رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی خبرداد:

کاهش ۴۰ درصدی کاردان‌های فنی در کشور/ نبود کاردان‌های فنی زمینه ساز ایجاد بحران در ساختمان سازی است

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی از کاهش ۴۰ درصدی کاردان‌های فنی در کشور خبر داد و گفت: بسیاری از کاردان‌های فنی و معماران تجربی از این مقطع به دلیل عدم اشتغال فرار و به سمت مهندسی می‌روند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، موذن رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی در دوازدهمين مجمع عمومي سالانه نظام کارداني ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه این سازمان نظام کاردانی از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: از سال ۷۴ قانون نظام مهندسی توسط این سازمان تصویب شد. 

وی در ادامه افزود: کسانی که مسئولیت توجه به سازمان نظام کاردانی را دارند به دلیل عدم توجه به فعالیت‌های این سازمان دچار چالش و گرفتاری‌های بسیاری شده‌اند.

 موذن در ادامه یادآور شد: طی ۱۲ سال گذشته از این سازمان حمایت کافی انجام نشده است.

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی اظهار داشت: در دهه ۸۰ میزان ساخت و ساز در کشور افزایش یافته و قانون ساخت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدمسکونی در سال مصرف که همین امر موجب ایجاد ساخت و ساز شد. 

موذن با بیان اینکه در حال حاضر گرفتار کاهش صنعت پویا در کشور هستیم، افزود: در سال ۷۴ قانون نظام مهندسی تصویب شد و در سال ۸۰ با تصویب نظام کاردانی حوزه ساخت و ساز برگزار شد. 

وی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد عرصه جغرافیایی کشور در معرض وقوع زلزله هستند و استان تهران بیشترین خطر را در برابر زلزله دارد. 

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی با اشاره به اینکه میلیون‌ها واحد مسکونی فرسوده در کشور وجود دارد، افزود: میزان فرسودگی برخی از واحد‌ها به حدی است که با حرکت ماشین آلات بخشی از این واحد‌ها فرو می‌ریزد. 

موذن یادآور شد: باید خطر زلزله را در تهران جدی بگیریم وی با بیان اینکه از حضور کاردان‌ها از مسکن مهر استفاده نشد، افزود: باید در مسکن مهر به دنبال حضور کاردان‌ها باشیم. 

موذن در ادامه اظهار داشت: کاردان فنی حلقه مفقوده ساختمان‌ها هستند و باید بدانیم که بدون حضور کاردان‌ها نمی‌توان ساخت و ساز مناسبی داشته باشیم. 

موذن گفت: در چهار سال گذشته آمار‌ها گویای آن است که ساخت و ساز بدون حضور کاردان‌ها موجب ایجاد مشکلات در ساخت و ساز شده است. 

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی در ادامه توضیح داد: عدم توجه به کاردان‌های فنی در ۴ سال گذشته بسیار افزایش یافته و حاصل این بی‌توجهی ساخت و ساز غیرمناسب در کشور بوده است. 

موذن در ادامه اظهار داشت: به دلیل توجه نکردن به کاردان‌های فنی فرار از مقطع کاردانی در حوزه ساخت و ساز افزایش یافته و همین امر مشکلاتی را در بخش ساختمان را افزایش می‌دهد. 

موذن در ادامه از افزایش ریزش گودبرداری طی سالهای گذشته خبر داد و گفت: نه شهرداری تهران و نه نظام مهندسی جوابگوی این میزان افزایش ریزش گودبرداری را قبول نمی‌کنند و همین امر زمینه ساز افزایش گودبرداری در کشور می‌شود.

وی در ادامه افزود: جای خالی کاردان‌های فنی را در شناسنامه فنی و ملکی چه کسی باید پرکند و بدون امضای کاردان و معمار تجربی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هیچ اعتباری ندارد. 

موذن در ادامه افزود: تمامی معماران تجربی و کاردان‌ها باید دارای پروانه اشتغال باشند و حوزه مسئولیت این افراد در ساختمان سازی مشخص شده است.

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی با اشاره به اینکه ما دلسوز صنعت ساختمان هستیم، افزود: هیچ کس نمی‌تواند جای کاردان‌های فنی را در ساختمان سازی پر کند و حضور ما در کنار مهندسان ناظر ضروری است. 

موذن در ادامه به اصلاحیه ماده ۴ قانون نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: این تغییری که در قانون ایجاد شده و نظام کاردان‌ها را در اختیار نظام مهندسی قرار داده‌اند به هیچ عنوان درست نیست و همین امر موجب ایجاد گرفتاری در بخش ساخت و ساز می‌شود.

وی در ادامه افزود: وزارت راه و شهرسازی باید میزان توجه خود را به بخش کاردان‌ها افزایش دهد درصورتی که به این بخش توجه نشود آثار بد آن در آینده نزدیک مشخص می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از کاردان‌های فنی در حال رجعت به سمت مهندسی ساختمان هستند افزود: این امر موجب ایجاد آسیب و گرفتاری در حوزه ساخت و ساز می‌شود. 

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی در ادامه توضیح داد: طبق قانون به ازای هر ۴ کاردان فنی باید یک مهندس در کشور باشد در حالی که امروزه معکوس شده و به ازای هر ۴ مهندس یک کاردان در کشور وجود دارد. 
موذن در ادامه افزود: طبق قانون باید میزان کاردان‌ها در کشور به ۴۵ هزار نفر برسد که متأسفانه در حال حاضر به سمت کاهش کاردان‌ها هستیم.

موذن در ادامه افزود: نبود کاردان فنی در کارگاه‌های ساختمانی بحران بسیار بزرگی در حوزه ساختمان سازی به شمار می‌رود. 

رئیس شورای مرکزی در پایان خواهان توجه بیشتر مسئولان و وزارت راه و شهرسازی به حوزه نظام کاردانی در کشور شد.
برچسب ها: شهر سازی ، کاردان ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار