تيراندازي سنگين و پراکنده در جوبا، پايتخت سودان جنوبي ديشب ادامه داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري فرانسه، تيراندازي سنگين و پراکنده در جوبا، پايتخت سودان جنوبي ديشب ادامه داشت. 

در همین حال يک وزير سودان جنوبي روز سه شنبه اعلام کرد از شامگاه يکشنبه در درگيري‌ها در جوبا ، پايتخت اين کشور 26 تن کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام منابع آگاه، تيراندازي در جوبا، پايتخت سودان جنوبي  بامداد روز سه شنبه  از سرگرفته شد.

اين تيراندازي ها يک روز پس از آن رخ داد که رئيس جمهور سودان جنوبي اعلام کرد توطئه کودتا در کشور را خنثي کرده است. 

اين تيراندازي که شامل تيراندازي هاي پراکنده با سلاح‌هاي سنگين بود، در نخستين ساعات روز سه شنبه از سرگرفته شد و هنوز (  ساعت 9:00 صبح به وقت محلي و ساعت 6:00 صبح به وقت گرينويچ) ادامه دارد. به نظر مي‌رسد صداي تيراندازي از يک پايگاه نظامي که چند کيلومتر از مرکز شهر جوبا فاصله دارد به گوش مي‌رسد. 

هم اکنون هيچ ترددي در خيابان‌هاي پايتخت سودان جنوبي صورت نمي‌گيرد و تنها خودروهاي ارتش در خيابان‌ها قابل مشاهده است. اين در حالي است که مردم سعي مي‌کنند از خانه‌هايشان بيرون نيايند. 

در عين حال، مارتين اليا لومورو، وزير امور کابينه سودان جنوبي از کشته شدن دست کم 12 تن در تيراندازي که اندکي قبل از نيمه شب يکشنبه آغاز شد خبر داد. وي در گفتگو با يکي از شبکه هاي راديويي سودان جنوبي گفت بسياري از اين کشته‌ها نظامي بودند.  ديگر شبکه‌هاي راديويي جوبا اعلام کردند دست کم 130 زخمي در بيمارستان‌هاي پايتخت پذيرش شده‌اند. 

سالوا کر، رئيس جمهور سودان جنوبي ديروز نظاميان وفادار به ريک ماچار، رقيب ديرينه خود و  معاون سابق رئيس جمهور را که ماه ژوييه از سمتش برکنار شد، مسئول بروز درگيري ها و توطئه کودتا دانست. وي همچنين گفت نظاميانش « کنترل کامل اوضاع امنيتي جوبا را در اختيار دارند.
 کشور نفت خيز اما محروم سودان جنوبي سال 2011 پس از برگزاري همه پرسي که به تجزيه سودان به دو بخش شمالي و جنوبي ( سودان و سودان جنوبي ) منجر شد، اعلام استقلال کرد. 

اما اين کشور با خشونت هاي قومي و فساد مالي دست و پنجه نرم مي‌کند. تنش هاي سياسي بين گروه‌هاي رقيب که با حزب حاکم مخالفند ، هفته‌هاي اخير در اين کشور تشديد شده است. 

گروه‌هاي رقيب مورد حمايت گروه هاي مختلف قومي سودان جنوبي قرار دارند و در گذشته هنگام جنگ داخلي سودان در جبهه‌هاي مختلف مبارزه کردند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار