مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: حدود 48 درصد سطح زیرکشت استان متعلق به شهرستان بویین زهرا است.

 


 



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

 

حمید قزوینی اظهار داشت: هدف از احداث سد مخزنی بالاخانلو ذخیره‌سازی آب رودخانه حاجی‌عرب برای تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهرستان بویین زهرا و روستاهای اطراف آن، تنظیم آبدهی رودخانه حاجی‌عرب در راستای آبیاری چهار هزار و 200 هکتار اراضی تلفیقی پایین دست است.


 

وی حفظ نیاز محیط زیست و تغذیه مصنوعی آبخوان و کاهش برداشت از سفره آب زیرزمینی در راستای پایدار کردن آبخوان محدوده و کنترل سیلاب و طغیان‌های فصلی رودخانه حاجی‌عرب را از دیگر اهداف احداث سد مخزنی بالاخانلو برشمرد.


 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: در راستای تسریع تحقق اهداف این طرح و با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این شرکت برای اخذ اعتبارات سال جاری، هم‌اکنون احداث جاده دسترسی مسیر کارگاه سد مخزنی بالاخانلو به منظور عبور و مرور وسایل نقلیه سبک و سنگین و کارگران به محل ساختگاه سد به طول 3.5 کیلومتر با 15 درصد پیشرفت فیزیکی از سوی پیمانکار در دست اقدام است.


 

قزوینی اظهار امیدواری کرد: ﺑﺎ ﺭﻭﻧﺪ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﺷﺪ این طرح پیش‌بینی میﺷﻮﺩ با تأمین اعتبارات سال جاری و اعتبارات پیش‌بینی شده برای سال 93، فعالیت کارگاه پایدار شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای عملیات احداث تونل انحراف آب این سد آغاز شود.


 

این مسئول خاطرنشان کرد: حدود 48 درصد سطح زیرکشت استان متعلق به شهرستان بویین زهرا است و از طرفی به علت وجود مشکل آب آشامیدنی در بیش از 100 روستا در این منطقه که یکی از مؤلفه‌های اصلی در مهاجرت ساکنان و کاهش جمعیت روستایی است، استفاده بهینه از منابع آب بسیار ضروری شده است و امیدواریم با احداث سد بالاخانلو بسیاری از این مشکلات حل شود.


 

گفتنی است؛ سد مخزنی بالاخانلو از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی و با ارتفاع 84 متر از پی، عرض تاج شش متر و طول تاج 370 متر و حجم پنج مخزن 4.32 میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی 15 میلیون مترمکعب در 35 کیلومتری جنوب غربی قزوین در شهرستان بویین زهرا و در فاصله صد متری پایین دست روستای بالاخانلو در حوضه آبریز دریاچه نمک و بر روی رودخانه حاجی عرب ساخته می‌شود./س

برچسب ها: سطح ، زیرکشت ، بویین زهرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.