مسئولان سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از اوضاع در سودان جنوبی به ویژه در شهر جوبا، اعلام کردند افرادی که به پایگاه نیروی صلحبان سازمان ملل متحد در این کشور حمله کردند، با سلاحهایی که از این نیروها گرفتند به طرف غیرنظامیان قبیله رقیب تیراندازی کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نیروی صلحبان سازمان ملل متحد در سودان جنوبی‌ (مینوس) روز با انتشار بیانیه ای جمعه اعلام کرد دست کم بیست تن از سی و شش غیرنظامی سودان جنوبی از قبیله دینکا که به پایگاه این سازمان در منطقه اکوبو در شرق سودان جنوبی پناه آورده بودند، در حمله اعضای قبیله رقیب به این پایگاه کشته شدند.
در بیانیه نیروی صلحبان سازمان ملل متحد آمده است دو هزار تن از مردان جوان قبیله نوئر به روی غیرنظامیان قبیله دینکا آتش گشودند. نیروهای کلاه آبی سازمان ملل متحد مستقر در پایگاه تلاش کردند با مهاجمان مسلح وارد مذاکره شوند اما شدت آتش افراد مسلح اجازه این کار را نمی داد.
در این حمله که از ساعت پانزده و چهل و پنج دقیقه روز پنجشنبه به وقت محلی روی داد، دو تن از نیروهای کلاه آبی سازمان ملل متحد نیز که هندی بودند، کشته شدند و یک نفر دیگر هم زخمی شد. نیروهای مینوس با حمایت نیروهای نظامی سودان جنوبی توانستند پنجشنبه شب کنترل پایگاه را دوباره به دست گیرند.
یک مسئول بلندپایه سازمان ملل متحد در رایزنی های فوق العاده شورای امنیت درباره سودان جنوبی اعلام کرد افرادی که به پایگاه نیروهای مینوس حمله کردند توانستند به سلاح و مهماتی که چهل نیروی صلحبان مستقر در پایگاه در اختیار داشتند، دست پیدا کنند و به طرف پناهندگان قبیله دینکا تیراندازی کنند اما بلافاصله پس از ورود نیروهای کمکی ارتش سودان جنوبی، از منطقه فرار کردند.
یک دیپلمات دیگر سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد جوانان قبیله نوئر پس از حمله به پایگاه نیروهای بین المللی و اشغال آن، به غیرنظامیان قبیله دینکا که به این پایگاه پناه آورده بودند، حمله کردند.
"ادموند موله" معاون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت اعلام کرد در شهر بنتیو مرکز ایالت یونیته در شمال سودان جنوبی شماری از جوانان قبیله نوئر به یک میدان نفتی حمله کردند و پس از شناسایی برخی از کارگران این تاسیسات نفتی که از قبیله دینکا بودند، پنج تن از آنها را کشتند.
ادموند موله معاون دبیر کل سازمان ملل متحد افزود در حال حاضر نزدیک به سی و پنج هزار تن از مردم سودان جنوبی به پایگاههای سازمان ملل متحد در ده ایالت این کشور پناه برده اند. به گفته موله، اوضاع در شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی نیز کاملا بی ثبات است و شب گذشته نیز صدای تیراندازی های پراکنده در آن به گوش رسید.
"سالوا کر" رئیس جمهور سودان جنوبی از قبیله دینکا است و ریئک ماچار رقیب سیاسی وی از قبیله نوئر است. سالوا کر، ریئک ماچار را به تلاش برای کودتا برضد دولت مرکزی سودان جنوبی متهم کرده است. ماچار که در گذشته معاون رئیس جمهور سودان جنوبی بود و ژوییه گذشته از سمتش بر کنار شد روز پنجشنبه بار دیگر سرنگونی دولت سالوا کر را خواستار شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار