وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر تنها در عرصه صورت میگیرد و شامل اعیان نخواهد بود، گفت: برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی باید چند ماهی کار کنیم،اگر پارادایمهای سهم بخش خصوصی افزایش یابد، پیشنهاد تفکیک را به مجلس میدهیم.
آخوندی مبنی بر اینکه آیا معتقد به تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستید؟ گفت: من در مجلس هم را گفتهام و موضوع تفکیک بخش مسکن و حمل و نقل را مطرح کردم.
وزير راه وشهرسازي ادامه داد: در سیستم اروپایی بخش مسکن و حمل و نقل با هم ترکیب هستند اما در سیستمهای آمریکایی بخش مسکن و حمل و نقل از هم جدا هستند که هر کدام از آنها دارای محاسن و معایبی است.
آْخوندی در ادامه افزود: از اوایل دهه 70 قرار شد در اطراف تهران شهرهای جدید ایجاد شود، بنابراین اگر ادغام وزارت راه و شهرسازی در آن زمان رخ داده بود قبل از احداث شهرهای جدید باید مترو به این شهرها میرسید.
وی اظهار داشت: در دنیا کلانشهرها شهرهای ادواری دارند با دسترسیهای سریع در حالی که این موضوع برای شهرهای ادواری کلانشهرهای ایران رعایت نمیشود.
***موافق تفکيک وزارت راه وشهرسازي هستم
آخوندي در ادامه تصريح کرد: چون وزارت راه و شهرسازی از هم تفکیک بود هر کدام کار خود را انجام میدادند بنابراین اگر از دید توزیع جمعیت و از دید توزیع فعالیت در سرزمین نگاه کنیم اتفاقاً ادغام وزارت راه و شهرسازی خوب است.
وزير راه وشهرسازي تأکید کرد: باید یک مقدار پیش برویم و ببینیم با تغییر پارادایمها آیا سهم بخش خصوصی در تمام ارگانها افزایش یافته است تا بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی را ببینیم و اینکه آیا به نفع جامعه است یا خیر؟
آخوندی در ادامه اظهار داشت: اگر بنا باشد دولت سیاستگذاری کند و خود بسازد و اجرا کند و آن پروژه را نگهداری کند پس حجم زیادی و فشار زیادی به دولت وارد میشود.
وی گفت: در آینده باید ببینیم که میتوانیم تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به مجلس پیشنهاد دهیم یا خیر؟ پس باید چند ماهی صبر کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خرید و فروش مسکن مهر در عرصه خواهد بود یا اعیان گفت: آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر تنها در عرصه خواهد بود.
وی در خصوص اینکه آیا طرح جامع مسکن به روز شده است یا خیر؟ گفت: طرح جامع مسکن در تمام حوزهها و اجزا قرار است به روز رسانی شود که این مطمئناً بازار مسکن را فعال خواهد کرد.
به گفته آخوندی این کار به این مفهوم نیست که در حوزه مسکن صندوقهای پسانداز و سرمایهگذاری فعال نشوند چرا که در اکثر کشورها سهم تسهیلات بانکی از قیمت مسکن بیش از ایران است و در برخی از کشورها این سهم به 90 درصد میرسد.
به گفته وی در ایران اعطای وام مسکن در شهرهای کوچک 30 تا 40 درصد قیمت مسکن و در شهرهای بزرگ حدود 10 درصد قیمت واحد مسکونی را شامل میشود.
آخوندی در ادامه اظهار داشت: هدف کلی این است که طبقه متوسط جامعه حداقل 50 درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرد اما باید در مقابل پسانداز هم داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا این کار شدنی است؟ گفت: نا امید نیستم اگر به این موضوع نا امید بودم هرگز اقدام نمیکردم.
**قدرت تسهيلات دهي بانک مسکن کاهش يافته است
وزير راه و شهرسازي در ادامه نشست با اشاره به اينکه به دليل ميزان اعتباراتي که به بانک مسکن تحويل شده وضع قدرت تسهيلاتدهي آن کاهش يافته است گفت: فعاليت بانک مسکن بايد مورد بازنگري بيشتري قرار گيرد که اميدواريم بانک مسکن را از وضعيت بدي که گرفتار شده خارج کنيم.
آخوندي با اشاره به خريد هواپيماهاي جديد در کشور گفت: اميدواريم با مذاکراتي که انجام شده به اهداف مورد نظر در حمل و نقل و هوايي کشور برسيم و امکان تعمير قطعه براي ناوگان هوايي کشور فراهم شود. ما از تمام شرکتهاي ايرلايني خواستهايم که مذاکرات خود را براي تأمين ناوگان هوايي با کشورهاي اروپايي ادامه دهند و ما از آنان حمايت خواهيم کرد.
**آزادراه جديد از تهران تا بندر امام
وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه در برنامهريزي خود سعي داريم بخش عمده بار و مسافر را از آزادراه تهران قم به سمت حمل و نقل ريلي بکشانيم گفت: خواهان فعالتر شدن قطار تهران قم هستيم تا بخش عمده بار و مسافر به اين قسمت واگذار شود.
وي اظهار داشت: در شرايط بيپولي دولت اجراي قسمت عمدهاي از پروژههاي عمراني زمانبر است و هر کدام 7 تا 8 سال طول ميکشد اما ما ميخواهيم منابع بيشتري به سمت حمل و نقل ريلي اختصاص پيدا کند.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در بخش آزادراهي نيز سعي
داريم آزادراهها را توسعه دهيم به طوري که احداث آزادراه جديد از انديمشک
به اهواز و از تهران تا بندر امام در دستور کار وزارت راه و شهرسازي قرار
دارد.
انتهاي پيام/