یک انجمن علمی بزرگ آمریکا تحریم علمی و فرهنگی رژیم صهیونیستی را به تصویب رساند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی ریل نیوز ؛ " علی ابو نیما" ، از موسسان انتشارات انتفاضه الکترونیک و نویسنده کتاب «مبارزه برای رسیدن به عدالت در فلسطین» در گفتگو با این شبکه درباره بیانیه صادره این انجمن در خصوص تحریم مراودات فرهنگی و علمی با موسسات و دانشگاههای اسرائیل گفت « بر اساس این قطعنامه ، اعضای انجمن مطالعات آمریکا درخواست یک انجمن مدنی فلسطین را برای تحریم موسسات علمی و فرهنگی به تصویب رساندند. این نهاد ها شامل موسسات علمی و فرهنگی هستند که با اسرائیل در زمینه اشغال سرزمین فلسطینیان و نقض حقوق مردم فلسطین همکاری و مشارکت می کنند. این اقدام بصورت نمادین به مفهوم تحکیم همبستگی با مردم فلسطین و مخالفت با نقض حقوق آنهاست اما در واقع ، این انجمن با هیچیک از دانشگاهها و نهادهای علمی اسرائیل همکاری مشترک نخواهد داشت و کمک مالی هیچیک از این موسسات را نمی پذیرد. این انجمن از اعضا خود که پنج هزار عضو داشته و برخی از چهره های علمی شاخص آمریکا نیز در آن عضویت دارند خواست پایبندی خود را به این اصول حفظ نمایند. البته این تحریم شامل افراد نبوده و مانع از سفر و حضور چهره های علمی اسرائیل در نشست های علمی آمریکا نخواهد شد مگر زمانی که این افراد خواه اسرائیلی بوده یا غیر اسرائیلی به نمایندگی از تل آویو یا نهادهای علمی و پژوهشی اسرائیل سفر کنند.
وی در پاسخ به انتقاد افرادی که معتقدند این اقدام با تبادل آزاد عقاید مغایرت دارد گفت « شماری از چهره های علمی و فرهنگی حامی این قطعنامه قبلا به این مسئله پاسخ دادند. هیچ چیز مردم را ملزم نمی کند برای حمایت از تبادل آزاد عقاید باید با نهادها و موسسات علمی اسرائیل همکاری کنند. مردم آنگونه که خود مایلند می توانند به تبادل آزاد افکار بپردازند اما برای این کار نیازی به همکاری با رژیم یا نهادها و موسسات علمی فرهنگی اسرائیلی ناقض حقوق مردم فلسطین ندارند.
قطعنامه صادره هیچگونه مغایرتی با تبادل آزاد افکار ندارد. در واقع نکته جالب اینجاست که این قطعنامه تاکنون مباحثات و مناظره های بسیاری را بوجود آورده است. همانطور که می دانید ، موضوع نقض حقوق مردم فلسطین بدست اسرائیل تاکنون در آمریکا و رسانه های این کشور یک تابو به شمار می آمد. اما در نتیجه صدور این قطعنامه ، دهها مطلب در این مورد در رسانه ها و مطبوعات آمریکا منتشر شده است.
وی در خصوص نمونه هایی از نقض حقوق مردم فلسطین بدست نهادهای علمی و فرهنگی اسرائیل گفت نمونه های متعددی در این زمینه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم. دانشگاههای اسرائیل همکاری نزدیکی با نظامیان اسرائیلی دارند که سرزمین مردم فلسطین را به اشغال در آورده و مصادره کردند. نظامیان در زمینه بکار گیری و آموزش نیروها در دانشگاهها فعالیت دارند. علاوه بر آن ، دانشگاهها در زمینه تحقیق و پژوهش برای ساخت تسلیحات و سلاح هایی که بطور مستقیم برای نقض حقوق مردم فلسطین استفاده می شود با نظامیان همکاری می کنند. بطور مثال ، دانشگاه تل آویو بر ویرانه های چند روستای فلسطینی بنا نهاده شده است که سال هزارو نهصدو چهل و هشت پاکسازی قومی شدند.
بخشی از دانشگاه عبری در بیت المقدس در زمینی تاسیس شده است که از زمان اشغال سرزمین فلسطینان در سال هزارو نهصدو هفت و اشغال کرانه باختری مصادره شده است. موسسه آی دی سی هرتزلیا بطور مستقیم در تبلیغات اسرائیل نقش داشته و اتاقهای جنگی را در زمان حمله اسرائیل به غزه تشکیل داده است و از دانشجویان درخواست کرد بر روی شبکه های اجتماعی با ارائه نظرات خود از رژیم اسرائیل حمایت کنند و این درحالی است که هیچیک از بنیادهای علمی و دانشگاههای اسرائیل در برابر نقض حقوق مردم فلسطین موضع نگرفتند.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار