یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تبیین قانون اساسی پایان یافته و اشکالاتی به قانون اساسی گرفته شده، از جمله اینکه دست نیروهای مسلح تا حد زیادی باز است و کسی حق تحقیق و تفحص در مورد نیروهای مسلح را ندارد.

"سید هادی سیدافقهی"، در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تحولات اخیر مصر گفت: پس از سرنگونی حکومت "اخوان‌المسلمین"، مرسی به همراه اکثر رهبران درجه یک اخوان از جمله دکتر "محمد بدیع"، مرشد عام اخوان، به زندان افکنده شده‌ و برای هر کدام از این اشخاص پرونده اتهامات کیفری، حقوقی، سیاسی و امنیتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تاکنون چندین بار دادگاه این رهبران تشکیل شده اما پس از احضار متهمان، عملیات بازپرسی و بازجویی انجام نشده است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: بنابراین تاکنون محاکمه جدی برای هیچ یک از این رهبران تشکیل نشده و هنوز بحث اتهامات مطرح می‌شود.



سیدافقهی اظهار داشت: متاسفانه درگیری میان طرفداران اخوان و طرفداران دولت و نیروی انتظامی و حتی بعضی وقت‌ها ارتش رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: عمده این درگیری‌ها در "صحرای سینا" بوده و همچنین گاه گاهی عملیاتی در داخل شهرهایی مثل "اسکندریه" و "قاهره" به شکل عملیات تروریستی انجام می‌شود.  
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: البته اخوان‌المسلمین این تهمت‌ها را از خود دور کرده و می‌گویند ما هیچ ربطی به این گروه‌های مسلح و عملیات تروریستی نداریم اما از همان روزهای آغازین بعد از حکومت مرسی و سرنگونی اخوان شاهد بودیم که یکی از رهبران سیاسی اخوان به نام "محمد بلتاجی" رسما و صریحا اعلام کرد "اگر مرسی آزاد شود عملیات نظامی در صحرای سینا متوقف خواهد شد!"، بنابراین روابطی میان اخوان و گروه‌های مسلح وجود دارد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر دولت کنونی و موقت یک نقشه راه‌ را مشخص کرده در چندین مرحله نیز  این نقشه راه را به مردم اعلام کرده‌ است.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان برنامه‌های دولت کنونی مصر افزود: تبیین قانون اساسی پایان یافته و اشکالاتی به قانون اساسی گرفته شده، از جمله اینکه دست نیروهای مسلح تا حد زیادی باز است و کسی حق تحقیق و تفحص در مورد نیروهای مسلح را ندارد.

سیدافقهی تاکید کرد: حتی رئیس‌جمهور حق عزل یا نفی وزیر دفاع را ندارد و این امر بسیار خطرناکی است چرا که به معنای تشکیل یک حکومت در سایه حکومت منتخب مردم است. 
 
وی با اشاره به آینده تحولات مصر تصریح کرد: در مرحله بعد، انتخاب ریاست جمهوری و پس از آن نیز پارلمانی اجرا شده و حکومت موقت به حکومت منتخب مردم واگذار می‌شود.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به احتمال کاندیداتوری "عبدالفتاح السیسی" افزود: وی تاکنون اعلام آمادگی نکرده و نزدیکان او نیز خبر داده‌اند که مایل به کاندیداتوری نیست اما بعضی احزاب و طرفداران حکومت فعلی که مخالف اخوان به شمار می‌روند تاکید می‌کنند "تنها ناجی مصر برای برون‌رفت از درگیری داخلی عبدالفتاح است".

سیدافقهی با اشاره به آینده سیاسی اخواند در مصر اظهار داشت: آینده این گروه بستگی به استراتژی آن برای حل مشکل فعلی مصر دارد.

وی افزود: اگر اخوان بخواهند برنامه‌های خود را با خشونت انجام دهند، توان مقابله با نیروهای مسلح را نخواند داشت بنابراین ناچار به سازماندهی محدود برای فعالیت‌های خود می‌شوند که این امر به ضرر اخوان است و  فرصت بهره‌مندی در این فضا از بین می‌برد.



این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: اما اگر اخوان مصالحه کند، یک راه‌حل میانه ایجاد می‌شود که هم حقوق پایمال شده اخوان حفظ شود و همچنین هیچ‌یک از طرفین از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.

سیدافقهی تصریح کرد: در این صورت حکومتی با وحدت ملی و با وساطتت افراد قابل قبول عام که وابسته به حزب و گروهی نباشند تشکیل می‌شود و امید است که مصر بتواند از بحران تونل تاریک خود خارج شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما اگر دو طرف بر مواضع خود پافشاری کنند بحران مصر ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ محمد مرسی اولین رئیس‌جمهور کشور مصر پس از سرنگونی دولت مبارک(دیکتاتور سابق این کشور) به شمار می‌رود.

وی به دلیل مخلفت با سیاست‌های ارتش این کشور، به همراه سایر رهبران اخوان‌المسلمین زندانی شده و از آن زمان خیابان‌های مصر شاهد درگیری‌های میان طرفدارن مرسی و ارتش است.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد علی جهان بین
۱۹:۰۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۲
وقتی که از اسلام محمدی فاصله بگیری سرنوشتت اینگونه خواهد بود برادر
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۲
سران خائن ارتش مصر به ملت بزرگ این کشور خیانت کرده و خود را به آمریکا و رژیم صهیونیستی فروخته اند فروخته اند .
آخرین اخبار