رئیس سازمان سینمایی با حضور اهالی سینما از خاطرات 1970 روز خود را در پاریس رونمایی و انگیزه خود برای نوشتن این کتاب را معرفی فرهنگ ایرانی به جهانیان مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، کتاب "1970روز در شماره شش ژان بارت" نوشته "حجت‌الله ایوبی" با حضور "حسام الدین آشنا" مشاور فرهنگی رئیس جمهور و حجت‌الاسلام "سیدطه مرقاتی" عضو شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی، رخشان بنی‌اعتماد، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، فرشته طائرپور، علی مرادخانی، رضا میرکریمی و پرویز پرستویی رونمایی شد.



در ابتدای این مراسم فیلم کوتاهی از فعالیت‌های "حجت الله ایوبی" در زمان حضورش در سمت رایزن فرهنگی ایران در فرانسه و تشکیل خانه فرهنگ ایران به نمایش در آمد.

بنابراین گزارش،‌در این فیلم بخش‌هایی از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در حوزه عکس، نقاشی، گرافیک، برگزاری تئاترهای مختلف، برپایی هفته‌های فرهنگی ایران و نمایش‌های فیلم های مختلف سینمای ایران و... پخش شد.



در ادامه حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از حضور مهمانان مراسم گفت: این مراسم باعث شد که حضور دوستان خاطراه‌های گذشته و شیرین را خلق کند زمانی که فکر نمی‌کردم این کتاب تنظیم و به چاپ برسد نگران این بودم که استفاده از کلمه "من" در این متن بی‌خود و بیهوده استفاده نشود.

وی ادامه داد: آنچه که انگیزه‌ام برای نوشتن این کتاب شد معرفی فرهنگی ایرانی به جهانیان بود چراکه همه دنیا عطش فرهنگ ایرانی، حافظ و مولانا را دارند، همیشه ما عادت کردیم گزارشی از کارهای نکرده خود بدهیم و سفیر جاهای نرفته باشیم.



ایوبی عنوان کرد: درهای هنر ایرانی به روی همه باز است به عنوان رایزن فرهنگی برای برپایی هفته‌های ایرانی و فراهم کردن مکانی برای برگزاری با شهرداری فرانسه در حال گفتگو بودیم و با نصب تابلوهای ایرانی و صنایع‌دستی عظمت ایران را در کاخ ورسای نمایش می‌دادیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در فرانسه، گفت: ما تلاش کردیم در آن زمان در کاخ ورسای دو شب برای فرهنگ ایران برنامه داشته باشیم. دوستانی ازم می‌پرسیدند که تو چگونه چنین برنامه‌هایی را برگزار می‌کردی؟  در جواب به آنان می‌گفتم برای این کارها سراغ شهردارها می‌رفتم. اگر آنها از من می‌پرسیدند که چقدر جا برای برگزاری برنامه می‌خواهید" من می گفتم بین 100 تا 100 هزار متر چرا که دوستانی در ایران داشتم که می دانستم من را کمک می کنند. از طرف دیگر ایران گنجینه هنر است. هر سالنی را که به ما می دادند بهترین هفته فیلم را در آن برگزار می کردیم. اگر اقدامی شد به دلیل همین گنجینه هنری بود.



این مدیر فرهنگی افزود: رئیس کاخ ورسای به من می گفت شما ساحرید و من را سحر می کنید که هر بار این کار شما را قبول می کنم بعد باید جوابگوd دیگران هم باشم ولی باز این کار را می‌کنم. من در جواب وی می‌گفتم این سحر من نیست. سحر حافظ و هنر و ادبیات ایرانی است. پرستویی، بنی اعتماد، میرکریمی و ... هستند که با آثارشان نام ایران را زنده نگه داشته اند. کار فرهنگی دشوار و پر مخاطره است.

ایوبی افزود: اما پس از مدتی بعد از این برنامه روابط ایران فرانسه با ایران دگرگون شد. فضا هم به همین دلیل بر علیه شهردار این شهر بود. به وی عنوان کرده بودند که چرا باید با این شرایط برای کشوری مثل ایران هزینه کند. تا جایی که شهردار در معرض استیضاح قرار گرفت. با وی تماس گرفتم و از او خواستم من در شورای شهر شرکت کنم و از وی دفاع کنم. این کار را انجام دادم. در این جاسه تمام برنامه ها را به صورت تصویری توضیح دادم و خوشبختانه این فضا به نفع وی شد و ما پیروز شدیم.

رایزن سابق فرهنگی ایران در فرانسه ادامه داد: 2 روز بعد شهردار شیراز زنگ زد که وی را می خواهند استیضاح کنند که چرا پول بیت المال را هزینه کرده است. من به وی هم پیشنهاد دادم حاضرم در جلسه ای شرکت کنم و از او هم دفاع کنم. به ایران بازگشتم و اتفاقا در جلسه ای این کار را انجام دادم و خوشبختانه مشکل او هم حل شد.

وی با اشاره به دشوار و مخاطره بودن کار فرهنگی افزود: انجام کار فرهنگی دشواری های فراوانی دارد به طوری که باید از شهردار شیراز و فرانسه نیز دفاع کنید. مقام فرهنگی فرصت خوبی است برای کسانی که این مسئولیت را می پذیرند.

رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: من اینجا جرات کردم و این یادداشت‌ها را نوشتم. این شجاعت من به خاطر جهل مرکب است که شجاعت آور است. زمانی که در فرانسه بودم در همان ابتدا احساس می کردم که باری روی دوش من است. خوشبختانه با کمک دوستان از جمله دکتر تجویدی شورای سیاست گذاری را برپا کردیم. ما از یک پشتوانه عظیمی برخوردار بودیم. بدانیم که دیپلماسی باید قطارش با فرهنگ و هنر راه بیفتد. ما می توانیم ایران را با زبان سینما معرفی کنیم. 

ایوبی ضمن بیان اینکه خبرنگاران جرأت بیان را می گیرند، اظهار داشت: خانه کوچک ایران بر دوشم سنگینی می کرد اما با حضور همکاران خوب و پشتوانه قوی همه اور صورت گرفت. امیدوارم با آغاز حرکت قطار دیپلمای سیاسی، قطار فرهنگی نیز حرکت کند و تا با زبان سینما، ایران را به همگان معرفی کنیم.

در ادامه فرشته طائرپور، تهیه کننده سینما، در خصوص ایوبی و کتاب اش گفت: کسی که خاطرات روزانه خود را چاپ می کند فرد منظمی است  زمانی که ایوبی برای این سمت انتخاب شد همه از این انتخاب تعجب کردند اما کسانی که اهل ادب و فرهنگ و هنر هستند نسبت به عملکرد او آگاهی دارند.

وی ادامه داد: خواندن این کتاب را به همه توصیه می کنم همانگونه که فیلم "حاجی واشنگتن" سند تاریخی از سینمای ما است با توجه به اینکه مدیریت در داخل سخت تر از خارج است  امیدواریم که با مدیریت خود این کج فهمی ها را از بین ببرند.

رضا میرکریمی، کارگردان سینما، نیز در خصوص نحوه آشنایی خود با ایوبی گفت: آشنایی من با ایوبی با گرفتاری همراه بود، 12 سال پیش در میان سفرهایی که داشتیم پخش کننده فیلم "کودک و سرباز" تدارکی برای اکران در پاریس دیده بودند که به موجب آن ایوبی با من تماس گرفتند که این اتفاق برای من جای تعجب داشت که یک رایزن فرهنگی برای کارگردانی چون من تدارک دیده باشد.

وی ادامه داد : حذف کلمه "من" نوعی تواضع است چراکه  توانستند در جزیره کوچکی،فرهنگ ایرانینمایان کنند این کتاب می تواند بهترین رایزن فرهنگی باشد و این کتاب به همراه خود نویسنده الگویی در حوزه کاری قرار بگیرند که به عنوان یک دست آموز و با امکانات کم کار بزرگی را انجام دادند متاسفانه فرصت های کشورمان را با افراد ناتوان و نابلد می سوزانیم.

همچنین رخشان بنی اعتماد، دیگر کارگردان سینما، نیز این چنین گفت: برگزاری این گردهمایی از باب فرهنگ و هنر اتفاق مبارکی است که یکی از پست های حساس فرهنگی ما اکنون در دست کسانی است که از اهالی فرهنگ و هنر هستند متاسفانه در این مدت شانس و تجربه زیادی مدیران سابق نداشتیم.

گفتنی است در این مراسم به دلیل حضور بسیار زیاد مهمان انتشارات نشر ثالث گنجایش چنین فضایی  را نداشت و حاضران به سختی نظارهگر مراسم بودند.

شایان ذکر است از نکات جالب این مراسم حضور سینماگران بود که با توجه به ادبی بودن مراسم خبری از اهالی ادب و هنر نبود.
برچسب ها: ایوبی ، کتاب ، میرکریمی ، پرستوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار