عظمت فرهنگ فارسی به گفته‌ رئیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی به اندازه‌ای است که در نیمسال فعلی در شهر لاهور 186 هزار دانشجو درس اختیاری زبان فارسی را انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران ، مراسمی  امروز با عنوان تقدیر از پژوهشگران برتر ورونمایی از آثار و دستاوردهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینه الزهرا این سازمان برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی یاد شهید حجت‌الاسلام و المسلمین انصاری را به عنوان آخرین شهید از شهدای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گرامی داشت و گفت: من در جمع شما خود را میهمان و بیگانه فرض نمی‌کنم و همیشه با شما دور و نزدیک در ارتباط بودم مخصوصاً به اعتبار زبان و ادبیات فارسی وقتی صحبت از اقتدار ملی به میان میاید اذهان ابتدا به فکر اقتدار نظامی اقتصادی و سیاسی می‌افتند اما در این میان نباید از اهمیت اقتدار فرهنگی غافل شد.


حداد عادل در ادامه بیان داشت: اقتدار فرهنگی مخاطبانی از قشر فرهیختگان دارد و کشوری که در کشورهای دیگر اقتدار فرهنگی داشته باشد جای خود را در دل و اندیشه فرهیختگان بازی می‌کند.


به گفته ی رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی باز شدن جای یک کشور در دل و اندیشه‌ی فرهیختگان کشورهای دیگر به منزله‌ی سکوی پهنی است که می توان بقیه بنا را بر روی آن استوار کرد.


وی اظهار داشت: سرمایه‌ی دیپلماسی عمومی که امروزه برای همه ‌ی دولت‌ها اهمیت پیدا کرده فرهنگ بوده و بهترین وسیله برای فعالیت در دیپلماسی عمومی تلاش‌های فرهنگی است.


حداد عادل در ادامه با تاکید بر اینکه رایزنان فرهنگی و همکاران آنان باید شم فرهنگی داشته باشند تصریح کرد: این رایزنان باید اهل هنر باشند و فرق هنری و بی هنری را بدانند و این ضرورت دارد که با تاریخ کشورشان آشنا بوده و اهل زبان و ادب باشند.


بنا بر گفته‌های حداد عادل فرهنگی بودن رایزنان فرهنگی شرطی برای فرهنگی تر شدن آن‌ها در طول ماموریتشان و ارتقای غنای فرهنگ داخلی است.


رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: کم و بیش شاهد رشد در زمینه‌ی آشنایی رایزنان با فرهنگ هستیم. عظمت فرهنگ فارسی را جایی در می یابیم که با سنگ اندازی‌های متعدد در زمینه حضور ایران در شبه قاره و جایگزینی آن با زبان عربی در دروس مدرسه‌های پاکستان در نیم سال فعلی در شهر لاهور و حومه‌ی آن 186 هزار دانشجو درس اختیاری زبان فارسی را انتخاب کرده‌اند  و در استان پنجاب نیز بیش از 300 هزار نفر درس زبان فارسی می‌خوانند.


حداد عادل در پایان به گله‌های برخی از کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص استقلال بنیاد سعدی از این سازمان اشاره کرده و تصریح کرد: بنیاد سعدی بازوی سازمان فرهنگ و ارتباطات است و طرحی برای آن در نظر گرفته شده شکل دهی سازمانی با 300 سمت فرهنگی زیر نظر رایزنی فرهنگی در خارج از کشور است.


گفتنی است که در بخشی از سخنان حداد عادل به رفتن موجود زنده به فضا در هفته‌ی گذشته بر خلاف باور برخی که در صورت میمون نگاه می کنند تا بفهمند که آیا واقعاً به فضا رفته یا نه اشاره  شد و آمد که این موضوع واقعیت دارد.


لازم به ذکر است که از مهمان‌های دیگر حاضر در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر و رونمایی از آثار و دستاوردهای پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می توان به آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و خرم شاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد.
انتهای پیام/ص

برچسب ها: حداد عادل ، لاهور ، فارسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.