نشست جمعی از مسئولان استان قم با گروهی از نمایندگان تجاری کشور چین با هدف توسعه روابط اقتصادی عصر امروز در معاونت برنامه‌ریزی استانداری قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، نشست جمعی از مسئولان استان قم با گروهی از نمایندگان تجاری کشور چین با هدف رشد سرمایه‌گذاری استان گانسو در استان قم و توسعه روابط اقتصادی بین این دو استان با حضور رضا دهناد معاون برنامه‌ریزی استاندار قم، رئیس اتاق بازرگانی قم، رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قم، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی، هیئت رئیسه منطقه اقتصادی سلفچگان و همچنین دبیر کل انجمن تجارت خارجی استان گانسو، نمایندگان خط آهن ریلی، آبیاری قطره‌ای، هتل‌سازی و امور نمایشگاه از کشور چین برگزار شد.

در ابتدای نشست سید رضا دهناد معاون برنامه‌ریزی استاندار قم به تعاملات خوب قم و بازرگانان کشور چین از گذشته اشاره و نسبت به توسعه تعامل اقتصادی و تجاری بین استان قم و کشور چین ابراز علاقه‌مندی کرد.

وی با بیان ظرفیت استان قم برای کشور چین، به طرح‌های عمرانی قم از جمله دو طرح ریلی استان اشاره کرد.

معاون استاندار قم افزود: با بررسی دقیق و همه‌جانبه‌ای بین استانداری و اتاق بازرگانی سازمان صنعت معدن تجارت و موافقت وزارت راه و شهرسازی می‌توانیم در خصوص دو پروژه ملی مونوریل و قطار سریع‌السیر قم – تهران مذاکره کنیم.

وی به جلسه اخیر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم با مقامات چینی اشاره کرد و گفت: در این ملاقات بحث همکاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی مورد توافق و استقبال دو طرف واقع شد.

دهناد از نمایندگان کشور چین خواست سوابق اجرایی خود را در انجام پروژه‌های ریلی در کشور خود و سایر کشورها ارائه دهند تا در صورت موافقت مقامات، همکاری این دو کشور آغاز شود.

*راه اندازی مرکز مبادلات تجاری ایران و چین در سلفچگان

معاون استاندار قم با توجه به حجم بالای مبادلات با کشور چین پیشنهاد راه‌اندازی مرکز مبادلات تجاری ایران و چین در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را مطرح کرد و گفت: راه‌اندازی این مرکز به توسعه روابط اقتصادی بین ایران و چین کمک شایانی خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در تجارت عصر حاضر گفت: در صورت آمادگی سرمایه‌گذاران چینی استان قم طرح‌هایی دارد که می‌توانیم در این حوزه نیز همکاری داشته باشیم.

*آمادگی چین برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی

دبیر کل انجمن تجارت خارجی استان گانسو نیز نسبت به ایجاد رابطه با کشور ایران ابراز علاقه کرد و از اصرار کشور چین برای روابط تجاری با استان قم خبر داد.

وانگ‌شی بیان کرد: دولت چین سه گروه خط ریلی، آبیاری قطره‌ای علمی در کشاورزی و هتل‌سازی مدرن و امور نمایشگاهی را برای همکاری در پروژه‌های عمرانی به استان قم اعزام کرده است.

وی با اشاره به پیشینه ایران و چین در مبادلات تجاری افزود: کشور چین تمایل به افزایش این مبادلات در پروژه‌های عمرانی با هدف افزایش رونق تجاری دارد.

دبیر کل انجمن تجارت خارجی استان گانسو با بیان اینکه پروژه‌های استان قم به روش سیستمی است، نسبت به فعالیت کشور چین در این مدل پروژه‌ها ابراز علاقه‌مندی کرد.

وانگ‌شی مهم‌ترین عامل حضور این نمایندگان در استان قم را موضوع غذای حلال عنوان کرد و گفت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که دارای 14 شهر است و در یکی از این شهرها غذای حلال مصرف می‌شود و در مورد این موضوع متمرکز شده است.

وی از برگزاری نمایشگاهی توسط نمایندگان چینی در استان قم خبر داد و اظهار کرد: شرکت‌هایی از کشور چین به خصوص استان سانگ در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وانگ‌شی با بیان اینکه نمایندگان چینی تخصص چندین ساله در خصوص راه ریلی داشته و سوابق اجرایی خوبی دارند، گفت: شرکت دیگری که متخصص ساخت و ساز هتل و نمایشگاه‌ها است در این کار سابقه 30 ساله دارد.

دبیر کل تجارت خارجی استان گانسو برای نشان‌دادن جدی‌ بودن این نمایندگان در کار خود، از تاسیس دفتری در تهران و استان قم برای سهولت در پیگیری پروژه‌ها به شرط توافق مسئولان ایران خبر داد.

وی همچنین از نمایندگان استان قم برای حضور در نمایشگاهی که در کشور چین برگزار می‌شود، دعوت کرد و گفت: در این نمایشگاه غرفه‌ای برای معرفی محصولات استان قم در نظر گرفته خواهد شد.

استان گانسو در شمال کشور چین قرار گرفته که جمعیت آن بیشتر از 26 میلیون نفر است و این استان هم‌مرز با کشور مغولستان است و مرکز آن شهر لانژو است./س
برچسب ها: قم ، میزبان ، هیئت ، چینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.