خبرگـزاري رويترز در گـزارشي از امان به قلم «خالد يعقوب اويس» نوشت: به گفته مخالفان دولت سوريه، کشورهاي غربي اعلام کرده‌اند گفتگوهاي صلح ماه آينده ممکن است به برکناري بشار اسد رئيس جمهور اين کشور از قدرت منتهي نشود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، يک عضو ارشد ائتلاف ملي سوريه که به مقامات ارشد عربستان سعودي نزديک است در اين باره گفت: «دوستان غربي ما در لندن اين موضوع را به وضوح اعلام کردند که نمي توان به اسد اجازه داد اکنون از قدرت کنار رود، زيرا آنها عقيده دارند کنار رفتن وي، ايجاد ناآرامي را در پي خواهد داشت.»

منابع مخالفان سوریه اعلام کردند اين پيام هفته گذشته طي نشست ائتلاف ضد اسد موسوم به «دوستان سوريه» در لندن به اطلاع اعضاي ارشد ائتلاف ملي سوريه رسانده شد و عامل آن، افزايش تحرکات القاعده و ساير گروههاي مبارز و همچنين تسلط آنها بر يک گذرگاه مرزي و زاغه مهمات نزديک مرز ترکيه بود که به ارتش آزاد سوريه تعلق داشت.

اين عضو ائتلاف ملي سوريه با اشاره به احتمال برگزاري انتخابات رياست جمهوري از سوي اسد پس از آنکه دوران رياست جمهوري وي رسما سال آينده پايان خواهد يافت گفت: «به نظر مي رسد برخي ها حتي به اين موضوع اهميت نمي‌دهند که وي سال آينده بار ديگر در انتخابات شرکت کند.»

منابع آگاه ديپلماتيک و اعضاي ارشد ائتلاف ملي سوريه در اين باره گفتند تغيير در اولويتهاي غرب به ويژه آمريکا و انگليس از برکناري اسد و جايگزيني آن باعث ايجاد دو دستگي ميان نيروهايی شده است که از شورش سه ساله در سوريه حمايت مي‌کنند.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا پس از آنکه نيروهاي اسد را به استفاده از تسليحات شيميايي در درگيري ها متهم کرد، در ماه سپتامبر با حملات هوايي به سوريه مخالفت کرد.

چنين مصالحه ديپلماتيک در خصوص انتقال قدرت در سوريه مي تواند اختلافات کشورهاي غربي را با روسيه -که مانع اقدام سازمان ملل عليه اسد شده است- کاهش دهد، اما اختلاف با متحدان شورشيان را در خاور ميانه تشديد کند.

بر خلاف آنچه که در سال 2011 در ليبي گذشت، کشورهاي غربي با مداخله نظامي در سوريه مخالفت کردند و بدين ترتيب اجازه دادند تروریست‌ها از جمله وابستگان القاعده به عنوان مهمترين نيروهاي شورشي ظاهر شوند. اين موضوع باعث تشديد هشدارهاي واشنگتن و متحدان آن در اين خصوص شد که سوريه -که داراي مرز مشترک با اسرائيل و عراق است،‌ مأمن تروریست‌ها شده است.

با اين وجود عربستان سعودي و ترکيه بر اين باور هستند که مقابله با مبارزان در اولويت پايين‌تري قرار دارد. رياض به عنوان يک قدرت سني به ويژه از آنچه که کوتاه آمدن آمريکا در مقابل اسد توصيف مي کند، ناخرسند است. رياض تنها به اعزام يک ديپلمات رده پايين به نشست دوستان سوريه در لندن اکتفا کرد.

گفتگوهاي صلح قرار است در تاريخ بيست و دوم ماه ژانويه در سوييس آغاز شود.

ائتلاف ملي سوريه با حضور در گفتگوهاي صلح موافقت کرده است، اما همچنان بر کناره گيري هر چه سريعتر اسد تاکيد دارد. اين در حالي است که يک ديپلمات در خاور ميانه در اين باره گفت سران مخالف دولت سوريه بايد در تاکتيکهاي خود «خلاق تر» باشند، به ويژه در خصوص موافقت با حضور در جلسات توافق انتقال قدرت که نتيجه آن، ابقاي دولت اسد در سمتهاي کليدي خواهد بود.

اين ديپلمات در ادامه گفت: «اگر قرار باشد گفتگوهاي ژنو به توافقي که مورد پذيرش آمريکا و روسيه باشد منتهي شود، مخالفان دولت سوريه مجبور خواهند بود مشارکت در يک دولت موقت را با حضور قدرتمند علويون بپذيرند. اسد ممکن است به عنوان رئيس جمهور باقي بماند يا نماند، اما دست کم قدرت وي محدود خواهد شد.»


انتهای پیام/
برچسب ها: رویترز ، اسد ، قدرت ، لندن ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار