متخصصان، تعريف‌هاي متعددي از "سلامت معنوی" ارائه کرده اند اما امروزه همه آنها به یک معنای مشترک یعنی مسووليت در قبال خود و انتخاب سبك زندگي سالم رسیده اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  دکتر محمود عباسی دبیر اجرایی نخستین همایش "سلامت معنوی" و دبیر و عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به دو رویکرد اساسی در قبال "سلامت معنوی" اظهار کرد: یکی رویکرد و نگاه حداقلی که سلامت معنوی را به عنوان بعدچهارم سلامت در بهبود سریعتر بیماری‌ها و کاهش درد و رنج بشر مؤثر می داند که این نگاه اومانیستی و انسان گرایی غربی است و دیگری نگاه دینی وعرفانی به "سلامت معنوی" که در این نگاه سلامت معنوی اوج کمال آدمی را به نمایش می گذارد و بیماری ها در اندیشه انسان کامل نقطه کوچکی از ناملایمات زندگی است که آن هم نعمت خداوندی تلقی می شود.

دکتر عباسی در تعریف سلامت معنوی اظهار داشت: متخصصان، تعريف‌هاي متعددي از اين مفهوم ارائه داده‌اند؛ هرچند تقريباً همة آنها موضوع مشتركي دارند و آن «مسئولیت در قبال خود و انتخاب سبك زندگي سالم» است. براي مثال، سلامتي از ديدگاه سازمان بهداشت جهاني عبارت است از: «حالت بهزيستي كامل جسماني، رواني و اجتماعي و نه فقط فقدان بيماري يا ناتواني».

وی با بیان این که  معنويت يك گمشده و خواسته انساني در پهنه گيتي است كه زمان و مكان نمي شناسد عنوان کرد: اصولاً تعريف واحدي براي سلامت معنوي وجود ندارد و عملاً دشوار است كه مؤلفه ها و شاخص هاي آن مشخص، تبيين، تعريف و اندازه گيري شود. بدون شك معني كامل سلامت معنوي منحصر به اثر دعاها و حالات معنوي در بهبودي بيماري ها و جانشين شدن آن براي درمان هاي
رايج طبي و يا طب مكمل نيست. مي توان باور داشت كه بعد معنوي روي آگاهي، باورها، نگرش ها، ارزش هاو رفتارها تأثير عميق دارد و بر روي بيوشيمي و فيزيولوژي بدن نیز تأثير گذارست و اين تأثير روي فكر و قلب و روح و بدن، سلامت معنوي ناميده مي شود.

 عباسی ادامه داد: تعاريف ارايه شده براي سلامت معنوي مبتني بر شناخت تعريف كننده از هستي شناختي، انسان شناختي، معرفت شناختي و باورهاي اعتقادي به ذات لايزال الهي و وحي است. محققاني كه نخواسته اند به خالق انسان و امور غيرحسي توجه کنند، تعريف عامي از  سلامت معنوي داشتند كه در بسياري از مقالات و كتب خارجي آورده شده و توسط برخي از صاحبان اديان نيز
به كرات به عنوان منبع ارجاع داده شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iraq
علي كاظميان
۱۵:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
كتاب سلامت معنوي وسبك زندگي سالم
آخرین اخبار