مشاور رئیس قوه قضائیه گفت : گرایش عمومی در مفاهیم اسلامی افزایش جمعیت است و عامل قدرت محسوب می‌شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، در نخستین کنگره بین‌المللی اخلاق تولید مثل در جهرم گفت: یکی از این مسائلی که امروز به طور جدی با آن سرو کار داریم بحث جمعیت است که در پاسخ‌گویی به سؤالات و مسائل روز مربوط به آن با دو رویکرد نادرست روبه‌رو هستیم.

رئیس موسسه رواق حکمت ادامه داد: نخستین رویکرد این است که به یکسری مفاهیمی که از ظواهر نفوس فهمیده می‌شود استناد کنیم و نگاه اخباری و نص‌گرایانه‌ای بخواهیم نسبت به دین اعمال کنیم، نماد واضح آن در تفکر سلفی و وهابی دیده می‌شود که به ظواهر بسیار اصرار دارند.

آیت الله هادوی تهرانی گفت: موضع چنین جریاناتی در مسئله جمعیت این است که تأکید بر فراوانی جمعیت است و بحث‌هایی مانند مشکلات اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: در دورانی که ما در بخش وسیعی از کشور سیاست کنترل جمعیت را اعمال می‌کردیم بخشی از کشور ما که تحت تأثیر این نوع تفکرات بود، اصلاً به این نوع مباحث توجهی نداشتند.

عضو مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ابراز کرد: در مقابل این نوع تفکر یعنی تفکر افراطی، تفکر تفریطی نیز در جریانات اسلامی وجود دارد و آن تفکری است که وقتی با یک مسئله‌ای مثل جمعیت مواجه می‌شود سعی می‌کند تا آنجایی که ممکن است نقش دین را کمرنگ کرده و آن را به حاشیه براند.

وی اضافه کرد: این نوع تفکر تأکید دارد که اسلام یکسری مفاهیم کلی را مطرح کرده است اما برای وارد شدن به این جزئیات نباید به دین مراجعه کرد و این نوع نگاه، نگاه سکولاری به دین است که از حوزه اجتماعی سعی می‌کند دین را خارج و کم‌رنگ کند.

عضو مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم خاطرنشان کرد: در مقابل این دو نگاه افراطی و تفریطی راه مستقیمی وجود دارد و همان راهی است که اهل بیت(ع) به ما معرفی کرده‌اند و اسلام ما را به آن دعوت کرده است و باید به زبان امروزی آن را تبیین کنیم.

مشاور رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت افزایش جمعیت گفت: این موضوع نیازمند یک عزم ملی و یک جبهه عظیم مردمی و حکومتی است و در تحقق این هدف برطرف کردن دغدغه‌های جوانان ضروری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار