آب ضروری تر از انرژی است، زیرا اگر بدن بتواند چندین هفته بدون دریافت غذا زنده بماند، بدون دریافت آب نمی تواند بیش از چند روز بدون اختلالات بسیار شدید به زندگی ادامه دهد.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران : دریافت آب برای حیات لازم است با از دست دادن تدریجی آبی که بدن انسان در جوانی دارد، پیر می شود. بدن نوزادان دارای 85% آب است، در صورتیکه در ترکیب بدن یک فرد پیر حداکثر 60%آب وجود دارد. نیاز به آب دائمی و با مقدار آبی که بدن از دست می دهد متناسب است. از سوی دیگر مقدار آب مورد نیاز بر حسب ترکیب رژیم غذایی ، درجه حرارت محیط، کار عضلانی و ....تغییر می کند. هر فعالیتی که دمای بدن را بالا می برد ضربان قلب را افزایش می دهد و سوخت و ساز را افزایش می دهد می تواند بر میزان مایعات بدن تاثیر بگذارد. 

عملکردهای مختلف آب در بدن

نقل و انتقال مواد در بدن، خنک کردن بدن، جلوگیری از زیاد شدن غلظت مواد شیمیایی مختلف در بدن و خون  و روغنکاری مفاصل از عملکردهای آب در بدن ماست.

اکثر افراد روزانه و به شکلهای مختلف 2تا 3 لیتر مایعات و آب می نوشند. 40%  از این مایع در غذاها و میوه ها وجود دارد و بخش دیگر آن 60% به شکل چای، شیر و نوشیدنیهای دیگر دریافت می شود. 

البته آب به همانگونه که به روشهای مختلفی وارد بدن می شود به شکلهای مختلفی هم از بدن خارج می شود. در حال استراحت بخش عمده ای از آب (60%) از راه ادرار خارج می شود. حدود 35% از راه بخار (تنفس) و 5 درصد باقی مانده هم از راه تعریق دفع می شود. برای آنکه ورزشکاران به خاطر از دست دادن آب بدن دچار کم آبی نشوند باید روزانه حداقل 8 تا 12 لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشند چرا که گاهی تا دو لیتر آب در جریان تمرینات از دست می رود. 

یک علت دیگر از دست رفتن آب از بدن ورزشکاران، مصرف شدن گلیکوژن عضلات است. بدن ورزشکاران به ازای هر گرم گلیکوژن ذخیره شده در بدن 3 گرم آب را هم در بدن نگه می دارد. با مصرف شدن این گلیکوژن آب همراه آن از بدن دفع خواهد شد. 

محیط داغ می تواند دشمنی بس خطرناک و بی رحم باشد ، بویژه برای آن دسته از ورزشکاران که آمادگی لازم را برای این مهم ندارند. حتی برای ورزشکارانی که آمادگی جسمانی لازم را دارند و احتیاطات لازم را پیشه کرده اند ، گرما می تواند محدودیتهایی در بر داشته باشد. و امکان موفقیت را از آنها بگیرد. 

چنانچه هوا داغ، آفتابی، ساکن و مرطوب باشد، ورزشکار ممکن است دچار مشکلات زیادی شود. در این شرایط تمام راه های دفع گرما اثر بخشی کمتری خواهند داشت ، ضمن اینکه چنانچه بازیکن مایعات کافی دریافت نکند اوضاع از این هم بدتر می شود. چنانچه تعادل مایعات بهم بخورد و دمای بدن ورزشکار بیش از حد بالا برود کوچکترین عارضه ای که می تواند روی دهد این است که بازیکن زودتر از معمول خسته شده و نتیجه مسابقه را واگذار کند. عواقب وخیم تر شامل گرما فرسایی، گرفتگی های عضلانی یا در نهایت گرما زدگی است. 

در شرایط طبیعی ، بدون در نظر گرفتن گردش و دفع آب ناشی از فعالیت بدنی، می توان فرمول 1سی سی=1 کیلو کالری (به ازای هر کیلو کالری دریافتی نیاز به یک سانتی متر مکعب آب است) را بعنوان نیاز منطقی پذیرفت. مثلا وقتی که رژیم غذایی تامین کننده 3500 کیلو کالری انرژی باشد به 3500 سی سی آب نیاز است. بطور کلی فقط دریافت آب نباید در نظر گرفته شود بلکه باید به دفع آب ، نیز توجه کرد. زیرا روزانه حداقل 5/1 لیترادرار از بدن انسان دفع می شود.      
   
 دریافت آب و فعالیت:   

فعالیتهای عضلانی با از دست دادن آب برای تنظیم درجه حرارت بدن همراه است. هر چه فعالیت سنگین تر و طولانی تر باشد، میزان از دست دادن آب بدن بیشتر است.
 
کاهش زیاد آب بدن سبب کاهش توان کار بدن می شود.(از دست دادن دو درصد مایع ، معادل 5/1 لیتر برای هر فرد 70 کیلو گرمی، سبب کاهش 20 درصد و از دست دادن چهار درصد مایع سبب کاهش 30 تا 40 درصد توان کاری است). بنابراین لازم است این عادت را در افراد ایجاد کنیم که قبل از تشنگی آب بنوشند(زیرا تشنگی علامت تاخیری کمبود آب است) و برای جلوگیری از کاهش آب بدن باید حتی الامکان ذخیره کافی آب در بدن موجود باشد. 

بر اساس تجربیات بدست آمده توصیه می کنیم که سه ساعت قبل از شروع فعالیت ، در درجه حرارت معمولی، 500- 750 میلی لیتر آب به تدریج نوشیده شود. تا سبب سوء هضم نشود و نیم ساعت قبل از شروع فعالیت از نوشیدن مایعات خودداری  کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، ورزش ، نیاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار