به گزارش آنتي وار، همزمان با اعمال فشار اعضاي کنگره براي ارائه طرح تحريم هاي جديد برضد ايران تا پيش از پايان سال کنوني ميلادي، کاخ سفيد نيز فشارهاي پشت پرده براي جلوگيري از اين اقدام را افزايش داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، يک مسئول بلندپايه دولت آمريکا که خواست نامش فاش نشود گفت کاخ سفيد در نامه اي که به طور مستقيم به سنا ارسال شده هشدار داده است:‌ " اعضاي کنگره با اعمال فشار براي تصويب اين طرح عملا در حال بستن درهاي ديپلماسي هستند و اين احتمال افزايش خواهد يافت که تنها گزينه باقيمانده گزينه اقدام نظامي باشد. در اين نامه آمده است:" شما در حال بستن درهاي ديپلماسي هستيد و با تصويب تحريم هاي جديد تنها گزينه پيش رو اقدام نظامي يا توسعه پايدار برنامه هسته اي ايران خواهد بود."

"نشنال جورنال" اخيرا در گزارشي نوشته است سناتور "باب منندز" رييس کميته روابط خارجي آمريکا و ديگر دموکرات ها با همکاري "مارک کرک" سناتور جمهوري خواه در تلاش براي ارائه طرح تحريم هاي جديد برضد ايران هستند. 

به گفته "نشنال جورنال" ارائه اين طرح موجب خواهد شد سنا بتواند پس از بازگشت از تعطيلات سال نوي ميلادي در ماه ژانويه اين طرح را به راي گيري بگذارد. اين راي گيري بي توجهي کامل به تلاش هاي دولت خواهد بود که همچنان از نمايندگان کنگره مي خواهد تا زماني که مذاکرات با ايران ادامه دارد از تصويب تحريم هاي جديد برضد اين کشور خودداري کنند. 

براساس طرحي که دموکرات هاي سنا در تلاش براي تصويب آن هستند در صورتي که ايران و گروه پنج به علاوه يک نتوانند ظرف فرجه شش ماهه به توافق برسند تحريم هاي جديد برضد ايران اعمال خواهد کرد با اين حال اين امکان نيز وجود در صورتي که آمريکا تشخيص داد دو طرف براي دستيابي به توافق نيازمند زمان بيشتر هستند، به طور موقت اعمال تحريم هاي جديد برضد ايران را به تعويق بيندازد. 

با اين حال دولت آمريکا به اين دسته از دموکرات ها در محافل خصوصي و عمومي اعلام کرده است اين طرح انعطاف پذيري لازم را به کاخ سفيد نخواهد داد و نيازي به فشار اضافي در اين زمينه وجود ندارد. آنها همچنين اعلام کرده اند تحريم هايي که الان تصويب شود اما تا شش ماه اجرا نشود هيچ تفاوتي با تصويب تحريم ها در شش ماه بعد نخواهد داشت و تنها تاثير آن اين است که به ايران اين امکان را خواهد داد که اعلام کند آمريکا با حسن نيت مذاکره نمي کند. 

يک عضو بلند پايه دولت آمريکا گفت لازم نيست کنگره اکنون اين طرح را تصويب کند زيرا در حال حاضر تحريم هايي برضد ايران وجود دارد و مي توان پس از آنکه مذاکرات موفق نشد به تحريم‌هاي ايران اضافه کرد. واقعيت اين است که اعمال تحريم‌هاي جدید برضد ايران مي تواند منجر به شکاف در جامعه بين المللي شود و هر گونه احتمال حل و فصل ديپلماتيک مسئله هسته اي ايران را کاهش خواهد داد. 

تلاش براي اعمال تحريم هاي جديد برضد ايران همچنين موجب شکاف در ميان دموکرات ها شده است. در حالي که سناتورهايي مانند "منندز" و "چاک شومر" از اين طرح حمايت مي کنند، ديگران از جمله تيم "جانسون" رييس کميته بانکداري سنا مخالف اين شيوه اقدام هستند. "هري ريد" نيز به نظر مي رسد مخالف اين تحريم هاي جديد با اين حال ترجيح مي دهد در اين باره سکوت کند. 

سناتور "باربارا باکسر" و "کارل لوين" در مقاله اي با اعمال تحريم هاي جديد برضد ايران مخالفت کرده و گفته اند اقدام کنگره مذاکراتي که بيشتر مردم آمريکا و کشورهاي جهان خواستار موفقيت آن هستند با تهديد روبرو کرده است.

گفتنی است، در حالي که شماري از دموکرات‌هاي سنا مخالف اقدام کنگره هستند و با توجه به لابي گسترده پشت پرده دولت اين احتمال وجود دارد که اين طرح در خود سنا شکست بخورد که اين امر ضربه اي شديد به تندرو هاي آمريکايي خواهد بود. با اين حال احتمال تصويب شدن آن بيشتر است و اگر کاخ سفيد درست پيش بيني کرده باشد چشم انداز پيش رفت دراز مدت ديپلماتيک درباره مسئله هسته اي ايران در هاله اي از ابهام قرار خواهد گرفت. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار