وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف از وقوع حادثه تروريستي اخير و تسليت متقابل به دولت و مردم عراق، گفت: اين اقدام تروريستي در واقع حركتي شوم عليه دو كشور و همه ملت‌ها و كشورهاي منطقه است و ضرورت همكاري و همفكري كشورهاي منطقه را براي مقابله با پديده شوم تروريسم دوچندان مي‌كند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "ابراهيم جعفري" رئيس ائتلاف ملي عراق كه براي ديدار و رايزني با مقامات كشورمان به تهران سفر كرده است، صبح امروز دوشنبه با "محمدجواد ظريف" وزیر امور خارجه کشورمان ديدار كرد و در خصوص روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه منطقه‌اي و بين‌المللي گفتگو و تبادل نظر کرد.
 
جعفري در ابتداي اين ديدار شهادت تعدادي از تكنيسين‌ها و كارگران ايراني در اقدام تروريستي اخير در عراق را به شدت محكوم كرد و اين حادثه را به دولت، مردم ايران و ظريف تسليت گفت.
 
وي خاطرنشان كرد: اينگونه اقدامات غيرانساني و تروريستي نه تنها نمي‌تواند تاثيري بر روند توسعه و تحكيم روابط همه جانبه بين دو كشور مسلمان و همسايه بگذارد، بلكه عزم و اراده دو كشور را براي تقويت اين روند و همكاري در ابعاد دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي تقويت مي‌كند.
 
رئيس ائتلاف ملي عراق همچنين با اشاره به برخي مسائل و چالش‌ها در عرصه سياسي، اقتصادي و امنيتي اين كشور ابراز اطمينان كرد با همگرايي و انسجام كليه احزاب و طيف‌هاي سياسي عراق و اولويت قرار گرفتن منافع ملي و نيز استفاده از تجارب و حمايت‌هاي ايران به عنوان كشور همسايه و موثر در منطقه، عراق مي‌تواند اين مسائل و مشكلات را پشت سر گذاشته و مديريت نمايد.    

جعفري همچنين با اشاره به نقش و نفوذ فزاينده ايران در عرصه تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به خصوص بعد از حصول توافق بين جمهوري اسلامي و گروه 1+5، خاطرنشان كرد: امروز هيچ كسي نمي‌تواند نقش ايران به عنوان كشوري مقتدر و  فعال در عرصه تحولات منطقه و جهان و در روند حل و فصل مسائل و بحران‌هاي موجود را ناديده بگيرد.  
 
وي همچنين از رويكرد اعتدال و تعاملي دولت دكتر روحاني و ديپلماسي فعال و كارآمد دستگاه ديپلماسي ايران در تقويت و توسعه روابط خارجي به خصوص در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي و به خصوص با جهان اسلام تقدير و تمجيد كرد و بر ضرورت تداوم و تقويت اين رويكرد اسلامي – انساني در تقويت روابط ايران با جهان به خصوص منطقه تاكيد کرد.  

ظريف نيز در اين ديدار با اشاره به سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در تحكيم و توسعه روابط با همسايگان و در راس آن كشور دوست و همسايه عراق، بر نگاه و رويكرد راهبردي جمهوري اسلامي در حمايت از وحدت، يكپارچگي و توسعه عراق و توسعه همه جانبه روابط با اين كشور تأکید کرد.  

وزير امور خارجه با اشاره به خاطره خوب خود از نخستين سفر خارجي‌اش به عراق و ديدار با مقامات عالي‌رتبه سياسي و مذهبي اين كشور، بر نقش مهم و تاثيرگذار نخبگان سياسي و مرجعيت در حفظ و تقويت وحدت و انسجام داخلي عراق تاكيد و ابراز اميدواري كرد در سايه اين همدلي و انسجام ملي شاهد تقويت روند توسعه و آباداني و تثبيت ثبات و امنيت در عراق باشيم.

وي با ابراز تاسف از وقوع حادثه تروريستي اخير و تسليت متقابل به دولت و مردم عراق، خاطر نشان كرد: اين اقدام تروريستي در واقع حركتي شوم عليه دو كشور و همه ملت‌ها و كشورهاي منطقه است و ضرورت همكاري و همفكري كشورهاي منطقه را براي مقابله با پديده شوم تروريسم دوچندان مي‌كند.  

ظريف با تشكر از مواضع دولت عراق و اقدامات نوري المالكي نخست وزير عراق در خصوص پيگيري اين حادثه دلخراش، تاكيد كرد: دو كشور همه همت خود را به کار خواهند گرفت تا علي‌رغم همه اين تلاش‌های مذبوحانه روند تحكيم و تقويت روابط را ادامه دهند.  

طرفين همچنين در اين ديدار ضرورت توسعه و گسترش روابط همه جانبه بين تهران و بغداد به خصوص در عرصه‌هاي متنوع و متعدد اقتصادي، تجاري و بازرگاني و انرژي را مورد تاكيد قرار دادند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار