معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو از برداشت سالانه 11 میلیارد متر مکعب بیش از حد مجاز از منابع آبی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، میدانی در حاشیه سفر یک روزه خود به استان و بازدید از طرح‌های آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران افزود: با وجود مشکلات کم آبی در اکثر استان‌های کشور سالانه 11 میلیارد متر مکعب بیش از حد مجاز آب از منابع آبی کشور برداشت می‌شود که این امر موجب کاهش کیفیت و کمیت منابع آبی در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.

وی بر لزوم مدیریت صحیح منابع آبی کشور تاکید و تصریح کرد: هم اینک 200 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که جلوگیری از برداشت این چاه‌ها نیازمند همکاری دستگاه‌هایی چون قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها است.

معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو ادامه داد: متاسفانه برداشت بی‌رویه آب از سطح منابع آبی خسارت‌های فراوانی را در پی دارد، نشست سطح زمین تا دو متر در برخی مناطق کشور به دلیل افت سفره‌های زیرزمینی از مهم‌ترین نتایج این اقدام است.

میدانی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب تنها منحصر به طراحی تاسیسات آب و آبرسانی نیست و از منابع مالی موجود برای مدیریت کارآمد استفاده نشده است، تاکید کرد: مسئله‌ای که امروز به شدت وضعیت کشور در بحث آب را نگران کرده است، بی‌انضباطی در مصرف منابع آب‌های زیرزمینی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو با بیان اینکه باید با برداشت‌های غیر مجاز آب مقابله شود، تصریح کرد: باید برای وظایف ذاتی شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب، منابع مالی فراهم کنیم تا زیرساخت ها برای مدیریت منابع آب ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای دو پروژه آب و فاضلاب در ساوه خاطر نشان ساخت: هم اکنون دو پروژه شامل تصفیه‌خانه آب شرب و تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر در دست اقدام است که پیش‌بینی می‌شود تصفیه‌خانه آب شرب در نیمه اول سال آینده و با تزریق اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو ادامه داد: انتقال آب از سرشاخه‌های دز به ساوه طرح بسیار سنگینی است که نیازمند دو هزار و 500 میلیارد ریال است.

میدانی گفت: برای اجرای این طرح نیازمند استفاده از فاینانس خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی است.

وی با بیان اینکه با وجود پیشنهاد بودجه 100 هزار میلیارد تومانی در این حوزه تنها 200 میلیارد تومان در لایحه پیش‌بینی شده است، ادامه داد: امیدواریم با اختصاص و تزریق به موقع این اعتبار بتوانیم طرح‌های نیمه ‌تمام مجتمع‌های آب روستایی را در نقاط مختلف کشور تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم./س
/
برچسب ها: برداشت ، منابع ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.