سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: کاشان مهد تمدن در فلات مرکزی ایران به شمار می رود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان،سرمدیان در دیدار با نماینده موسسه اکو در کاشان گفت:کاشان از شهرهای دیرپای تاریخ است که در کناره غربی کویر بزرگ ایران،چون گوهری تابناک می درخشد.شهری برآمده از تمدن کهن و هزار ساله که نجوای سفال گرانش هنوز از تپه های سیلک به گوش می رسد.تپه هایی که به گفته ی باستان شناسان از قدیمی ترین محل های سکونت بشری در دشت ایران شناخته می شود.شهر عطر و گلاب و آینه،شعر و ترانه،مخمل و ابریشم،نقاشی و فرش،شهر خانه های تاریخی،مناره ها و مساجد کهن و هر آنچه بتوان نشانه ای از اندیشه و هنر ایرانی برشمارد.

شهرستان کاشان از غنای فرهنگی،تاریخی و معماری بسیاری برخوردار است. وجود بیش از 1600 اثر تایخی شناسایی شده که بالغ بر 330 اثر در فهرست میراث ملی کشور و حدود10 اثر میراث معنوی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است. محوطه نه هزار ساله سیلک، مجموعه جهانی باغ موزه فین، بیش از 600 خانه تاریخی، آب انبار های متعدد،مساجد تاریخی مشهور همچون مسجد آقابزرگ،اماکن و بقعه های متبرکه،صنایع دستی گوناگون و متنوع و هزاران بسته فرهنگي اين شهر در تاريخ و باستان شناسي،کاشان را به مهد تمدن ایران تبديل كرده است.

وجود سه اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل :باغ موزه فین،مهارت های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالیشویان مشهد اردهال گواهی بر این مدعاست.

دریافت 12 مهر اصالت یونسکو توسط هنرمندان صنایع دستی کاشان در رشته های زری بافی،مخمل بافی،شعربافی،زیلو بافی،سفالگری از دیگر افتخارات این شهر بزرگ و متمدن تاریخی است.

اهمیت کاشان درتاریخ و تمدن ایران و ویژگی های اقلیمی و فرهنگی وتاثیر این شهرستان درپاره ای از رویدادهای بزرگ اجتماعی وسیاسی کشوردر دوران های مختلف وظهور وپرورش صدها شخصیت علمی و اد بی به علاوه وجود گویش های زبانی متعدد در روستاها و شهرهای اطراف کاشان، ضرورت و شناخت بیشتر این منطقه را به صورت علمی و کارشناسانه انکار ناپذیر می کند./ش



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.