روسای جمهور چین و بولیوی روز پنجشنبه در مذاکرات خود وعده دادند روابط دوستانه بین دو کشور را هر چه بیشتر تقویت کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری شین هوا؛ "شی جینپینگ" رئیس جمهور چین و "خوان اوو مورالس آیما" رئیس جمهور بولیوی در مذاکرات خود در پکن وعده دادند دو کشور باید به تعاملات خود در سطح مقامات بلند پایه ادامه دهند، تماس ها بین دولت ها، پارلمان ها و احزاب سیاسی را تقویت کنند، در زمینه زمامداری تجربیات خود را مبادله کنند و به حمایت از یکدیگر در خصوص مسائل مهم ادامه دهند.
دو طرف رشد متوازن تجارت دو جانبه را تقویت خواهند کرد و همکاری ها را در حوزه هایی از جمله انرژی، مواد معدنی، کشاورزی، ساخت زیر ساخت ها، فن‌آوری پیشرفته، مالی و هوا فضا ارتقا خواهند داد.
بولیوی از سرمایه گذاری چین در این کشور منطقه آمریکای جنوبی استقبال می کند و فضایی خوب را برای این اقدام ایجاد خواهد کرد.
دو طرف تبادلات فرهنگی، آموزشی و گردشگری را افزایش خواهند داد و دوستی و درک و تفاهم متقابل را تقویت خواهند کرد.
دو کشور همچنین وعده دادند در ساز و کارهای چند جانبه از جمله سازمان ملل متحد و گروه 77 به علاوه چین از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند و هماهنگی ها را در خصوص مسائل مربوط به توسعه پایدار، تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی به منظور حفظ منافع کشورهای در حال توسعه افزایش دهند.
آنها به تشکیل مجمع همکاری چین - آمریکای لاتین به منظور پیشبرد همکاری های جامع بین چین و کشورهای منطقه آمریکای لاتین کمک خواهند کرد.
روسای جمهور دو کشور همچنین بر امضای چند توافقنامه همکاری نظارت کردند.
شی جینپینگ گفت چین برای روابط با بولیوی اهمیت فراوانی قائل است و سفر مورالس به چین را به عنوان فرصتی برای تقویت همکاری های دو جانبه قلمداد می کند.
وی برای مردم و دولت بولیوی دستاوردهای جدید را در توسعه ملی آرزو کرد و وعده داد به حمایت از پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بولیوی ادامه دهد.
مورالس نیز از توسعه قابل توجه چین و نقش آن به عنوان کشوری مسئول تمجید کرد.
رئیس جمهور بولیوی گفت توسعه روابط دوستانه با چین یکی از اولویت ها در سیاست خارجی بولیوی است.
"مورالس" به دعوت "شی جینپینگ" به چین سفر کرده است. سفر رئیس جمهور بولیوی به چین از 19 دسامبر آغاز شده و تا 21 دسامبر ادامه خواهد یافت.
برچسب ها: چین ، بولیوی ، روایط ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار