نظام رشد و توسعه صنعتي بايد تعيين‌کننده برنامه‌هاي پژوهشي و نيز تأمين‌کننده منابع مورد نياز در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدي فتح‌الله رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني صبح امروز در آغاز به کار مراسم سومين جشنواره پژوهش صنعت، معدن و تجارت که در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران در حال برگزاري است گفت: راهبرد‌هاي توسعه صنعت، معدن و تجارت بايد به گونه‌اي باشد تا جريان ورود دانش و پژوهش به صنعت و تجارت تسهيل شود.

وي افرود: براي تسهيل جريان ورود دانش و پژوهش به مسير صنعت و تجارت نيازمند ارائه روش تحقيق مناسب و کاربردي و نيز پشتوانه مالي هستيم.

رئيس سومين جشنواره پژوهش صنعت، معدن و تجارت با تأکيد بر اينکه پژوهش و تحقيقات در بخش صنعت ، معدن زمينه ساز بالا رفتن رقابت‌پذيري صنعتي کشور و نيز افزايش سهم صادرات صنعتي ايران مي‌شود اظهار داشت: پژوهش و تحقيقات موجب افزايش سهم ارزش افزوده صنعتي در کشور مي‌شود و حمايت از اين امر سهم توليدات با فناوري بالا را در کشور افزايش مي‌دهد.

وي با بيان اينکه در قرن بيستم با ارزش‌ترين دارايي منابع فيزيکي بوده گفت: اما در قرن بيست و يکم با ارزشترين سرمايه در هر کشوري دانش و اطلاعات آن کشور مي‌باشد. 

فتح‌الله کسب مزيت‌هاي رقابتي پايدار در بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت را بدون دستيابي به دانش و فناوري امکان‌پذير ندانست و افزود: امروزه فاصله کشورهاي فقير و غني در پژوهش، فناوري، خلاقيت و نوآوري آنها خلاصه مي‌شود. 

وي در خصوص گزارش مجمع جهاني اقتصاد اظهار داشت: رتبه ايران در سال 2013 ميلادي از بين 148 کشور دنيا در زمينه ظرفيت نوآوري 85 کيفيت نهاد‌هاي پژوهشي علمي 43 و حضور دانشمندان در عرصه‌هاي تحقيقات 37 است.

رئيس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني تعداد قطب‌هاي علمي، انجمن‌هاي علمي و موسسات پژوهشي داراي مجوز را به ترتيب 142، 280، 640 موسسه ذکر کرد.

وي همچنين از رتبه نخست ايران در سال 2012 ميلادي در ميان کشورهاي خاورميانه در بحث توليد علم و دانش خبر داد و گفت: براساس گزارش پايگاه استنادي اسکوپوس رتبه ايران قبل از سال 2012 در ميان کشورهاي خاورميانه سوم بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نظام ، رشد ، صنعتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار