سخنران حرم مطهر رضوي گفت: عقل نماینده خداوند و پیام رسان حق و حقیقت است.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين حائري، در سلسله جلسات بيان معارف كه در رواق بزرگ امام خميني(ره) حرم مطهر رضوي برگزار شد، به بيان سيره و احاديث از ائمه اطهار (ع) پرداخت و عنوان كرد: تمام صفات اخلاقی شایسته و رفتارهای نیک و بایسته، ریشه در عقل و خرد انسانی دارد.

وي با بيان اين مطلب به روايتي از امام على‏(ع) اشاره و عنوان كرد: مهم‏ترين نعمتى كه خداوند به انسان ارزانى داشته، عقل است و همين موهبت الهى، وجه تمايز انسان از چهارپايان است.

حائري گفت: عقل سلیم، مانند چراغی روشن، زشتی‌ها، زیبایی‌ها، خوبی‌ها و بدی‌ها را به انسان نشان می‌دهد و قلب سالم نیز بر اساس فطرت الهی، انسان را به خوبی‌ها و کمالات، سوق می دهد. آن چه انسان را به بدی‌ها و زشتی‌ها امر می کند، هواهای نفس و وسوسه‌های شیطانی بوده و انسان هميشه بر سر دو راهي انتخاب بين عقل و هواي نفس است.

سخنران حرم مطهر رضوي افزود: خداوند عقل وآموزه‌های دینی را در اختیار انسان قرار داده است. درون هر انسانی، میدان و عرصه‌ي کشمکش میان عقل و وسوسه‌های شیطانی است، و تنها کسانی در این جهاد بزرگ به پیروزی می رسند که همواره با هواهای نفسانی خود مبارزه و با استفاده از نیروی عقل و الهام گرفتن از فطرت الهی و به کمک راهنمایی رهبران دینی این مسیر پر فراز و نشیب را طی کنند.

اين كارشناس مذهبي با بيان اين مطلب كه انسان به نداي فطرتي که از اعماق وجودش بر می خیزد بايد لبيك گويد افزود: راه سعادت و خوشبختي در اين است كه انسان به ندای فطرت كه او را به خوبی‌ها، ارزش‌ها و معنویات دعوت می‌کند لبیک گوید و از همه‌ي ظرفیت‌های وجودی خویش به ویژه عقل، استفاده کند.

وي در جاي ديگري از سخنان خود درباره مسائل مالي و اقتصادي با استناد به آيه‌اي از قرآن مجيد عنوان كرد: قرآن مجيد، یكی از عوامل اصلی تفاخر، تكاثر و فخر فروشی را جهل و نادانی نسبت به پاداش ، كیفر الهی و عدم ایمان به معاد دانست وافزود: انسان‌هايي كه بر يكديگر فخر فروشي مي‌كنند سرگرم كارهای كوچك شده و از اهداف و كارهاي مهم غافل مي‌شوند./س

برچسب ها: حرم ، رضوی ، حق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.