رییس مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو‌ها با تاکید بر اینکه هر دارویی، حتی مطمئن‌ترین محصولات معتبر‌ترین شرکت‌های داروسازی دنیا، عوارضی جانبی در پی دارند، اظهار داشت: براساس بررسی‌های چند پایان‌نامه در چند بیمارستان بزرگ تهران هشت تا ۱۰ درصد مراجعات به این بیمارستان‌ها مربوط به عوارض جانبی داروهاست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر خیرالله غلامی که در سمینار یک روزه مطالعات بالینی و ایمنی دارو در دانشگاه علوم پزشکی تهران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: طی ۲۵ سال اخیر حدود ۱۰ درصد داروهای عرضه شده به بازار دارویی جهان به دلیل عوارض ناخواسته از دایره مصرف خارج شده‌اند که بسیاری از آن‌ها از تولیدات بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی دنیا بوده‌اند. 

وی با بیان اینکه مصرف هر دارویی، کمابیش عوارضی جانبی به همراه دارد، اظهار داشت: این مساله‌ای است که متاسفانه بسیاری از پزشکان و داروسازان به مصرف‌کنندگان گوشزد نمی‌کنند. روزانه میلیون‌ها دوز دارو فقط در همین تهران مصرف می‌شود که اگر درصد بسیار کمی از مصرف‌کنندگان هم دچار عوارض جانبی شوند، تعداد قابل توجهی با عوارض خطرناک ناخواسته دارو‌ها مواجه خواهند بود. 

غلامی که در جمع پزشکان، متخصصان و داروسازان سخن می‌گفت در ادامه به بیان نمونه‌هایی از عوارض ناخواسته دارویی گزارش شده در کشور پرداخت و گفت: چند سال پیش ۱۷۶ مورد فلج پا در اثر تزریق دیکلوفناک در کشور گزارش شد که با بررسی‌های بیشتر مشخص شد حداقل ۲۰ مورد از چنین عوارضی قبلا در کشورهای دیگر بروز کرده بوده ولی شرکت تولیدکننده از اعلام آن خودداری کرده است اما اینکه چرا آمار بروز عوارض جانبی این دارو در کشور ما تا این حد بالا بوده است را باید در میزان بسیار بالای مصرف این دارو جست‌وجو کرد. 

وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود در سال ۱۳۸۱ حدود ۱۵۴ میلیون عدد دیکلوفناک تزریقی در کشور مصرف شده که بیش از ۱۵ برابر کل مصرف این دارو در سه کشور پرجمعیت انگلستان، فرانسه و آلمان بوده و در واقع سرانه مصرف این دارو در ایران ۴۵ برابر این کشورهای اروپایی بوده است که باعث شده عوارض بسیار نادر این دارو به وضوح در کشور بروز کند در ‌‌نهایت عرضه دیکلوفناک به بیمارستان‌ها محدود شد. 

رییس داروخانه‌های ۱۳ آبان با بیان نمونه‌های دیگری از بروز عوارض ناخواسته دارویی در کشور در اثر ناآشنایی با روش صحیح مصرف دارو، اشتباه شرکت‌های توزیع دارو در روند نگهداری و پخش و موارد دیگر اظهار داشت: در صورت بروز چنین مشکلاتی نباید صرفا تولیدکننده، شرکت پخش، پزشکان و پرستاران یا داروخانه‌ها را متهم کرد بلکه همه بخش‌ها مسوولند و باید نظام مراقبتی و کنترلی‌ای در زمینه دارو وجود داشته باشد که در مراحل مختلف بر مصرف دارو به دقت نظارت شود. 

رییس مرکز ثبت عوارض ناخواسته دارو‌ها خاطرنشان کرد: ایران از سال ۱۹۹۸ به نظام جهانی پایش عوارض ناخواسته دارو (فارماکوویژیلنس) پیوسته که مقر آن در اپسلای سوئد است و تقریبا تمام کشورهای دنیا در آن عضویت دارند. البته این سیستم به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد و ایران نودوهفتمین یا نودوهشتمین کشوری بوده که به آن ملحق شده است.

 وی تصریح کرد: کارت زرد، پل ارتباطی بخش درمان با سیستم ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی است. از این طریق تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار گزارش از مناطق مختلف کشور دریافت کرده‌ایم که رقم بسیار قابل توجهی است. علاوه بر این ۱۱۲ نامه جهت اطلاع‌رسانی درخصوص احتیاط‌ها و عوارض جانبی دارو‌ها از طرف مرکز منتشر شده که همگی از طریق تارنمای مرکز قابل دسترسی هستند. 
غلامی خاطرنشان کرد: مرکز ثبت عوارض ناخواسته دارو‌ها تاکنون بالغ بر دو هزار نفر از فعالان بخش درمان را آموزش داده و ۷۰۰ نفر را به عنوان رابط مرکز (افسر ایمنی) در بیمارستان‌های سراسر کشور فعال کرده است. در حال حاضر تمام شرکت‌های دارویی موظف به معرفی فردی مسوول و آموزش دیده به مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو‌ها هستند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: عوارض ، دارو ، سلامت ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار