سخنگوي وزارت خارجه آمريکا بار دیگر بر حمایت از گروه هاي مخالف سوريه تأکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز عربي، "ماري هارف" سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درکنفرانس مطبوعاتي گفت: ما از ائتلاف ملي مخالفان سوريه حمايت مي‌کنيم. آنها نمايندگان مردم سوريه(!) هستند. مشکلات امنيتي در اين کشور وجود دارد ولي اين به معني عقب‌نشيني ما از حمايت مخالفان سوريه نيست.

وي در پاسخ به سئوالي مبني بر ارسال نامه هاي متناقض در خصوص عدم کمک به مخالفان و يا توقف کمک به آنها  گفت: اين تناقض نيست  ما با گروه هاي  مختلف در سوريه مثلا جبهه اسلامي گفتگو کرده ايم. ما گفته ايم که سلاح هاي ويرانگر و کشنده  بايد  به کساني برسد که راه خطا و اشتباه(!) در پيش نگيرند.

خبرنگاري پرسيد ، آيا شما حاضر هستيد با گروه هاي مخالف در سوريه گفتگو کنيد؟ 
ماري هارف گفت: ما حاضريم با هريک از طرف‌هاي مخالف گفتگو کنيم. 

شخصي پرسيد ، آيا شما با گروه هاي اسلامي و تروريستي هم گفتگو می‌کنيد؟ 
وي در پاسخ گفت: در خصوص جبهه اسلامي اينها گروهي معتبر هستند و ما مي توانيم با آنها گفتگو کنيم ولي جبهه النصره در زمره اين جبهه نيست . 

خبرنگاري پرسيد: آيا ممکن است به کنفرانس ژنو دو برويد؟ 
وي گفت: تا کنون مشخص نشده چه کسي به آنجا مي رود. در ژنو ديداري سه جانبه براي مشخص شدن مسائل انجام مي شود.

خبرنگاري سئوال کرد:  شما گفتيد که حمايت خود را از ائتلاف ملي مخالفان سوريه کاهش داده ايد ولي با توجه به حمايت شما از مخالفان چرا درباره کمک به آنها تجديد نظر نمي‌کنيد؟  

هارف پاسخ داد:  تغييراتي صورت گرفته است و نظر شوراي امنيت مهم است و ما هم مسائل را بررسي و ارزيابي مي کنيم. ما همچنين ارسال سلاح را متوقف کرده‌ايم.  

خبرنگاري پرسيد : گزارشهايي درباره نشست جبهه اسلامي با نمايندگاني از آمريکا رسيده است. آيا آن را تاييد مي‌کنيد؟

ماري هارف پاسخ داد : اگر گفتگويي صورت بگيرد در آينده آن را به اطلاع مي رسانيم. 

خبرنگاري سئوال کرد  : سفارت آمريکا در دمشق بسته است چگونه مي توان آن را  بازگشايي کرد؟

وي پاسخ داد: نمي دانم احتمالا گروههايي از آمريکا براي اطمينان از سالم بودن ساختمان آنجا فرستاده مي شوند. در اين مورد تحقيق خواهم کرد.

سئوال شد ، در خصوص کمک هاي انساني نياز به سه ميليارد دلار براي مردم سوريه است آيا شما در اين کمک مالي مشارکت خواهيد کرد؟ 

هارف در پاسخ گفت: ، بله البته ما از بزرگترين کمک کننده ها به مردم سوريه هستيم.

سئوال ديگري اين بود که ، آيا خبرهايي از ارسال اين کمک ها داريد زيرا حوادث و اتفاقاتي  افتاده و طوفان و سرما بسياري از راه ها را بسته است؟

هارف گفت: طبيعتا اين مشکل بزرگي است و سعي ما بر اين است که کمک‌هاي غذايي خود را به مردم آسيب ديده سوريه  برسانيم و از طريق رسانه ها نيز اطلاع رساني مي‌کنيم با وجود اينکه بسيار سخت است.

خبرنگاري گفت :  شما يک هفته پيش گفتيد کمک‌ها را گروه هاي مسلح دزديده‌اند و سپس از ژنرال ادريس سخن گفتيد.

هارف پاسخ داد: ما گفتيم که با گروه هاي مختلف گفتگو مي کنيم و اين چيز جديدي نيست و با جبهه اسلامي هم گفتگو مي کنيم اما در هر حال ما همه گروه هاي مخالف را تشويق مي‌کنيم در کنفرانس ژنو دو شرکت کنند ولي ما با گروه هاي خشونت طلب مخالفيم و همچنين ما خواستار همکاري با شبکه‌هايي هستيم که براي رساندن سخن ما به گروه‌هاي مخالف کمک کنند.
ما از همه گروه هاي مخالف مي خواهيم در مرحله انتقالي سوريه کمک کنند.

وي درباره اختلافات آمريکا و عربستان و کشيده شدن اين اختلافات به روزنامه هاي عربستان گفت: ما روابط استراتژيک عميقي با عربستان داريم و با آنها درباره انتقاداتي که داريم همانگونه که با دوستانمان گفتگو مي‌کنيم به صورت علني نيز با آنها بحث خواهيم کرد.     

  ماري هارف همچنین اعلام کرد: جان کري وزير امور خارجه آمريکا به وضوح به اهميت مزاياي صلح چه براي فلسطيني‌ها و چه براي اسرائيلي‌ها، اشاره کرده است. اکنون بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا تصوير روشن‌تري از مزاياي صلح ارائه مي‌کند.

اتحاديه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد براي کمک به فلسطين و رژيم صهيونيستي براي دستيابي به توافقي نهايي، بسته‌اي از حمايت‌هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي را به هر دو طرف پيشنهاد مي‌کند.

هارف از اين پيشنهاد استقبال کرد و گفت: به طور خاص ايده دستيابي به بازارهاي اروپايي، ارتباطات فرهنگي و علمي نزديک‌تر با کشورهاي اين اتحاديه، تسهيل تجارت و سرمايه‌گذاري و مشارکت‌هاي تجاري به تقويت و توسعه اقتصادهاي اسرائيل و فلسطين کمک مي‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار