"فؤاد سينيوره" در مقاله اي در روزنامه الحياة از ضرورت تعامل كشورهاي عربي و نيز توافق ايران با غرب سخن گفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ رئيس جنبش "آينده" لبنان فؤاد سينيوره مي گويد : حضور نرم اما قوي كشورهاي عربي نه تنها مي‌تواند سودمند باشد ، بلكه قطعا داراي منفعت است آن هم نه تنها در روابط با ايالات متحده و روسيه ، بلكه به خصوص با ايران داراي فايده است چرا كه ملت هاي عربي و از جمله ملت فلسطين ، تصميم گرفته است كه بخاطر آزادي و برگرداندن كرامت و جنگ بخاطر ثبات و ساخت آينده اي شكوفا و امن مقاومت نمايند.

وي در مقاله اي كه در روزنامه "الحياة" گفته است : نظر من دائما بر اين بوده است كه مشكلات هم مي‌تواند به چالش تبديل گردد و هم مي تواند به فرصت مبدل شود.و اين تبديل چالش به فرصت چيزي است كه امروز در توافق ايران با امريكا بدست آمده است.وي سپس مي‌گويد : از سال 2004 هفت مصوبه شوراي امنيت در باره پرونده هسته‌اي ايران داشته است . اما از آن زمان تا سال 2011 كه آمريكا سعي در ايجاد حصار اقتصادي در سال 2011 برضد ايران گرفت ، طرح آمريكا و نيز جامعه جهاني تغيير كرد كه آن كاهش تحريمها در برابر پائين آوردن مقدار غني‌سازي و نيز نظارت بيشتر جانب سازمان انرژي اتمي شد ، چيزيكه ايران بر آن توافق نمود.

در اين بين برخي طرف‌هاي عربي از اين توافق نگران شدند كه در طي توافق آمريكا دست ايران را در منطقه در صورتي كه بسوي آنچه طرفهاي غربي سلاح كشتارجمعي مي‌خوانند نرود ، بازگذارد.و رابطه اش را با آمريكا و غرب بهبود بخشد.

واقعيت اين است كه دست ايران در منطقه واقعا بيش از يك دهه است كه باز مي‌باشد و باز بودن دست ايران چه در زمان اوباما و چه بوش وجود داشته است . چراكه آمريكا با ايران در مسأله افغانستان و عراق همكاري كرده‌است .

سينيوره گفت : مطلوب اين است كه كشورهاي حوزه خليج فارس همواره بر تصميمشان پابرجا بمانند و خون تازه‌اي را در اتحاديه عرب وارد كنند و با يكديگر همكاري نمايند و اين را در اولويت خود قرار دهند ، همچنانكه آنها بخاطر بازگرداندن ثبات به مصر و برگرداندن مؤسسات قانوني به نقششان و تسلطشان تلاش مي‌كنند و سعي دارند از طريق حضور سازنده براي پايان دادن بحران سوريه و نيز پرداختن به وضعيت دشوار در لبنان از راه برگرداندن دولت و حضور ملي آن و نيز پايان دادن وضع شورشيان يمن در تلاش مي‌باشند.

سينيوره گفت : اعراب دائما شاكي هستند كه اولويت‌هاي سياست آمريكا در منطقه غير از اولويت‌هاي آنها مي‌باشد. وي در مورد ايران گفت : بايد الان نظر ايران در مورد بحرين ، يمن و سوريه و لبنان معلوم گردد چراكه اين مهم است كه ايران همراه با كشورهاي عربي به اين نتيجه برسند كه يك فرصت حقيقي براي ساخت همكاري و شكوفايي و ثبات با كشورهاي عربي بجاي سياست هاي سلطه جويانه و دخالت در امور يكديگر وجو دارد.

وي گفت : اين روند براي اينكه به‌موفقيت برسد تلاش آشكاري را در سطح كشورهاي عربي براي محقق ساختن بازگشت كريمانه ايران به جامعه جهاني و ساخت روابط مستحكم و همكاري با كشورهاي عربي كه مبتني بر همكاري سازنده و مثبت است و در جهت ايجاد ثبات و رشد پيوسته در منطقه مي‌باشد مي‌طلبد.

انتهاي پيام / 
برچسب ها: روسیه ، خلیج ، ایران ، خون ، اتحادیه ، تعامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار