ˈیلداˈ با تمام خاطرات گرم در فضای پر از سوز سرما از راه می رسد و ایرانیان به رسم کهن خود را برای طولانی ترین شب سال آماده می کنند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های کهن و دیرینه در ایران است که در آن طی شدن بلندترین شب سال در نیم کره شمالی جشن گرفته می شود.

در گذشته ، در شب یلدا طولانی ترین شب سال در کنار بزرگترها و پدربزرگ و مادر بزرگ جشن گرفته می شد.

خاطره قاچ های هندوانه های سرخ و خوراکی های رنگارنگ این شب همچنان نقل محافل ایرانیان است و به رسم دیرینه خریدهای مردم برای این شب طولانی و سرد آغاز شده است.

سنت شیرین و خاطره گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در شب یلدا هنوز هم در میان ایرانیان ادامه دارد.

یلدا طلوع فصل زمستان و شب خداحافظی با پاییز برگ ریزان است.

مردم اندیمشک نیز همچون مردم اقصی نقاط کشور از چند روز قبل خرید های شب یلدا آغاز کرده اند.

شهروندان اندیمشک همچون ایرانیان قدیم معتقدند که یلدا باید سرخ باشد و به این اعتقاد خود با خرید هندوانه های سرخ ،انار قرمز و آجیل های رنگارنگ جامه عمل می پوشانند.

فال حافظ و خاطره گویی بزرگترها در کنار بخاری هایی که جایگزین کرسی های قدیم شده اند نیز از دیگر رسم و رسوم شهروندان اندیمشک در شب یلدا است.

شاهنامه خوانی و شعرخوانی و شکستن فندق در شب یلدا از دیگر آیین های طولانی ترین شب سال است.

در مناطق روستایی شهرستان اندیمشک مادران با روشن کردن آتش و قرار دادن نان های گرد حاوی نخود یا لوبیا و تقسیم آن بین اعضای خانواده شانس یلدا را برای خانواده رقم می زدند و هر کدام که لوبیا در تکه نان وی پیدا می شد از پدر خانواده هدیه مخصوص می گرفت.

همه رسم و رسوم ایرانیان در شب یلدا، رساندن شب به صبح با امید به فردایی روشن بود.

اما شب یلدا زمانی هویدا می شود که زمین در مدار گردش خود به دور خورشید در موقعیت 270 درجه قرار می گیرد که ایرانیان قدیم با تقویم های خود زاویه 23درجه انحراف محور زمین را در طول سال به کمک ساخت چهارتاقی ها اندازه گیری می کرده اند.

خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین ترین نقطه افق جنوب شرقی می رسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می شود.

گرچه ˈزمانˈ و رسیدن به دنیای مدرنیته بسیاری از رسم و رسوم ایرانیان باستان را به کمرنگی برده است اما بسیاری از رسم های کهن هنوز هم در میان خانواده های ایرانیان رواج دارد و ابزارهای زندگی نوین بشری نتوانسته است از ارزش های رسوم گذشته بکاهد.

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی کشور که در اندیمشک بر پا شده از چند روز پیش تاکنون مملو از شهروندانی است که خود را برای شب زنده داری یلدا آماده می کنند.

خرید هندوانه های قرمز و خوراکی های رنگارنگ و قصه گویی های بزرگترها جلوه ای زیبا به یلدا می بخشد به گونه ای که سرمای اول زمستان را در خود گم می کند./س
برچسب ها: یلدا ، بلندای ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.