معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: برنامه های بازآموزی طب سنتی برای پزشکان و متخصصان در وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرعت می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به فرهنگ استفاده از داروهای سنتی یا گیاهی، گفت: ابتدا باید به مباحث آموزشی لازم برای جامعه پزشکی پرداخت زیرا اگر گیاهان دارویی بیمه هم باشند، درصورتی که پزشک آن را تجویز نکند، چرخه استفاده از طب سنتی کامل نمی شود.
محمود خدادوستافزود: اکنون 56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه هستند اما به دلیل اینکه پزشکان این گیاهان و خواص آنها را نمی شناسند به تجویز این گیاهان نمی پردازند و در عمل از این فرصت استفاده نمی شود.
وی آموزش استفاده از طب و گیاهان سنتی در درمان را مورد تاکید قرار دارد و اظهار داشت: برنامه های بازآموزی ویژه ای برای پزشکان متخصص و عمومی در این زمینه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دست تهیه و اقدام است.
خدادوست اظهار داشت: داروسازی سنتی و طب سنتی دو رشته مصوب هستند که در دوره دکترای تخصصی در کشور دانشجو می پذیرند.
وی با اشاره به فعالیت هفت دانشکده طب سنتی شامل دانشکده هایی در بابل، ساری، یزد و چهار دانشکده در تهران و تدریس رشته طب سنتی در 16 دانشگاه و نیز تدریس رشته داروسازی سنتی در هشت دانشگاه کشور، افزود: حدود 300 دستیار دکترای تخصصی طب و داروسازی سنتی در کشور فعالیت دارند.
وی توسعه دانشگاهی طب و استفاده از گیاهان سنتی دارویی را لازمه ترویج طب سنتی و ورود آن به عرصه سلامت در کشور عنوان و تصریح کرد: برای ترویج رشته های دانشگاهی نیار به بسترسازی لازم داریم و اکنون حداکثر تعداد دانش آموختگان رشته تخصصی طب سنتی در کشور 30 نفر و کمتر از 10 نفر نیز داروساز سنتی داریم که نیاز کشور را پاسخگو نیست.
وی با بیان اینکه نباید حجامت به عنوان تنها نماد طبابت سنتی معرفی شود زیرا تنها یک روش آن است، فرهنگسازی در بین جامعه برای استفاده از طب سنتی مورد تایید مراجع علمی و دانشگاهی کشور را نیاز ضروری کشور عنوان کرد.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: اصلاح سبک زندگی به روش رعایت اصول و حفظ تندرستی و پیشگیری از بیماریها، 80 درصد فلسفه طب سنتی است و نباید طب سنتی در بین مردم تنها به صورت درمان معرفی شود/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.