مفسر قرآن کریم گفت: گناهان حجابی مستور هستند و مانع از درک حقایق از سوی انسان‌ها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس تفسیر قرآن در مسجد اعظم آیاتی از سوره مبارکه «یس» را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در این سوره بحث از صراط مستقیم به میان آمده و اینکه مرسلین به یقین در صراط مستقیم گام بر می‌دارند. وی افزود: صراط مستقیم تنها یکی است و اگر راه‌های فرعی که از آنها به منهاج یاد می‌شود وجود دارند در حقیقت در فروعات هستند و هر دینی از این مباحث در خود دارد ولی دین واحد اسلام است.


استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه ادیان الهی صراط مستقیم واحد بوده‌اند خاطرنشان کرد: خداوند بر صراط مستقیم است و انبیای او نیز همینگونه حرکت می‌کنند و مردم را به راه راست هدایت کرده و آنها را به سوی خدا می خوانند.

وی ادامه داد: انبیای الهی در حقیقت راهیان سبیل‌الله هستند و آن دینی که خداوند قبول دارد و رضایتش بر مبنای آن خواهد بود اسلام است و بر همین اساس تثنیه و جمع در دین نداریم و صراط مستقیم هم مانند دین واحد، یکی است.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه به آیاتی از سوره مبارکه «انعام» اشاره کرد و عنوان داشت: در آیاتی از این سوره نیز می‌خوانیم که صراط مستقیم مشخص بوده و همان اسلام است و هرچند در سوره «اعراف» از آن به کل یاد شده ولی باز هم صراط مستقیم یکی است.

مفسر بزرگ قرآن کریم مفهوم بشارت و انذار را مورد توجه قرار داد و افزود: این امر تنها اختصاص به پیامبران و امامان ندارد بلکه عالمان و مبلغان دینی که سخنان همان بزرگواران را برای دیگران بیان می‌کنند هم بشیر و نذیر هستند و فرشتگان به دوزخیان در مورد آنها می‌گویند آیا ندای بشارت و انذارشان را نشنیدید؟

وی با بیان اینکه عذر نیامدن پیامبر و امام به درب منزل افراد برای هدایت آنها پذیرفته و معقول نیست گفت: عالمان و مبلغانی که در شهرها و روستاها به تبلیغ دین خدا مشغولند هم کار همان بزرگواران را انجام می‌دهند.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: انسان‌ها تا آخرین لحظات از مهلت می‌توانند استفاده کنند و باب توبه باز است ولی اگر انسان به مسیری که فرعون رفت قدم بگذارد بسیاری از راه‌ها برایش بسته خواهد شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: حجاب در این دنیا بر دو نوع است؛ گاهی دیوار است که به چشم دیده می‌شود و مانع از رویت اشیاء پشت سرش خواهد بود ولی گاهی اوقات هم مستور است و مانند گناه، مانع از دیدن حقایق می‌شود.

وی در پایان با اشاره به شیوه انذار قرآن و بیان رأفت الهی حتی هنگام ترساندن مردم عنوان داشت: حتی اگر بندگان از خداوند ترسی نداشته باشند باز هم نعمت از آنان ساقط نمی‌‌شود زیرا خداوند دائم‌الفیض است و رحمتش شامل همگان خواهد بود./س
برچسب ها: قم ، گناه ، حجاب ، دیدن ، حقایق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.