، می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

بهره‌وری در کشور پایین است

وزیر کشور با بیان اینکه با اتکا به بودجه‌های عمومی نمی‌توان به رشد هشت درصدی امید بست خاطرنشان کرد: بهره‌وری کنونی در کشور پایین است و در حال حاضر پایین‌تر از نیم درصد است در حالیکه قرار بوده سه درصد از رشد هشت درصدی را تشکیل دهد.

وی افزود: می‌توان با به کارگیری مکانیسم‌های مناسب مانند استفاده صحیح و مطلوب از ظرفیت‌ها و منابع، بهره‌وری را در قم ارتقا داد؛ مصرف نیز در سراسر کشور بالاست بنابراین می‌توانیم به راحتی و با استفاده از روش‌های نوین تا 20 درصد مصرف را پایین آورد و این به معنای 20 درصد سرمایه‌گذاری و یک پنجم رشد اقتصادی بیشتر خواهد بود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: مدیران استان قم باید الگویی برای رشد بهره‌وری و صرفه‌جویی در همه زمینه‌های اقتصادی را تدوین و حتی آن را به سراسر کشور ارائه کنند./س


برچسب ها: قم ، الگو ، سیاسی ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.