معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: تجربه عقب ماندگی کشور ژاپن با توجه ویژه به پژوهش های کاربردی نشان داد توجه به پژوهش بنیادی اساس رشد و توسعه جوامع است.

ˈابراهیم واشقانی فراهانیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: در چارچوب سیاست های کلان کشوری، دانشگاه آزاد اسلامی نیز سیاست ها و ماموریت های جدیدی در باب پژوهش و برنامه ریزی دنبال می کند.

وی گفت: این دانشگاه در نظر دارد طرح جامع پژوهش و فناوری را در چارچوب نقشه جامع علمی کشور و اسناد بالادستی تهیه کند تا جایگاه آن در پیشبرد علم و فناوری کشور مشخص شود.

واشقانی افزود: این مهم با استفاده از ابتکار، اندیشه ها و خلاقیت های افراد عملی می شود و به این منظور، نقش هر دانشگاه، دانشکده، بخش، گروه و استاد در این فرایند مشخص می شود.

وی بیان کرد: افزایش کیفیت فعالیت ها از جمله پژوهش، تجاری کردن نتایج پژوهش ها و تبدیل ایده به ثروت با ایجاد مراکز رشد و تاسیس شرکت های دانش بنیان، از دیگر برنامه های این دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کشور از تصویب شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری در هیأت امنای دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: به این منظور دفتر تجاری سازی نتایج پژوهشی در چارت دانشگاه فعال سازی می شود.

وی خاطرنشان کرد: کاستن از وابستگی دانشگاه در اجرای پژوهش ها به شهریه ها از طریق پروژه های برون دانشگاهی، ایجاد منابع درآمدی جدید برای دانشگاه و حل مشکلات صنعت و جامعه و انجام پژوهش های بنیادی اصیل، دیگر اهداف راهبردی تعریف شده در دهه چهارم عمر دانشگاه آزاد است.

واشقانی اضافه کرد: مطالعات نشان داده که کشورهایی که از ابتدا فقط به پژوهش های کاربردی توجه داشته اند، پس از چند دهه از قافله توسعه و پیشرفت باز مانده اند که دلیل اصلی آن، سرمایه گذاری نکردن در پژوهش بنیادی است.

وی تصریح کرد: باید توازنی بین پژوهش های بنیادی و کاربردی با تمرکز بر پژوهش های بنیادی اصیل و متمرکز و بر مبنای برنامه محوری دانشکده ها و ممانعت از حرکت های زیگزاگی و سلیقه ای ایجاد کنیم.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: در این صورت می توانیم به نظر عالی مقام معظم رهبری که ˈباید اندیشمندان ما صاحب نظریه باشندˈ، نزدیک شویم.

وی در خاتمه از تدوین آیین نامه تشویق مقالات برتر خبر داد و گفت: بالا بردن جایگاه و شخصیت اعضای هیأت علمی و همتراز و همسان کردن حقوق اساتید با سایر دانشگاه های دولتی، از دیگر سیاست های این دانشگاه است که در گام نخست با اصلاح بخش نامه های مربوط به حق الزحمه راهنمایی و مشاوره رساله ها و پایان نامه ها اجرایی می شود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.