مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از شناسایی 18 هزار شکارچی در استان مرکزی خبر داد

انصاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: تعداد شکارچیان با سلاح گرم و سرد در سالهای اخیر در این استان روند صعودی داشته که نیاز است با اقدامات بازدارنده و اصلاحی این تعداد تعدیل شود.

وی گفت : بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه با هدف حفاظت و حمایت از حیات وحش باید ممنوعیت و محدودیتهایی که در قانون شکار و صید آمده سختگیرانه انجام شود و نظارت مطلوبی بر سلاح های گرم و شکار اعمال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود : زیستگاههای استان مرکزی با توجه به اینکه رتبه سوم تنوع زیستی کشور را دارد از دیرباز یکی از مناطق شکارگاهی محسوب می شده بطوریکه در لابه لای اسناد تاریخی قاجاریه از منطقه هفتادقله اراک به عنوان یکی از تفرجگاه های اصلی شکار شاهان و سلاطین نام برده شده است.

انصاری گفت : تمامی شکارچیان مجاز استان مرکزی بصورت قانونی دارای دفترچه شناسایی شکار هستند و به صورت کنترل شده تنها مجاز به صید گونه های ووحوش و پرندگانی هستند که در قانون مجوز شکار دارد.

وی افزود :حیات وحش به عنوان سرمایه طبیعی کشور از ارزش و جایگاه مهمی برخوردار است و به نظر می رسد با توجه به رشد شکارچیان باید قانون شکار و صید کشور ضوابط سختگیرانه تری از جمله افزایش سن شکارچیان و کاهش سهمیه تیر برای شکارچیان مجاز را در بر بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : کتاب راهنمای شکار و صید با هدف فرهنگ سازی و شناساندن ضوابط و مقررات صید با سلاح گرم و سرد در این اداره کل منتشر شده که هدف آن به حداقل رسانی مخاطرات شکار در محیط زیست طبیعی و آگاهی و اطلاع رسانی در خصوص آخری قوانین و مجازات های شکار غیرمجاز درج شده است.

انصاری گفت :هم اکنون 12 درصد از مساحت 29 هزار هکتاری استان مرکزی در قالب مناطق حفاظت شده الوند خمین و هفتاد قله اراک، مناطق شکارممنوع تالاب میقان اراک، پازرجان تفرش، پلنگاب خنداب ،چال خاتون شازند، خرقان ساوه و کلاهه شازد، پایگاه حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازد و اثر طبیعی ملی غار نخجیر تحت حمایت زیست محیطی قرار دارد./س
/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.