یکی از مراجع عظام تقلید گفت: ‌استفاده از وجوهات شرعیه از نظر ما در ساخت حوزه‌های علمیه بلامانع است ولی قبل از مصرف باید با دفتر ما تماس گرفته شود و میزان وجوهات مشخص گردد تا اجازه آن صادر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در جمع اعضای انجمن توسعه حوزه‌های علمیه اظهار کرد: تاکنون خیرین در زمینه‌های فراوانی اقدامات نیک انجام داده‌اند ولی انجمنی که به حوزه‌های علمیه بپردازد خالی بود.

وی افزود: نخستین آیات نازل شده از قرآن مربوط به علم و دانش هستند و این امر نشان‌دهنده اهمیتی است که اسلام برای علم قائل است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تمام فسادها و مشکلات از نبود علم و گسترش جهل نشأت می‌گیرند خاطرنشان کرد: آیات این کتاب الهی همواره بر گسترش دانش تاکید دارند.

وی ادامه داد: بعضی مناطق و روستاهای دورافتاده هستند که فردی روحانی حتی 25 سال است به آنجا نرفته و مردم هم به تدریج به سمت مذاهب غیر از تشیع روی آورده‌اند؛ بعضی مساجد تهران هم امام جماعت ندارند و وقتی این وضعیت تهران باشد در مناطق دیگر وضعیت به گونه دیگر خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر ساخت مدارس و حوزه‌های علمیه بیشتر توسط خیرین عنوان داشت: این امر زمینه ورود طلاب بیشتری به حوزه را فراهم می‌کند تا آنها بتوانند در مقابل تهاجمات شیطانی ایستادگی کنند؛ حوزه‌های علمیه در حقیقت پشتیبان اصلی مساجد و کتابخانه‌ها هم هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: وقتی رابطه با دین قطع شود مشکلات فراوانی به وجود می‌آید بنابراین همواره باید روحانیونی دین‌شناس وجود داشته باشند تا دین حقیقی و ناب را به مردم بشناسانند.

وی با اشاره به گفته‌های برخی مداحان و خلاف واقع بودن آنها گفت: شنیدم که فردی می‌گفت مداحی عنوان کرده است لم یلد ولم یولد دروغی بیش نیست و یقین دارم زینب(س) دختر خداست و این همان دوری از اسلام ناب است بنابراین حوزه‌های علمیه باید هر روز گسترش یابند و تقویت شوند تا کار به دست عالمان سپرده شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی فلسفه عبادت بودن نگاه به درب خانه عالم را مورد توجه قرار داد و افزود: این امر سبب می‌شود اگر انسان مداومت بر این کار داشته باشد سرانجام به سمت همان عالم و دانشمند متمایل شود و از محضرش استفاده کند و نیز در روایت است که مجلس علم را باغی از باغ‌های بهشت نامیده‌اند و یا اینکه طلاب علم بر روی بال و پر فرشتگان به کلاس‌های درس می‌روند.

این مرجع تقلید علم انسان را دلیل اصلی فرمان الهی مبنی بر سجده کردن فرشتگان به حضرت آدم دانست و تصریح کرد: توسعه حوزه‌های علمیه مهمترین کاری است که باید انجام شود زیرا بر علم و دانش جامعه می‌افزاید.

وی با بیان اینکه خداوند نیز به شما توفیق داده و در برنامه‌ای کاملا دینی و اسلامی و مایه نجات شرکت کرده‌اید گفت: مخالفان ما حوزه‌های علمیه زیادی می‌سازند و هر چند طلاب و حتی اساتیدشان بی سواد و کم مایه هستند ولی باید با ساخت حوزه‌های علمیه بیشتر و ترویج عقاید حقه شیعه به مقابله با آنها بپردازیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: باید در همه مناطق به ویژه شهرهای محروم مدارس علمیه آبرومندی ساخته شود و امام عصر (عج) نیز در این صورت عنایات خاصه خود را نصیب خیرین خواهد کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: استفاده از وجوهات شرعیه از نظر ما در ساخت حوزه‌های علمیه بلامانع است ولی قبل از مصرف باید با دفتر ما تماس گرفته شود و میزان وجوهات مشخص گردد تا اجازه آن صادر شود./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.