بخش اقدامات پيشگيرانه شوراي روابط خارجي آمريکا ارزيابي سالانه خود را درباره نقاط تنش خيز جهان اعلام کرد و سياستگذاران آمريکايي را به تلاش براي پيشگيري از تشديد تنش‌ها در اين مناطق فراخواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "پل بي استارز" مدير مرکز اقدامات پيشگيرانه شوراي روابط خارجي آمريکا گفت: منابع عمده درگيري در سراسر جهان وجود دارد که آمريکا بايد براي پيشگيري از آن کوشش کند يا به شيوه‌اي دستکم بعد نظامي آن را مهار کند. به منظور کمک به سياستگذاران آمريکايي براي اولويت بخشيدن به اين تلاش‌ها، مرکز اقدامات پيشگيرانه شوراي روابط خارجي آمريکا هر سال بررسي درباره نظر کارشناسان انجام مي‌دهد تا پيامدهاي احتمالي اين درگيري ها و خسارات آنها براي منافع آمريکا ارزيابي شود.

نتايج بررسي امسال نشان مي دهد سه حوزه نگران کننده وجود دارد که بيش از همه کارشناسان سياست خارجي را در سال 2014 نگران مي‌کند.

1- حوزه، گسترش ناآرامي ها در خاورميانه و شمال آفريقا است
جنگ داخلي در سوريه اکنون وارد سومين سال خود شده است بي‌آنکه  نشانه‌اي از حل و فصل اين مشکل وجود داشته باشد بيش از 100 هزار نفر در اين درگيري کشته شده اند و ميليون ها نفر آواره شده اند.
در عراق درگيري‌های قومی رو به افزايش است و ممکن است به يک جنگ داخلي تبديل شود. اوضاع در يمن نيز به شدت بي‌ثبات است و نشانه هايي از افزايش نفوذ القاعده در اين کشور وجود دارد.
در شمال آفريقا اوضاع مصر با خشونت هاي گسترده همراه است که پيامدهايي منفي براي ثبات اين کشور دارد.
در ليبي نيز قدرت گروه‌هاي شبه نظامي از زمان سقوط دولت معمر قذافي افزايش يافته است و قدرت دولت مرکزي براي اداره موثر کشور با ترديد مواجه شده است.
در خصوص ايران نيز هنوز کارهاي زيادي براي حل و فصل رضايت بخش برنامه هسته‌اي ايران باقيست. توافق مقدماتي کنوني بسيار شکننده است.

2- حوزه نگران کننده ديگر، افزايش تنش ها در جنوب آسيا است.
روابط چين و ژاپن همچنان رو به تيرگي پيش مي رود. اين روند به ويژه با توجه به اختلافات سرزميني در درياي چين شرقي موجود ديده مي شود. اين اختلافات به شکلي فزاينده حالت نظامي به خود مي گيرد و اين امر خطر يک محاسبه اشتباه و حادثه ناگهاني را که زمينه ساز جنگ بين دو کشور شود، تشديد مي کند.
آمريکا به عنوان متحد ژاپن، در اين مناقشه با مخاطرات جدي رو به رو است.
مناقشات ارضي مشابهي ديگري نيز در درياي چين شرقي وجود دارد و در اين مناقشات بازهم متحدان آمريکا درگير هستند. راه حل ساده‌اي براي اين اختلافات ديده نمي‌شود و اين در حالي است که امکان شعله‌ور شدن آتش جنگ در اين منطقه بالا است. اين امر بي‌اعتمادي شديدي در منطقه ايجاد کرده است.
در نهايت اوضاع داخلي کره شمالي همچنان نگران کننده است. 

3- حوزه سوم، جنوب آسيا است.
همانطور که آمريکا شمار نيروهاي نظامي خود را در افغانستان کاهش مي‌دهد، نگراني‌هاي قابل ملاحظه اي وجود دارد از اينکه اين اقدام با افزايش بي‌ثباتي و خشونت در اين کشور همراه خواهد بود. ادامه حضور نظاميان آمريکايي پس از 2014، همچنان بحثي است که بايد درباره آن تصميم گيري شود و بسياري بيم دارند افغانستان بار ديگر به جنگ داخلي وارد شود.
اوضاع سياسي در پاکستان نيز شکننده است و به علل مختلف ممکن است رو به وخامت بگذارد. روابط اين کشور با هند همچنان رو به سردي پيش مي‌رود و بسياري نگران هستند اقدامات نظامي در کشمير ممکن است در کوتاه مدت زمينه بحران عمده ديگري را فراهم کند.
در نهايت اوضاع سياسي در بنگلادش با توجه به انتخابات بحث انگيزي که قرار است در ژانويه 2014 برگزار شود، بي ثبات است. خطر خشونت گسترده در اين کشور بسيار جدي است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار