پس از آنکه آمريکا شرکتها و اشخاص ديگري را به علت ناديده گرفتن تحريمهاي قبلي عليه ايران درفهرست جديد تحريمها قرار داد،‌ چين روز دوشنبه از همه طرفها خواست در مسئله هسته اي ايران به يک راه حل سياسي پايبند باشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا ؛ "هوآ چانينگ" سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه در کنفرانس خبري خود گفت چارچوب موافقتنامه ايران با گروه پنج به اضافه يک بر "يک گام مهم" براي يک راه حل ديپلماتيک بر سر برنامه هسته اي ايران تاکيد مي کند و از همه طرفها مي خواهد در اجراي مفاد اين موافقتنامه، اصول احترام متقابل را رعايت کنند.

هوآ افزود همه طرفها بايد به يک راه حل سياسي در اين زمينه پايبند باشند. آنها بايد فرصت را غنيمت بشمارند تا هر چه سريعتر اولين گام براي رسيدن به توافق برداشته شود.

چين از روش مسالمت آميز و مذاکرات حمايت مي کند و نقشي سازنده در دست يابي به يک راه حل جامع و مناسب ايفا مي کند.

"محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه اعلام کرد اين کشور عليرغم "اقدامات نامناسب" آمريکا با جديت به مذاکرات در ژنو ادامه خواهد داد.   

در پی اقدام روز پنجشنبه آمريکا در اعمال تحریم های جدید ضد ایرانی نمايندگان ايران نیز مذاکرت خود را با نمايندگان قدرتهاي بزرگ در وين به حالت تعليق در آوردند. اين مذاکرات درباره جزئيات توافق ماه نوامبر بين طرفين برگزار شده بود. 

گروه پنج به اضافه يک شامل آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان بيست و چهارم نوامبر با ايران بر سر برنامه هسته به توافق رسيدند. ايران در اين توافق در مقابل لغو محدود برخي از تحريمها موافقت کرد بخشي از برنامه هسته اي خود را لغو کند.



برچسب ها: چین ، ایران ، غرب ، هسته ای ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار