پايگاه اينترنتي صهيونيستي "دبكا فايل" در گزارشي تحريف‌شده، ايران را عامل بر هم زدن توافق ژنو معرفي كرد و مدعی شد ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای در حال غرق شدن نومیدانه تلاش مي‌كنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي صهيونيستي دبکا فایل در يادداشت خود آورده است :اتحادیه اروپا و ایران چهارشنبه اعلام کردند که مذاکرات در مورد جنبه های فنی توافق هسته‌ای موقت  ميان ايران و شش قدرت جهان – كه جمعه 13دسامبر(23آذر)  در وین كنسل شد - روز  پنجشنبه دسامبر 19(29 آذر) در ژنو از سر گرفته می شود.. این نشست دو روزه تعيين شده است.

این پایگاه صهیونیستی مدعی شد: این تلاشي برای جان دادن به حرکت  دیپلماسی هسته‌ای در حال مرگ(!) است.

در شرايطي كه امريكا پس از توافق هسته اي ژنو به مفاد آن پايبند نماند و هفته گذشته در حالي هيئت ايراني در وين سرگرم گفتگو براي اجراي توافقنامه ژنو بود خزانه داري امريكا 19 فرد  وشركت ايراني را به ليست سياه تحريم هاي خود افزود، دبكا فايل مدعي شده است هدف از نشست روز 19 دسامبر در ژنو سرپوش گذاشتن سه تحولات نامطلوب است.

اين سايت صهيونيستي در ادامه گزارش مغرضانه و نادرست خود با تحريف بخشي از گفتار مسئولين ايران و نوشته‌هاي روزنامه كيهان اين سه تحول نامطلوب را اينطور تشريح كرده است:

1- ایران توافق هسته ای ژنو را رد کرده است و در حال حاضر اعلام کرده است که آن هرگز توافقنامه واقعی نبود. دبكا به نقل از مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: " هیچ پيمان و معاهده‌اي وجود ندارد ، فقط یک بیانیه‌اي در خصوص نيت وجود دارد."

اين اظهارات ، جان کری وزیر امور خارجه امريكا را بر آن داشت  تا یک تماس تلفني فوری با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برقرار كند كه در پایان اين تماس هر دو  تعهد خود به سندي كه 24 نوامبر قاطعانه در ژنو  امضاكرده بودند ابراز كردند.

2 - یکشنبه، مجله  كيهان، در سرمقاله خود نوشت: " دوره  شش ماه توافق بی معنی است ، یک توافق نهایی حتی ممکن است 20 سال طول بکشد تا وارد مذاکره شود. "

 دبكا فايل  مدعي مي‌شود  که ایرانیان به تاکتیک قدیمی خود " مذاکره به خاطر مذاکر" بازگشته‌اند.

اين در حالي است كه جمهوري اسلامي بارها در عمل حسن نيت خود را براي حل مسئله هسته‌اي نشان داده و اتفاقا اين طرف غربي بوده كه در اين مدت نگذاشته مذاكرات به نتيجه برسد و فقط وقت كشي مي كرد. آنها بودند كه مذاكره را براي مذاكره مي خواسته‌اند.

 در ادامه، اين گزارش  سفر عباس عراقچي ، معاون وزیر امور خارجه كشورمان به اروپا را نيز به گونه اي ديگر تحريف   و آن را تعبير به وقت كشي و طول دادن مذاكرات عنوان كرده است. دبكا مدعی است: عراقچي  که يك هفته صرف سفر به پایتخت‌های اروپایی كرد، گفت: " در حال حاضر ما باید در مورد احیای مداليته‌هاي (چارچوب هاي)مذاکرات صحبت کنیم. "

به عبارت دیگر، مذاکرات هسته ای هنوز در مرحله بحث در مورد چگونگی ادامه گیركرده است و اصلا حل مسائل اساسی نزديك هم نشده است.

3 . دبکا مدعی است: منابع ما  خاطر نشان مي‌كنند که بیشتر و بالاتر از پا پس کشیدن تهران از مذاکرات، مانع بزرگ ديگري هم وجود دارد :در پیمان ژنو تاریخي برای شروع تعلیق هسته ای شش ماهه و مذاکره در مورد  توافق جامع  ذكر نشده، و آن را برعهده تیم فنی برای بحث گذاشته اند.

اين باعث مي شود تهران  قبل از هر گونه نشانه ای از پیشرفت ،روند مذاكرات فني را كُند سازد. همانطور كه کیهان  به " 20 سال "  مذاکره اشاره كرده است. ایران در عین حال می‌تواند از پاداش های دیپلماتیک و اقتصادی برخوردار شود.

رسانه‌های ایالات متحده به نقل از مقامات ارشد دولت امريكا ، از جمله وندی شرمن معاون امور خارجه که رياست تیم  مذاکره کنندگان آمریکا در ژنو را برعهده داشت ، عنوان کردند كه آنها در مورد نتیجه مذاکرات بیشتر با ایران " بسیار بدبين " هستند .

دبكا فايل در حالي از بدبيني مقامات امريكايي به مذاكره با ايران صحبت مي‌كند كه مدت‌ها قبل و قبل از آغاز مذاكره ميان ايران و امريكا رهبر معظم انقلاب بارها تاكيد كردند به نتيجه اين مذاكرات خوشبين نيستند و ايالات متحده را كشوري "عهدشكن" توصيف كرده بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار