مدير عامل صندوق ضمانت صادرات ايران گفت:ظرفيتهاي صادراتي فرش دستباف ايراني بايد احياء شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،« طاهر شه حامد» مدير عامل صندوق ضممانت صادرات ايران در حاشيه آئين امضاء اين تفاهم نامه برلزوم احياء صادرات فرش دستباف ايراني تاكيد و يكي از اهداف امضاء اين سند را توسعه صادرات اين محصول و هنر ايراني برشمرد.

وي در ادامه گفت:در سالهاي نه چندان دور، فرش دستباف ايراني جزء 10 قلم برتر صادراتي ايران بود اما متاسفانه چند سال است كه صادرات اين محصول يا بهتر بگوئيم هنر ايراني نه تنها رشد نكرده بلكه ركود نيز داشته است.

به گفته شه حامد ؛اعمال تحريمهاي بين المللي عليه ايران و عدم تمايل برخي خريداران اروپايي به خريد از ايران بخشي از دلايل اين ركود است اما بنظر مي رسد برخي رويه ها و مقررات حاضر مي تواند براي بهبود وضعيت صادرات اين محصول كه در زمره توانمندي هاي صادراتي ايران است تغيير و بازنگري شود .

مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران از به كار گيري راه حلهاي سنتي تجار فرش براي كاهش ريسك هاي تجاري خود انتقاد كرده و افزود: برخي صادر كنندگان ايراني براي اطمينان از وصول مطالبات خود از خريداران خارجي، به گشايش دفاتر و نمايندگي خود در بازارهاي هدف، آنهم با صرف هزينه هاي زياد روي آوردند تا بدين ترتيب در واقع ريسك تجاري عدم بازپرداخت خريدار را به صفر برسانند.

وي در ادامه يادآور شد :  ريسكهاي انتقال ارز، تحريم، و اعمال سياستهاي تجاري محدود كننده از سوي دولتهاي خارجي در واقع از مصاديق ريسكهاي سياسي هستند كه كماكان صادرات فرش را حتي در صورت داشتن نمايندگي در كشور هدف با خطر مواجه مي كند و صندوق ضمانت صادرات ايران آماده است اين نوع ريسكها را نيز براي صادر كنندگان ايراني پوشش دهد.

رئيس هيات مديره صندوق در ادامه به وجود مشكل تامين نقدينگي و سرمايه در گردش توليد كنندگان و صادر كنندگان فرش اشاره كرد و گفت: هم اكنون اين آمادگي در صندوق وجود دارد كه  با صدور انواع ضمانت نامه هاي اعتباري و توليدي، بعنوان جانشين وثايق مورد نياز فعالان اين عرصه براي ارائه به سيستم بانكي كشور، تامين منابع مالي مورد نياز صادركنندگان اين حوزه تسهيل شود .

به گفته شه حامد؛ برخي از فعالان عرصه فرش علاوه بر موضوع صادرات، خود واحد توليدي فرش دستباف دارند و در واقع هم توليد كننده هستند و هم صادر كننده، از اين رو براي كمك بيشتر به اين دسته از فعالان عرصه فرش، با تغيير نگرشها و رويه ها در صدد آن هستيم كه الگوي اعتبار سنجي اين دسته از توليد كنندگان و صادر كنندگان فرش را بازنگري كنيم تا حائز رتبه بالاتري به لحاظ اعتباري و تركيب وثايق مورد نياز صندوق شوند.

مدير عامل صندوق ضمانت صادرات ايران در پايان ابراز اميدواري كرد انعقاد تفاهم نامه با اتحاديه صادر كنندگان بتواند سرآغاز همكاريهاي بيشتر ميان دو مجموعه و توسعه صادرات اين محصول ارزشمند و هنر بي نظير ايراني شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار